آفتاب
بیژن نوباوه:

پرونده‌ قربانیان ترور در ایران ثبت جهانی شود

پرونده‌ قربانیان ترور در ایران ثبت جهانی شود

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: باید پرونده‌های حقوقی ایران از سوی متولیان مبارزه با ترور و تروریسم در مجامع بین‌المللی ثبت جهانی شود.

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: باید پرونده‌های حقوقی ایران از سوی متولیان مبارزه با ترور و تروریسم در مجامع بین‌المللی ثبت جهانی شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیژن نوباوه گفت: مَثَل معروفی است که می‌گوید «وقتی دزد می‌آید، خودش داد می‌زند آی دزد را بگیرید» این مثَل، مثَل کشورهای غربی و صهیونیست‌هاست. این کشورها رسما مردم، نخبگان و سیاستمداران کشورها را ترور می‌کنند و بعد هم با افتخار فریاد می‌زنند که جنایت کردند.

وی افزود: اما متاسفانه این جانیان با تسلط بر رسانه‌ها و دستگاه‌های حقوق بشری، سایر کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند.

مسئولا‌ن برای احقاق حقوق خانواده‌های قربانی ترور اقدام کاملی انجام نداده‌اند

وی با بیان این‌که «ایران خود بزرگ‌ترین قربانی ترور در جهان است»، اظهار کرد: همه شاخصه‌ها نشان می‌دهد که در هیچ کجای دنیا در عرض چند ماه رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس قوه قضاییه و نمایندگان آن کشور ترور نشده و تروریست‌ها در کشورهای حامی حقوق‌بشر پناه و جایگاه نداشته‌اند.

وی با طرح این سؤال که «مسئولان جمهوری اسلامی برای مبارزه با ترور و تروریسم و اثبات حقانیت ایران در این حوزه چه کرده‌اند؟»، اظهار کرد: بنده معتقدم مسئولا‌ن برای احقاق حقوق خانواده‌های قربانی ترور اقدام کاملی انجام نداده‌اند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بمباران شیمیایی حلبچه و دیگر شهرهای ایران را مصداق بارز جنایت علیه بشریت دانست و افزود: بمباران شیمیایی شهرهای ایران اقدامی تروریستی بود اما اقدام مؤثری برای ثبت پرونده‌های حقوقی و قضایی در مجامع بین‌المللی انجام نشد و باید در این زمینه قوی‌تر عمل کنیم.

وی در ادامه به جریان‌انداختن پرونده بمباران‌های شیمیایی در مجامع حقوقی جهان را خواستار شد و افزود: دنیای امروز، دنیای زر و زور و تزویر است. هر جا زورشان برسد، اتهام می‌زنند حتی به بهانه مبارزه با تروریسم به کشورها حمله می‌کنند آن هم توسط کشورهایی که خود ریشه ترور و تروریسم هستند. وقتی با چنین جانیانی روبرو هستیم و وقتی این جانیان بحث حقوق‌بشر را مطرح می‌کنند باید مجموعه فعال قضایی و حقوقی کشورمان را در سایر کشورها راه بیندازیم.

وی گفت: جهانی‌سازی پرونده‌های حقوقی ایران در مجامع بین‌المللی باید توسط متولیان مبارزه با ترور و تروریسم انجام شود.

نوباوه ادامه داد: در گذشته در خصوص پرونده سلاح‌های شیمیایی اقدام موثری انجام نشده است. بهتر است برای انجام این کار تشکل غیردولتی تشکیل شود. البته به خاطر دارم که در همان مقطع بمباران شیمیایی رژیم بعث تصمیم داشتیم فراخوان دهیم تا خانواده جانبازان و شهدای سلاح‌های شیمیایی بتوانند در مجامع بین‌المللی حقوق‌شان را از کشورهای حامی صدام تروریست بگیرند اما حتی یک پرونده هم تشکیل نشد.

