آفتاب

رحیم پورازغدی: باید در سطح جهان به مبارزه ادامه بدهیم

رحیم پورازغدی: باید در سطح جهان به مبارزه ادامه بدهیم

یک استاد دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی مفهوم جدید قدرت را در سطح جهانی اعمال کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن رحیم پورازغدی‌ صبح امروز (پنجشنبه) در همایش نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی که به همت بسیج دانشجویی و دانشگاه پیام نور برگزار شد، با بیان این که با انقلاب اسلامی یک آشوب جهانی اتفاق افتاد، اظها‌ر کرد: تمام کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کرد‌ند در قرن بیست و یکم تمام جنبش‌ها سکولاریزه شود و دین و مذهب رو به زوال برود، اما با وقوع انقلاب تمام این پیش‌بینی‌ها هیچ شد و کسی چنین فضایی را پیش‌بینی نمی‌کرد.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: امروز در کشورهای اسلامی پیوند دولت و ملت دچار چالش شده و این از انواع انقلاب اسلامی است. امروز افرادی با لباس تکفیری و داعش می‌خواهند امواج انقلاب اسلامی را از بین ببرند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: برخی از سخنان امروز مسئولان تازه نیست و در زمان امام (ره) نیز گفته می‌شد؛ در آن زمان بازرگان می‌گفت ما در زمان انقلاب شعار آزادی داشتیم و شعار مرگ بر آمریکا نداشتیم،‌ بلکه این شعار را امام (ره) در واکنش به کمونیست‌ها مطرح کرد. این در حالی بود که امام (ره) در سال 41 گفت اسرائیل باید از بین برود و در تمام جهان چهره‌ای منفورتر از رییس جمهور آمریکا در نزد ملت ما وجود ندارد.

پورازغدی تصریح کرد: عده ای می‌گویند که اول باید اقتصاد را حل کرد و در ادامه اگر مشکلی نبود در صحنه بین‌المللی عمل کنیم. بازرگان می‌گفت حرف ما این بود که اول ایران و بعد اسلام. اما امام (ره) می‌گفت اول اسلام و بعد ایران و تنها کسی که ایران را نجات داد امام (ره) بود که این شعار را یعنی اول اسلام و بعد ایران را داد.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: در آرمان‌های بازرگان سقوط شاه نبود. اینان به امام (ره) پیام می دادند که شعار مرگ بر شاه افراطی است و می گفتند ایران بدون سلطنت شاه امکان ندارد، اما امام (ره) گفت شاه و سلطنت نباید بماند. آنها می گفتند که در کنار شاه یک نظام پارلمانی هم باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به امام راحل، خاطر‌ نشان کرد: امام (ره) همواره می‌فرمود مسئولان همیشه در این خطرند که با خطر منافع شخصی هزینه برای مبارزه جهانی باز ظلم را ندهند. امام (ره) می فرمود مسئولان بدانند که انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب جهانی اسلام است و اگر لحظه‌ای مسئولان را مسائل مادی منحرف کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین در پی خواهیم داشت.

پورازغدی‌ افزود: اگر مسئولان به خاطر تحریم بگویند کاری به مسائل جهانی نداریم خیانتی بزرگ است. با وجود مشکلات اقتصادی باید در سطح جهان به مبارزه ادامه بدهیم. امام (ره) می فرمود آمریکا و شوروی در کمین نشسته اند و تا نابودی کامل ما دست بر نمی دارند. آمریکایی ها تا ما را نابود نکنند و انقلاب ما را از بین نبرند دست بردار نیستند، اما هنوز برخی از مسئولان این موضوع را باور نکرده اند.

وی تصریح کرد: امام (ره) همواره می‌فرمود ملت عزیز و خمینی تا نابودی کامل منافع آمریکا را راحت نخواهد گذاشت و تا قطع دو دست آمریکا به مبارزه ادامه می‌دهد ، ولی برخی از مسئولان می‌گویند که کمبودهای اقتصادی وجود دارد و برای رفع آن مساله شرف ملت را قلم بگیرید. اگر شرف را کنار بگذاریم شکم‌هایتان هم سیر نخواهد شد. آن موقع گرسنگی واقعی را می‌بینید. ملت ما نشان داد که تمامی کمبودها را برای حفظ شرف خویش تحمل خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطر‌ نشان کرد: برخی می‌گویند که ما زندگی راحت داشته باشیم بهتر از زندگی آبرومندانه است. امام (ره) می‌گوید هر چه ضربه می خوریم از این فکر است که تصور می‌کنیم همه چیز دست غرب است. فکر آقای آمریکا ما را نابود می‌کند نه خود آمریکا.

پورازغدی‌ افزود: این که می‌گویند آب خوردن ما هم دست آمریکا است، ما را نابود می‌کند. انقلاب اسلامی مفهوم جدید قدرت را در سطح جهانی اعمال کرد. در ابتدا هیچ قدرتی به همراه ما نبود و ائتلاف بین دو قطب بود ، ولی ایران امروزه به یک بلوک قدرت تبدیل شده است و امروز قدرت جهان در دست غرب و اسلام است. قدرت نرم افزاری بعد از انقلاب ما در جهان مطرح شد، چرا که ما در آن زمان قدرت سخت افزاری نداشتیم.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: غرب با تقسیم بندی توسعه یافتگی و عقب ماندگی هویت ملت‌ها تعیین کرده است. وقتی کسی می‌گوید آب خوردن ما هم در دست آنها است، یعنی هر چه آنان به ما می‌گویند را پذیرفته است. وقتی غرب چنین تقسیم بندی را می‌کند که آنان توسعه یافته و ما عقب مانده‌ایم اولین نتیجه‌ای که گرفته می‌شود این است که آنان باید در کارهای کشورهای توسعه نیافته دخالت کنند.

پورازغدی‌ خاطر‌ نشان کرد: گفتمان توسعه یعنی مشروع کردن مداخلات صاحبان قدرت و ثروت و استعمارگران برای قالب ریزی مجدد کشورها است. امام (ره) در برابر تقسیم بندی آنان از تقسیم بندی مستکبر و مستضعف را به کار برد. حال وظیفه دانشگاه‌ها و محققان این است که جهان واقعی را کاملا تحلیل کنند و یک برنامه آرمان گرایانه را برای آن بر‌نامه‌ریزی کنند.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N853548

وبگردی