آفتاب
با تصویب افزایش تعداد اعضای شورای مرکزی از 15به 21 نفر

انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب به بعد از ماه رمضان موکول شد

انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب به بعد از ماه رمضان موکول شد

از صبح پنجشنبه ادامه جلسه مجمع عمومی خانه احزاب برگزار شد تا مواردی از اساسنامه این تشکل صنفی اصلاح و انتخابات اعضای شورای مرکزی انجام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از حدود ساعت 9 صبح روز گذشته مجمع عمومی خانه احزاب به ریاست مصطفی کواکبیان و در محل وزارت کشور آغاز به کار کرد.

در این جلسه مصطفی کواکبیان که در جلسه قبل رئیس مجمع عمومی خانه احزاب شد، گفت: امروز دوباره خانه احزاب برگزار می‌شود. خانه‌ای که به خاطر بی‌مهری 4 یا 5 سال تعطیل بود. خانه‌ای که می‌تواند موانع حقوقی و صنفی و مدنی احزاب را برطرف و به توسعه تحزب و تشکل‌های سیاسی کمک کند و احزاب را از وضعیت اسفناک کنونی خارج کند.

وی ادامه داد: در این 30 سال که نظام مردم‌سالاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاکم شد چرا باید شاهد این تعطیلی‌ها و این بی‌مهری‌ها باشیم. هم اکنون طرحی در مجلس است تا بر اساس آن طرح تشکیل احزاب را به تاخیر بیندازند و حتی از احزاب مالیات کسب کنند.

وی افزود: مگر امام(ره) برای راه‌اندازی حزب جمهوری اسلامی موافقت نکردند و حتی سخن از تشکیل حزب جهانی مستضعفان نمی‌زدند و با موافقت خود در تشکیل مجمع روحانیون، بر تکثر سلایق سیاسی صحه نگذاشتند و همواره بر نظام مردم سالاری تاکید نمی‌کردند؟ مگر رهبری پس از شهادت شهید باهنر، دبیر کل حزب جمهوری اسلامی نشدند و در سال‌های اخیر صریحا نگفته‌اند ما با تحزب مخالفتی نداریم و تحزب با وحدت منافاتی ندارد؟ پس چرا باید پس از 35 سال هنوز انتخاباتمان حزبی نباشد.

کواکبیان با اشاره به دومین سالگرد انتخاب دولت یازدهم گفت: از همکاری دولت، و وزارت کشور در راه‌اندازی خانه احزاب تشکر می‌کنیم. امیدواریم در سال همدلی و همزبانی همه احزاب با هم همگرایی داشته باشند و با وحدت گام‌های بلندی در پیروزی انقلاب بردارند.

پیشنهادات احزاب برای اصلاح مواد 15 و 22 اساسنامه خانه احزاب در ادامه مورد توجه قرار گرفت.

بر این اساس جامعه زنان انقلاب اسلامی با هرگونه تغییر و سهمیه‌بندی در ترکیب شورای مرکزی مخالفت کرد.

حسین عبدالخالقی، نماینده جمعیت اسلامی حامیان مردم استان تهران پیشنهادی مبنی بر استفاده از روش جدولی اعضای تشکل‌ها در شورای مرکزی به طور اتفاقی و تکرار آن پس از 14 سال را طرح کرد.

نبی‌الله احمدلو و علی اکبر قیصری نمایندگان جمعیت حقوق‌دانان ایرانی و کانون ندای همبستگی اصفهان حضور نمایندگان سه گرایش سیاسی متناسب با ضریب وزنی را برای ترکیب شورای مرکزی پیشنهاد دادند.

همچنین حزب عدالت به نمایندگی بیژن ثابتی مطلق، کاهش تعداد اعضای شورای مرکزی به 15 نفر و و رای هر یک از اعضای مجمع فقط به 5 نفر را خواستار شد.

سهیلا مداراتی نماینده حزب مشارکت‌های مردمی استان گیلان افزایش اعضای اصلی شورای مرکزی به 30 نفر را مطرح کرد و امیر اسلامی تبار و پورنامدار از کانون فارغ‌التحصیلان آذربایجان غربی و کانون مهستان افزایش اعضای اصلی شورای مرکزی به 20 نفر را طرح کردند.

یدالله طاهرنژاد از حزب کارگزاران سازندگی ارائه سه لیست 14 نفری از سوی هر یک از سه گرایش اصلاح‌طلب و اصولگرا و سایر احزاب با انتخاب 7 نفر از هر لیست در مجمع را خواستار شد.

در ادامه فریدون قدیری ابیانه از انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا محدودیت انتخاب اعضای مجمع به 7 نفر را طرح کرد. اما مصطفی کواکبیان از حزب مردم سالاری این محدودیت را به 14 نفر خواستار شد.

