آفتاب

سازمان تعزیرات: برخی نانوایی ها به دلیل استفاده از جوش شیرین بسته شدند/ پلمب یک کارخانه آبمیوه تقلبی

سازمان تعزیرات: برخی نانوایی ها به دلیل استفاده از جوش شیرین بسته شدند/ پلمب یک کارخانه آبمیوه تقلبی

سازمان تعزیرات حکومتی اعلام می کند بازرسان این سازمان به همراه کارشناسان سایر دستگاه ها، به بازار عرضه مواد خوراکی نظارت می کنند ولی باز هم مردم می توانند گزارشها و شکایات خود را در این باره به تعزیرات ارسال کنند.

امید سلیمی بنی: اول هفته، مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، نامه ای سرگشاده به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی منتشر کرد و در آن از ناظران بهداشتی خواست فکری به حال اقلام تقلبی و غیربهداشتی خوراکی موجود در بازار کنند. در نامه محمد محمدی از آبمیوه های تقلبی نام برده شده که با شماره پروانه تولید و علامت استاندارد عرضه می شود ولی هیچ نشانه ای از آبمیوه واقعی و طبیعی در آنها نیست.

چرا سازمان تعزیرات که خود وظیفه نظارت بر بازار را دارد، از یک نهاد دولتی دیگر این خواسته را دارد و خود راسا وارد نمی شود. فراگیری خوراکیهای تقلبی در بازار چقدر است؟ وقتی مواد خوراکی تقلبی با آرم استاندارد عرضه می شود به چه غذایی می شود اعتماد کرد و چه غذایی را نباید مصرف کرد؟ مرتضی خدایی رئیس شعبه 54 تعزیرات حکومتی تهران که مسئولیت رسیدگی به تخلفان پزشکی را برعهده دارد، در گفتگو با خبرآنلاین به این موارد پاسخ می دهد که در پی می خوانید:

چرا تعزیرات به جای رسیدگی به خوراکیهای تقلبی موجود در بازار، توپ را به زمین دانشگاه علوم پزشکی انداخته و خود راسا وارد کارزار نشده؟
در بحث صلاحیت شعب تعزیرات، ما صلاحیت رسیدگی داریم. ما بر حسب گزارشهای مردمی و گزارشهای کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت وارد رسیدگی به پرونده می شویم و باید برای مسایل کارشناسی، پرونده ها را به همین سازمانها ارجاع می دهیم.

 

چرا آش خوراکیهای تقلبی اینقدر شور شده که شما به عنوان یک نهاد نظارتی، نامه سرگشاده دادید تا جلوی تهدیدکنندگان سلامت مردم گرفته شود؟
واقعیت این است که بحث مواد غذایی ناسالم و غیر بهداشتی بسیار فراگیر شده است. اگر مراکز نظارتی کارشان را درست انجام می دادند، اینقدر فراگیر نمی شود.

 

مگر شما مرجع نظارتی نیستید؟ یعنی خودتان می گویید کارتان را درست انجام نداده اید؟
ما مرجع نظارتی نیستیم. گفتم که سازمان تعزیرات، مرجع رسیدگی است. یعنی گزارشهای مردمی یا دولتی به ما می رسد و ما اقدام می کنیم. گزارشهای زیادی از مردم رسیده که آبمیوه هایی از جمله آبلیموهای موجود در بازار کیفیت ندارد ولی تولیدکنندگان خیلی با جسارت روی بسته بندی این اقلام می نویسند صددرصد طبیعی است و با پروانه و مجوز تولید شده ولی هیچ آبمیوه طبیعی در آنها نیست.

شما به عنوان مرجع رسیدگی در قبال این مواد غذایی چه کرده اید؟
پرونده هایی متعددی تاکنون تشکیل شده، یکی از امتیازات ما این است که به پرونده هایی در این باره سریعا رسیدگی می کنیم و رای در دو مرحله بدوی و تجدید نظر سریعا صادر می شود. گزارشهایی که به ما رسیده اند، بیشتر درباره اقلام تقلبی در آبمیوه هاست. مثلا یک کارخانه آبمیوه بود که چون رای تجدید نظر آن قطعی نشده، نامش را نمی بریم. این کارخانه پلمب شده و موادش هم معدوم سازی شد و اعلام شد این محصولات تقلبی است. در صورت قطعی شدن رای این کارخانه در مرحله تجدید نظر، اسم کارخانه و محصولات اعلام خواهد شد.


