آفتاب
محسن رضایی:

موج دوم انقلاب اگر به راه بیفتد تاثیرش از موج اول انقلاب بیشتر است

موج دوم انقلاب اگر به راه بیفتد تاثیرش از موج اول انقلاب بیشتر است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد انقلاب را به جهانیان ارائه دهیم، ولی در همین حد هم آنها فهمیده‌اند که حکومت ما ضد لیبرالیسم و سوسیالیسم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، محسن رضایی صبح امروز در همایش بین‌المللی نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی که به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه پیام نور برگزار شد اظهار کرد: انقلاب اسلامی با ارائه یک الگوی سیاسی جدید و با یک اندیشه ناب و نوین هم در اندیشه و هم در عملبه مبارزه با قدرت‌های یبن‌المللی پرداخت؛ آن هم در زمانی که قدرت‌های بین‌المللی در چهار راههای جهان حضور داشتند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط قبل از وقوع انقلاب اسلامی در جهان یاد آور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به دو قطب شرق و غرب تبدیل شده بود و غرب مدافع تفکر لیبرالیسم بود و شرق مدافع تفکر مارکسیسم. لیبرال‌ها اساس قدرت سیاسی خود را بر فرد و آزادی گذاشته بودند و سوسیالیسم معتقد به اندیشه جامعه و عدالت بود که در اوج این اندیشه طبقه کارگری سرآمد بود و حاکمیت را با شعار عدالت ادامه می‌داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌ در آن زمان 5 قدرت جهان در شورای امنیت بودند ولی در اصل دو قدرت کل جهان را اداره می کرد.

این دو قطب در اواخر داشتند با هم دوست می‌شدند و سلاح‌های استراتژیک را کنترل و محدود می‌کردند و در این زمان بود که انقلاب اسلامی رخ داد و هر دو قدرت را به چالش کشاند.

وی در ادامه با بیان اینکه از زمانی که این مبارزه شروع شد تا به امروز اولین موج انقلاب که موج سیاسی بود به خوبی در جهان رخ داده است گفت‌: انقلاب اسلامی ساختار غرب و شرق را به تضعیف کشاند و توانست سیاستهای خارجی منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. ایران در بعد عمل به طور مستقیم منطقه را تحت شعاع قرار داد. با پیروزی انقلاب مساله فلسطین دوباره احیاء شد و شعارهای آنها تبدیل به شعار الله اکبر شد و تفسیر اندیشه و فکر را به راه انداختند. حادثه لبنان و حوادث بعدی نیز به صورت غیر مستقیم نشان داد که ایران به سیاست اول خود رسیده است. قدرت بعدی ایران در جنگ بین ایران و عراق نمایان شد که همه قدرت‌ها علیه ایران بودند ولی نظام جمهوری اسلامی آنها را به زانو درآورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در صحنه نظر هم انقلاب اسلامی چالش‌های زیادی را به وجود آورد. انقلاب مردم ایران دین را در کنار افراد قرار داد و آزادی و عدالت هم در کنار این دو بود. در ادبیات سیاسی دنیا مردم فکر می‌کردند که دین ضد مردم است ولی انقلاب اسلامی خلاف این را ارائه داد. جمهوری اسلامی از مردم حرف می‌زند و به آزادی هم عمل می‌کند؛ عدالت اسلام از کوچه و خیابان شروع می‌شود و تا راس قدرت را در بر می‌گیرد. متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد انقلاب را برای جهانیان ارائه بدهیم. ولی در همین حد هم آنها فهمیده‌اند که این حکومت ضد لیبرالیسم و سوسیالیسم است. ولی بخش‌های زیادی از اندیشه و تفکر ما هنوز برای دنیا جا نیفتاده است.

رضایی تصریح کرد: موج دوم انقلاب ما موج اندیشه است. 70 تا 80 درصد موج اول که سیاسی بود پیش رفته ولی موج دوم زندگی که در عرصه‌ی اقتصاد، شهر، معماری و هنز نمایان می‌شود هنوز به طور جدی آغاز نشده است. تلاش‌های رهبری سقف این موج را زده اما دانشجویان و علما و روشنفکران و سیاسیون همگی باید این فرهنگ را ترویج بدهند. ما بر مدل‌ها و الگوها مشکل داریم. فقط نباید به تقدیر و تشویق خود بپردازیم و افق‌ها را فراموش کنیم. ما باید یک نقطه راه جدی و عملیاتی داشته باشیم.

رضایی افزود: موج دوم انقلاب هنوز شروع نشده و عمومیت نیافته ولی مقام معظم رهبری راهبردهای اساسی را برای آغاز این انقلاب ارائه داده است.

ما امروز بیشترین زحمت را برای اعراب می‌کشیم اما صادرات ترکیه به عراق دو برابر ما است و این موضوع را نباید نادیده بگیریم. موج دوم باید شروع شود و به بیرون از مرزها هم برسد.

وی در ادامه با ارائه راهکاری برای شکل گیری موج دوم انقلاب گفت: اگر می‌خواهیم موج دوم انقلاب به راه بیفتد باید به ارزشهای دهه اول انقلاب برگردیم و مبنای آن ارزش‌ها مردم و دین هستند. فطرت مردم با دین خدا یک منشاء دارد. اگراین دو در کنار هم قرار گیرند معجزه‌ای را می‌بینیم که هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

رضایی اضافه کرد: تاثیر انقلاب ما در فرهنگ و اقتصاد و معماری و شهرسازی باید دیده شود و فراموش نکنیم که تاثیر این موج بیشتر از موج سیاسی است.

وی گفت: تاثیر موج دوم انقلاب به تاخیر افتاده است. هیچ اندیشه‌ای به غیر از دین نمی‌تواند مردم را ببیند مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی دو بال برای پیروزی محسوب می شود. خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در این راستا سخنان زیادی را ارائه کردند و ما در مجمع تشخیص مصلحت به سخنان رهبر مراجعه زیادی می‌کنیم. رهبر فرموده‌اند: نقشه‌ی امام خانه‌های خالی دارد که چارچوب آن مشخص و روشن است و باید با فکر و اندیشه درست این خانه‌های خالی را پر کنیم.

انتهای پیام

کد N853481

وبگردی