آفتاب
سفر آنگ سان سوچی به چین؛

پکن تحکیم روابط با رهبر مخالفین میانمار را خواستار شد

پکن تحکیم روابط با رهبر مخالفین میانمار را خواستار شد

انتخابات پارلمانی میانمار در اواخر سال جاری میلادی برگزار می شود و پکن علیرغم دیدگاه های متفاوتی که با رهبر اپوزیسیون این کشور دارد ترجیح می دهد با وی طرح دوستی بریزد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی. بی. سی، «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل و رهبر مخالفان میانمار که دیروز چهارشنبه وارد چین شد، دومین روز از سفر خود به این کشور را در حالی آغاز کرد که جزئیات ناچیزی از علل حضور وی در پکن ارایه  شده است اما گفته می شود که قرار است وی با رئیس جمهور و نخست وزیر چین دیدار داشته باشد.

اما در توضیح این سفر، پکن می گوید که به دنبال برقراری روابط دوستانه با تمامی احزاب میانمار است و این دیدار با هدف تعمیق درک متقابل حزب کمونیست چین و حزب اتحاد ملی برای دموکراسی میانمار صورت می گیرد.

گفته می شود که سوچی نیز خواهان تغییر دیدگاه های خود نسبت به روابط این دوحزب است.

چین در دوره ای  که سوچی تحت حبس خانگی قرار داشت از حامیان دولت نظامی میانمار تلقی می شد. اما با احتمال پیروزی وی در انتخابات آینده، پکن ترجیح می دهد که با وی علیرغم سیاست های متناقضش طرح دوستی بریزد به ویژه آنکه اخیرا کشمکش ها بین میانمار و چین به دلیل بروز درگیری با شورشیان میانماری در خطوط مرزی دو کشور افزایش یافته است.

از طرفی، دولت نایپیداو ترجیح می دهد تا در پی برخی اصلاحات دموکراتیک به جای پکن با واشنگتن طرح دوستی بریزد. این در حالیست که چین همچنان پروژه های عظیمی را به منظور بهبود زیرساخت های میانمار در این کشور دنبال می کند.

انتخابات پارلمانی میانمار در آخرین هفته از ماه اکتبر و نخستین هفته از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه احتمال می رود در این دوره سوچی به عنوان رهبر اپوزیسیون قدرت را به دست بگیرد، دولت وقت میانمار که نمایندگی آن را حزب توسعه و اتحاد برعهده دارد در تلاش است تا برای تضمین نفوذ خود لایحه ای را به تصویب برساند که اگرچه نقش ارتش را در تصمیم گیری های کشور تا حدی کم می کند، با این حال همچنان یک چهارم از کرسی های پارلمانی را برای آنها محفوظ نگه می دارد.

کد N853414

وبگردی