آفتاب
معاون اجرایی رئیس جمهور:

۱۰ میلیارد دلار برای مهار آب‎های مرزی اختصاص یافت

۱۰ میلیارد دلار برای مهار آب‎های مرزی اختصاص یافت

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: ۱۰ میلیارد دلار برای مهار آب‎های مرزی اختصاص یافت.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: ۱۰ میلیارد دلار برای مهار آب‎های مرزی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم آبگیری سدحوضیان الیگودرز در جمع خبرنگاران، افزود: برنامه اساسی دولت تلاش در راستای رفع مشکلات مربوط به آب در کشور بوده که در حوزه‎های مختلف این فعالیت‎ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در استان لرستان سال‎ گذشته دو سد مروک و ایوشان با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره‎برداری رسید، اظهار کرد: امیدواریم آب پشت سدحوضیان به ‎حدی برسد که امسال کار بهره‎برداری کامل سد و شبکه‎ها انجام شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاش براین است که در استان لرستان به عنوان یکی از مهم‎ترین استان‎های دارای قابلیت کشاورزی و دامپروری کشور است فعالیت‎های ویژه‎ای در حوزه آب صورت گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع اراضی کشاورزی لرستان تنها ۲۵ درصد به‎صورت آبی بوده که با میانگین کشور که ۴۵ درصد است، فاصله جدی دارد.

شریعتمداری اضافه کرد: استاندار تلاش دارد که میانگین اراضی آبی لرستان را به استانداردهای کشوری نزدیک کند که این خدمات زیربنایی کمک جدی به حل مشکلات معیشتی و ارتقای سطح رفاه مردم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این سد حدود ۱۲ سال پیش آغاز شده و روند اجرای آن کند بوده است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم تلاش کرده بودجه عمرانی کشور را افزایش دهد به ‎طوری‎که بودجه کشور از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۱.۵ هزار میلیارد در سال‎گذشته و در نهایت طی امسال به ۳۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: امیدواریم در زمان تنظیم بودجه طی سال ۹۴ این روند افزایشی با لحاظ درصدی از نرخ تورم حفظ شده و پروژه‎ها با تخصیص مناسب منابع ادامه پیدا کند.

شریعتمداری افزود: جلب حمایت سرمایه‎گذاران در استان کلید رفع مشکلات لرستان است و با بهبود فضای کسب و کار در لرستان و حضور سرمایه‎گذاران شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.

سرانه مصرف آب در ایران 1500 متر مکعب است

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: سرانه مصرف آب در ایران 1500 متر مکعب است.

محمد شریعتمداری در مراسم عملیات آبگیری سدحوضیان الیگودرز افزود: درحال حاضر در دنیا 75 درصد آب در کشاورزی مصرف می‎شود و بیش از 25 درصد به سایر مسایل می‎رسد.

وی با بیان اینکه در ایران مصرف کشاورزی بالای 90 درصد است و وضعیت آب کشاورزی در کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: در راستای تجاری‎سازی مصرف آب چند راهکار ارایه شده است که تجارت آب مجازی در مباحث صادرات و واردات کالا مورد توجه قرار گرفته تا در این جهت بخش آب مجازی در سطح کشور تنظیم شود تا محصولات وارداتی آب مجازی بیشتری داشته باشند.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: سرانه مصرف آب در سطح دنیا 1240 متر مکعب بوده درحالی‎که آمار در ایران 1500 متر مکعب است .

شریعتمداری اضافه کرد: سایت خرید و یا اجاره زمین جهت کشاورزی و کشت محصولات نیازمند آب در کشورهای خارجی دنبال می‎شود.

وی با اشاره به سدحوضیان الیگودرز، بیان کرد: برخلاف گذشته که ابتدا سدی بنا می‎شد و انتقال شبکه مدت زیادی طول می‎کشید در سد حوضیان همزمان با سد شبکه نیز اجرا می‎شود.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست تبدیل فرمانداری شهرستان الیگودرز به فرمانداری ویژه، گفت: این موضوع مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و در دولت مطرح و بررسی خواهد شد چراکه باعث ارایه خدمات بهتر خواهد شد .

شریعتمداری با بیان اینکه علاوه بر فرمانداری ویژه در الیگودرز در این استان نقاط دیگری نیز از لحاظ تقسیمات باید ارتقا یابند، افزود: احداث سد دهجانی حق مردم است که پس از انتقال آب الیگودرز به مناطق دیگر طرح‎های بلندمدت در این شهر ستان پیگیری و اجرا شود .

انتهای پیام

کد N853457

وبگردی