آفتاب

لوپوئن: دستگاه اطلاعات آمریکا درباره شکل گیری داعش هشدار داده بود

لوپوئن: دستگاه اطلاعات آمریکا درباره شکل گیری داعش هشدار داده بود

واحدمرکزی خبر نوشت:

نشریه فرانسوی لوپوئن نوشت:‌ دستگاه های مخفی آمریکا سال 2012 درباره شکل گیری داعش هشدار داده بودند.
لوپوئن در مطلبی به قلم آرمین عارفی نوشت: یک گزارش وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) که از محرمانه بودن خارج شده است از هشدار دستگاه های امنیتی این کشور درباره شکل گیری خلافت اسلامی در شرق سوریه در اوت 2012 حکایت دارد.
این گزارش پر سر و صدا که وزارتخانه های امور خارجه و دفاع آن را تهیه کردند از چند هفته قبل در پایگاه های اطلاع رسانی منتشر شد اما در رسانه های مطرح آمریکا بازتاب نداشت و این رسانه ها فقط به چند تیتر محافظه کاران بسنده کردند.
این گزارش همچنین عملکرد دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در مدیریت بحران در سوریه و عراق که با شکل گیری داعش همراه بود زیر سئوال می برد.
دستگاه های اطلاعاتی پنتاگون پنجم اوت 2012 به مقامات سیا، وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا درباره افراطی شدن شورش در سوریه و امکان شکل گیری « دولت اسلامی » در شرق سوریه و پیامدهای جدی آن در عراق هشدار داده بود.
این پیش بینی دو سال بعد با اعلام خلافت اسلامی در عراق و سوریه در ژوئن 2014 به حقیقت تبدیل شد.
تام فیتون رئیس کانون وکلای Judicial Watch که متخصص نظارت بر فعالیت های دولت آمریکا است، گفت: « جمع آوری اطلاعات بسیار دقیق آنچه را که روی داد با شکل گیری داعش پیش بینی کرده بود .»
این سازمان که در زمینه سیاسی راست گرا تلقی می شود اما خود را « محافظه کار و بی طرف » توصیف کرد این اسناد را بعد از آن به دست آورد که دولت اوباما را مه 2015 بر اساس قانون آزادی اطلاعات تحت پیگرد قضایی قرار داد.
فیتون افزود: « اوباما 13 ماه بعد از آنکه وزارت دفاع در این زمینه هشدار داد داعش را به عنوان یک گروه کوچک توصیف کرد .»
این سازمان غیر دولتی معتقد است واشنگتن آشکارا این گزارش را به منظور تضمین پیروزی دوباره اوباما در انتخابات نوامبر 2012 کم اهمیت توصیف کرده بود.
از بین حدود 100 صفحه این گزارش که این سازمان غیر دولتی به دست آورد به ویژه درباره حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و کشته شدن کریستوفر استیونس سفیر آمریکا در لیبی در 11 سپتامبر 2012 اشاره شده است. هفت صفحه نیز به اوضاع سوریه در اوت 2012 یک و نیم سال بعد از آغاز نا آرامی ها اختصاص دارد.
این گزارش همچنین به نیروهای مستقر در منطقه، متحدان بین المللی آنها، اهداف سیاسی و سناریوهای احتمالی اشاره کرده است.
دولت اوباما آن زمان مانند وزارت امور خارجه فرانسه شورشیان سوری را تحت کنترل نیروهای میانه رو توصیف می کرد. نا آرامی های سوریه یک سال قبل با تظاهرات مسالمت آمیز و با شعارهای دموکراتیک شروع شد اما به علت سرکوب بی هدف دمشق افسران جدا شده از ارتش سلاح به دست گرفتند و سپتامبر 2011 « ارتش آزاد سوریه »، نیروی شورشی که آن زمان لائیک توصیف شدند تشکیل دادند.
اما این سند « سلفی ها، اخوان المسلمین و القاعده عراق را نیروهای اصلی هدایت شورش در سوریه » توصیف و اعلام می کند نیروهای مذهبی و قبایلی بعد از آغاز نا آرامی در سوریه به این نا آرامی ها پیوستند.
دستگاه های اطلاعاتی آمریکا ابتدا امکان پیروزی نهایی رژیم سوریه و سپس آغاز جنگ بین حامیان خارجی طرف های درگیر و تقسیم شدن این کشور را مطرح کرده بود.
بر اساس این گزارش، « رژیم سوریه با حمایت روسیه،‌ چین و ایران کنترل مناطق نفوذ واقع در سواحل شهر طرطوس و لاذقیه را حفظ می کند و از شهر حمص که به عنوان راه اصلی حمل و نقل در سوریه به حساب می آید به شدت دفاع خواهد کرد .»
در این گزارش همچنین پیش بینی شده است نیروهای مخالف تلاش می کنند مناطق شرقی نزدیک به استان های شرقی عراق و نزدیک مرز ترکیه را تصرف کنند. کشورهای غربی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه هم آنها حمایت می کنند .»

4949

کد N853500

وبگردی