آفتاب
بیانیه جنبش غیر متعهد در استقبال از همکاریهای ایران با آژانس

استفـاده صـلح آميز ایران از فن آوری هسته ای باید محترم شمرده شود

استفـاده صـلح آميز ایران از فن آوری هسته ای باید محترم شمرده شود

جنبش غیرمتعهدها در بیانیه ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از همکاری های ایران با آژانس استقبال و تاکید کرد: استفـاده صـلح آميز ایران از فن آوری هسته ای باید محترم شمرده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیانیه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی در نشست خرداد ماه ۱۳۹۴ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط، سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین قرائت گردید.

در این بیانیه جنبش عدم تعهد از اقدامات عملی ایران پیرو سند توافق شده بین  جمهوری اسلامی ایران و آژانس موسوم به "چهار چوب برای همکاری" و نیز از همكاري مستمر ایران و آژانس استقبال نموده و تبادل نظر سازنده انجام شده در ملاقاتهای اخیر ایران و آژانس در تهران را با علاقه مورد توجه قرار داده است.

کشورهای عضو جنبش تعهد تصریح نموده اند که انتخابها و تصميمات كشورها، از جمله تصمیمات جمهوري اسلامي ايران، در زمينه استفـاده هاي صـلح آميز از فن آوري هسته اي و سيـاستـهاي چـرخه سـوخت مي بايست محترم شمرده شوند.

جنبش عدم تعهد از بیانیه مشترک مورخ ۲ آوریل ۲۰۱۵ وزیر خارجه کشورمان و نماینده عالی اتحادیه اروپا در لوزان (سوئیس) در مورد پارامترهای کلیدی یک برنامه جامع اقدام مشترک استقبال نموده و از ديپلماسي و گفتگو به عنوان تنها راه برای حل بلند مدت موضوع هسته اي ايران یاد کرده است.

قابل ذکر است که جنبش عدم تعهد در این بیانیه همچنین مصونيت فعاليتهاي هسته اي صلح آميز را مورد تاييد مجدد قرار داده و تاكيد نموده هر گونه حمله يا تهديد به حمله بر عليه تاسيسات هسته اي صلح آميز اعم از در حال فعاليت يا در حال ساخت، بشريت و محيط زيست را در معرض خطر جدی قرار داده و نقض عمده حقوق بين الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات آژانس بين المللي انرژی اتمی محسوب می شود. جنبش عدم تعهد همچنین نياز به تدوين سند مذاكراتی چند جانبه جامع برای اعلام ممنوعيت حملات يا تهديد به حملات بر تاسيسات هسته اي مختص استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي را تصديق کرده است.

کد N853660

وبگردی