گشت های تعزیرات که در مراکز عرضه حضور دارند، چرا تاکنون متوجه این اقلام تقلبی و غیربهداشتی نشده بودند؟
اتفاقا این گشت ها باعث شد مدیر کل تعزیرات استان تهران به دانشگاه علوم پزشکی نامه بنویسد تا مسئله را پیگیری کنند. این گشتها باعث شده روسای شعب در کنار اعضای دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان و مهندسان بهداشت و حتی کارشناسان دامپزشکی در محل حاضر شوند . همانجا موارد خلاف قانون را رصد می کنند و عنداللزوم برخورد قانونی صورت می گیرد و طبق نظر کارشناسان، مواد غیربهداشتی نیز معدوم سازی می شو. یعنی همانجا توسط رئیس شعبه تعزیرات، رای صادر می شود و در محل اجرای حکم می شود. دیگر هم رای صادر و اجرا شده قابل این نیست که در آن دست ببرند. این هماهنگی باعث شده هم ما هم ماموران سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف، دامپزشکی و بهداشت با قدرت بیشتری برخورد می کنند.


اگر کارشناسان بهداشتی با شما در گشتها همراهی نکنند، روسای شعب تعزیراتی نمی توانند اقدام به اعمال قانون بر علیه توزیع کنندگان اقلام تقلبی کنند؟
ما گشتهای ما خود را داریم که روسای شعب با آنها همراه می شوند ولی درباره مسایل بهداشتی، کارشناسان باید نظر بدهند و روسای شعب طبق نظر کارشناسان عمل می کنند.


در روزهای اخیر رئیس دفتر بهبود کیفیت تغذیه وزارت بهداشت رسما اعلام کرده 40 درصد از نانوایی های تهران، از جوش شیرین به صورت غیرقانونی استفاده می کنند و همچنین از جوهر قند که نوعی رنگبر صنعتی است در برخی نانوایی ها استفاده می شود. تعزیرات در این باره چه کرده؟
ما گشتهای ویژه نانوایی ها هم داریم. از مسئولان گشت های نانوایی ها خواسته ایم با کارشناسان بهداشت گشت مشترک بگذارند و کارشناسی مورد خلاف قانون در این گشت ها با کارشناسان وزارت بهداشت است. آنها موادی دارند که به نان یا خمیر می زنند و می توانند تخلف استفاده از مواد غیرقانونی را شناسایی کنند.


اینطور که وزارت بهداشت می گوید فراوانی استفاده از اقلام غیربهداشتی در نانوایی ها بالاست، چرا کمتر دیده می شود با نانوایی ها برخورد شود؟
درصد نانوایی های متخلف اینقدری نبوده که عنوان کرده اند، در گشت ها بسیاری از نانوایی ها را دیده ایم که از خمیر ترش طبیعی و بهداشتی استفاده می کنند. در برخی از موارد که آزمایشها نشان داد نانوا از موارد غیربهداشتی استفاده کرده است، نانوایی را بسته ایم و گشت هادر این باره برخوردهای جدی دارند. منتهی در این عرضه نظارت چندان فعال نبوده و امیدواریم وزارت بهداشت بیشتر فعال شود. هدف همه ما هم این است که مردم در سلامت و امنیت غذایی، از خوراکیهای موجود در بازار استفاده کنند.


حالا تا وزارت بهداشت فعال شود، مردم اگر بخواهند موارد غیربهداشتی را به شما گزارش کنند، از چه طریقی باید اقدام کنند؟
سازمان ما یک سایت پرتال دارد و مردم می توانند به این سایت مراجعه کنند و گزارش و شکایت خود را مکتوب بنویسند و هر روز ما به این شکایات رسیدگی می کنیم. طریق دیگر نیز تماس با شماره 124 است و مردم می توانند گزارش بدهند. در گشت مشترک تعزیرات و کارشناسان بهداشتی نیز سامانه پیامکی به شماره 30009651 راه انداخته ایم. مردم پیامک می زنند و در گشت مشترک به این پیامکها رسیدگی می شود.

 


45231

 

کد N853844

وبگردی