طاهره نبیری از سازمان معلمان ایران رای اعضای مجمع به 21 نفر و انتخاب 6 نفر بدون گرایش سیاسی و 5 نفر از اصلا‌ طلبان و 5 نفر از اصولگرایان و 5 نفر از سایر احزاب بر اساس بالاترین رای را پیشنهاد داد. در ادامه پیشنهادات، قدرتعلی حشمتیان از جمعیت مستقل ایران اسلامی خواستار ایجاد رای دو فراکسیون اصلاح‌طلب و اصولگرا به صورت جداگانه به 7 نفر و رای مجمع عمومی به 7 نفر دیگر از بین سایر احزاب را داد.

تبرایی از مجمع فارغ‌التحصیلان استان گلستان رای اعضای مجمع عمومی به 21 نفر و انتخاب 7 نفر از اصلاح‌طلبان، 7نفر از اصولگرایان و 7 نفر از سایر احزاب بر اساس بالاترین رای را مطرح کرد.

در ادامه محمدرضا راه چمنی از حزب وحدت و همکاری ملی رای هر یک از 3 فراکسیون اصلاح‌طلب و اصولگرا و سایر احزاب به صورت جداگانه به 7 نفر را خواستار شد.

حزب موتلفه اسلامی نیز پیشنهادی مبنی بر رای به سه نفر بازرس اصلی و 3 بازرس علی‌البدل از بین سه گرایش از سوی مجمع عمومی و انتخاب بر اساس بالاترین رای را ارائه داد.

هم چنین ماده 15 اساسنامه خانه احزاب به طور کامل با رای گیری نمایندگان احزاب در مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب اصلاح شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، چهار مورد از ماده 15 اساسنامه خانه احزاب در مجمع فوق‌العاده خانه احزاب که روز پنجشنبه برگزار شده بود مورد بررسی قرار گرفت. سه مورد آن اعم از تبدیل 15 عضو شورای مرکزی به 21 مورد، تبدیل مدت زمان عضویت اعضای شورای مرکزی از 2 سال به 3 سال و مشخص شدن روش قرار گرفتن احزاب در سه جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا و میانه رو از طریق خود اظهاری با رای گیری اکثریت آراء مشخص شده بود و در ادامه ساعتی طول کشید تا اعضای حاضر در این مجمع فوق‌العاده تصمیم بگیرند که نمایندگان اعضای شورای مرکزی از چه طریقی انتخاب شوند.

دو روش مطرح شد اول آنکه 21 نفر از سه جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل از طریق مجمع عمومی انتخاب شوند. روش دوم آن بود که سه فراکسیون تشکیل شود که هر فراکسیون هفت نفر از اعضای خود را به شورای مرکزی معرفی کند.

مجمع شورای مرکزی با 66 رای در مقابل 65 رای برای روش فراکسیون انتخاب شد. این در حالی است که در دوره‌ی قبل نیز خانه احزاب از همین روش مجمع اداره می‌شد. 131 رای ماخوذه از 132 نماینده حاضر کسب شده بود.

هم چنین براساس رای‌گیری نمایندگان احزاب، مقرر شد که اعضای شورای مرکزی خانه احزاب به صورت فراکسیونی انتخاب شوند و هر فراکسیون 7 نفر را به نمایندگی خود به مجمع عمومی خانه احزاب معرفی کرده و در آنجا آن افراد رای بیاورند.

همچنین مقرر شد تا تشخیص اینکه کدام تشکل یا حزب اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا مستقل باشد، براساس خوداظهاری آن حزب صورت گیرد.

علاوه بر این برخی از اعضا پیشنهاد دادند که یک فرد می‌تواند برای دو دوره متوالی عضو شورای مرکزی باشد که این پیشنهاد رای نیاورد.

بر اساس این گزارش، رای‌گیری برای انتخاب شورای مرکزی خانه احزاب بر اساس فراکسیون یا رای مستقیم به شکل دستی برگزار شد که در نهایت انتخابات فراکسیونی با 66 مورد موافقت همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

قرار بود مجمع عمومی خانه احزاب بعدازظهر روز گذشته برگزار شود که با تصمیم اعضای حاضر این نشست به بعد از ماه رمضان موکول شد و بنابراین گزارش انتخابات شورای مرکزی در این جلسه انجام نشد.

حسین کاشفی، رئیس خانه احزاب در دور پنجم در بیان علت موکول شدن انتخابات شورای مرکزی به بعد از ماه مبارک رمضان و اینکه آیا باز هم وجود اختلافات باعث این موضوع شده است، گفت: اختلاف و دعوایی وجود نداشته بلکه از آنجایی که در این جلسه وقت زیادی به بررسی پیشنهادات اختصاص داده شد موضوع انتخابات شورای مرکزی به جلسه‌ای دیگر موکول شد.

انتهای پیام

کد N853835

وبگردی