آفتاب

دیدار رهبر اپوزیسیون میانمار با رئیس‌جمهوری چین

دیدار رهبر اپوزیسیون میانمار با رئیس‌جمهوری چین

آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان دولت میانمار در دومین روز از سفر خود به چین، با شی‌ جینپینگ، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جزئیات زیادی از این سفر و برنامه‌ دیدارهای وی اعلام نشده‌ است اما قرار است خانم سوچی با لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین هم دیدار کند.

چین گفته است که هدف از این دیدارها، شناخت بهتر حزب کمونیست چین از حزب لیگ ملی برای دموکراسی متعلق به سوچی در میانمار است. این سفر در زمانی انجام شده که دولت میانمار در تلاش برای تصویب قوانینی برای جلوگیری از ریاست‌جمهوری آنگ سان سوچی است.

دولت میانمار لایحه‌ای را به مجلس این کشور ارائه داد‌ه‌ است که طبق آن هر فردی که فرزندانش شهروند کشور خارجی باشند، از عهده‌دار شدن مشاغل دولتی منع می‌شود. فرزندان سوچی شهروندی انگلیس را هم دارند.

لایحه جدید که توسط دولت مورد حمایت نظامیان تهیه شده، اندکی از نقش نظامیان در اداره کشور کاسته اما همچنین یک چهارم کرسی‌های مجلس از آن ارتش خواهد بود.

چین در زمان حکومت نظامیان بر میانمار، متحد این کشور بوده است. در آن زمان، آنگ سان سوچی توسط نظامیان بازداشت و در حبس خانگی بود. پس از اصلاحات سیاسی در سال ۲۰۱۱، دولت مورد حمایت نظامیان تلاش کرده بیشتر به غرب و به خصوص آمریکا نزدیک شود اما چین کماکان بزرگترین حامی این کشور است و بسیاری از طرح‌های زیربنایی میانمار با حمایت چین انجام می‌شوند.

تحلیلگران می‌گویند، روی کار آمدن حزب لیگ ملی برای دموکراسی در میانمار و استقرار یک دولت دموکراتیک در این کشور برای چین چندان راحت نخواهد بود. این تحلیلگران می‌گویند، انتظار می‌رود حزب مخالف به رهبری سوچی در انتخابات سراسری پیش‌رو برنده شود و از همین رو چین تمایل دارد با زنی که منتقد سیاست‌هایش است، رابطه برقرار کند.

انتهای پیام

کد N853841

وبگردی