وی با یادآوری اقدامات قضایی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: از قوه قضائیه خواستیم اداره کلی برای پیگیری این مسئله در مجامع حقوقی دنیا تشکیل دهد. چند پرونده مطرح شد که در سطح ابتدایی نتیجه‌بخش بود. بزرگ‌ترین اقدام ما این است که کلیه پرونده‌های قضایی و حقوقی کشور را بین‌المللی کنیم و در مجامع دنیا ثبت کنیم.

وی گفت: آثار جنایات صدام بر روح و بدن جانبازان دفاع مقدس باقی است. خانواده‌های قربانی ترور شخصا می‌توانند از جانیان شکایت کنند البته ثبت و پیگیری پرونده‌های قربانی تروریسم هم باید توسط خانواده های قربانی و هم دولت به عنوان مدعی‌العموم انجام شود.

شکایات خانواده‌های قربانی ترور باید ثبت جهانی شود

این نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به برگزارکنندگان دومین کنگره بین‌المللی مبارزه با ترور گفت: اولین اقدام باید ثبت جهانی شکایات خانواده‌های قربانی ترور باشد. در کنار آن در همایش‌ها و کنگره‌های بین‌المللی باید افکار دولت‌ها و ملت‌های قربانی ترور و تروریسم نسبت به حقایق جنایات جنایتکاران روشن شود. به‌طورمثال دو سال قبل که شهدای هسته‌ای مطرح بودند در سمینارهایی که در تهران برگزار شد، نمایشگاهی از زندگی خانوادگی و محل قتل شهدا، ترور در قاب عکس و پوستر به نمایش عمومی گذاشته شد و بازدید کنندگان زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی متذکر شد: این نمایشگاه نشان داد اگر متولیان خوب عمل کنند افکار و اندیشه‌هایی هستند که تحت تاثیر قرار بگیرند و با خانواده شهدای ترور همراهی کنند.

در تنویر افکار عمومی ضعیف عمل کرده‌ایم

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بسیاری از هجمه‌های صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها را در سایه ضعف ایران در تنویر افکار عمومی جهان دانست و افزود: برای پر کردن این خلاء رسانه‌ها، صداوسیما، هنرمندان و سینماگران کشور باید در حوزه مبارزه با ترور و تروریسم و مسائل حقوق‌بشری فعال‌تر شوند.

نوباوه تاکید کرد: فیلم یک کارگردان ایرانی که با موضوع یک مجروح شیمیایی و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی او تهیه شد در 40 کشور جهان نمایش داده شد. وقتی با مسئولان این کشورها صحبت کردم از آثار و عواقب سوء جنگ تحمیلی برای جانبازان و خانواده‌های قربانیان جنگ اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

رسانه‌ها نقش مهمی در تنویر افکار عمومی جهان دارد

وی در مجلس با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی جهان گفت: رسانه‌ها وظیفه مهمی در تنویر افکار عمومی جهان دارند اما وظیفه اصلی بر عهده قوای سه گانه به عنوان نظام جمهوری اسلامی است. علاوه‌برآن دیپلماسی عمومی کشور باید مبتنی بر مدارک خانواده‌های قربانیان ترور فعال‌تر از قبل شود. وقتی پرونده‌های حقوقی در سطح وسیع و به تعداد زیاد ثبت شوند، دیپلماسی عمومی هم دستش برای ادعا و پیگیری باز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی تشکیل و حمایت از تشکل‌های جدید غیردولتی در این زمینه اثرگذار است؛ چراکه نوعا حرف دولت‌ها از زبان تشکل‌های غیردولتی خارج می‌شود. با این تفاوت که هیچ دولتی نمی‌تواند با این تشکل‌ها برخورد کند. تشکل‌های غیردولتی در همه جای دنیا به ویژه سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شوند اما متاسفانه زمینه و بسترهای تشکیل این تشکل‌ها در ایران آنطور که باید به وجود نیامده است، به‌همین‌دلیل باید این ضعف رفع شود.

انتهای پیام

کد N853456

وبگردی