آفتاب
آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به برخی اظهارات:

متهم کردن حوزه به افت علمی جفا در حق آن است

متهم کردن حوزه به افت علمی جفا در حق آن است

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این‌که «جفا به حوزه‌های علمیه است که حوزه‌های ما را متهم به افت شدید علمی کنند»، گفت: تعداد نویسندگان این حوزه در پیش از پیروزی انقلاب از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این‌که «جفا به حوزه‌های علمیه است که حوزه‌های ما را متهم به افت شدید علمی کنند»، گفت: تعداد نویسندگان این حوزه در پیش از پیروزی انقلاب از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در «ششمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی» که در سالن همایش های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، با تقدیر از گزارش‌های ارائه شده از سوی معاون پژوهش و مدیرکل امورپژوهشی حوزه، اظهار کرد: خوشحالی و خرسندی خود را پنهان نمی‌کنم از این‌که شاهد هستیم امروز حوزه ما به برکت تلاش‌های مجاهدانه اهل قلم در یک وضعیت نسبتا قابل قبولی قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت 265 نشریه علمی حوزه دین، گفت: هنگامی که وجود این نشریات را با پیش از انقلاب مقایسه می‌کنیم «میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است»؛ حتی نسبت به دهه های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب نیز رشد قابل قبولی پیدا کرده است.

متهم کردن حوزه به افت شدید علمی جفاست

وی با تاکید بر این‌که «جفا به حوزه‌های علمیه است که حوزه‌های ما را متهم به افت شدید علمی کنند»، گفت: تعداد نویسندگان این حوزه در پیش از پیروزی انقلاب از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد؛ از گذشته تا امروز چقدر تفاوت جدی و اساسی وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: امروز در مجلات فقهی و اصولی که دغدغه حوزویان سنتی ما است شاهد هستیم طلاب فاضل ما در مسائل نوپیدایی قلم می‌زنند که مسبوق به سابقه نیست.

وی با بیان اینکه به خوبی شاهد قلم زدن فاضلان برجسته ما در این عرصه هستیم، ابراز داشت: بنده نیز به سهم خود که سردبیر مجله حکومت اسلامی هستم و مقالات را مشاهده می کنم، انصافا قلم زدن حوزویانی که سبقه حوزوی دارند و حوزویانی که در دانشگاه نیز تحصیل کرده هستند، در مباحث فقهی بسیار خوب است.

خودزنی برخی حوزویان جفایی به حق حوزه‌هااست

وی تاکید کرد: ناروا و جفا در حق این حوزه با عزت و عظمت می دانم که امروز عزیزانی در مسائل علوم انسانی و زمینه های دیگر قلم می‌زنند در حالی که برخی افراد غیرمهربانانه با حوزه برخورد می‌کنند.

حسینی بوشهری افزود: برخوردهای غیرمهربانانه سبب می‌شود دیگرانی که در بیرون حوزه هستند این تصور را داشته باشند «حوزه‌ای که قرار بود بعد از انقلاب رشد و بالندگی داشته باشد» امروز از زبان خود حوزویان خودزنی می‌شود و می گویند دچار افت علمی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «خوشبختانه سند تحول نشریات علمی مطرح شده است»، گفت: یک سال از رونمایی این سند گذشته است و امرز در معرض نظرات عالمانه شما می باشد و بعد از گذراندن مراحل، در شورای اعطای مجوزها به تصویب خواهد رسید.

فرصت بازنگری سند تحول نشریات علمی حوزه

وی با بیان این‌که «در سند تحول به مجموعه دیدگاه ها، نقطه نظرات شفاهی و کتبی و تبیین راهکارها خوب پرداخته شده است»، اظهار کرد: البته تدوین این مجموعه کار بشری است و معتقد نیستیم کار تمام شده‌ای صورت گرفته که نباید مورد بحث و گفت‌وگو باشد؛ از باب روزآمدکردن کار می‌توان با بخشی از مشکلاتی که این سند دارد مهر صحه نسبی گذاشت تا طی مراحل شود و بعد اگر نیاز به بازنگری بود این عرصه با نگاه تیزبین شما وجود خواهد داشت.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین در ادامه با بیان این‌که «مجلات و نشریات حوزوی با گذشته قابل قیاس نیست» اظهار کرد: بشر و انسان‌هایی که آرمان‌گرا هستند هیچگاه به وضع موجود بسنده نمی‌کنند و انتظار در مکتب شیعه، این درس را به ما می‌دهد که به امید بهتر شدن زندگی کرده و به همین دلیل باید همچنان در تمام عرصه‌ها تلاش کنیم.

مجلات حوزوی روزآمد باشند

وی بر ضرورت به روز کردن مجلات حوزوی تاکید و اظهار کرد: قلم زدن فاضلا و اندیشمندان حوزوی خیلی مهم است.

خلا عناوین حوزوی نقیصه است

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه وی با ابراز خرسندی از این‌که «امروز بین حوزه و دانشگاه نهایت صمیمیت وجود دارد»، گفت: اما وجود عناوین دانشگاهی و خلا عناوین حوزوی در فهرست برخی مجلات حوزوی نقیصه محسوب می‌شود که ما برنمی‌تابیم.

به عناوین حوزوی خود افتخار کنیم

حسینی بوشهری بر لزوم «پاسداشت عناوین حوزوی» تاکید و اظهار کرد: درست است که مجله‌ای منتشر می‌شود؛ اما چرا فقط عناوین دانشگاهی باشد؛ دچار فضای جوزدگی نشویم و به عناوین حوزوی خود افتخار کنیم.

لزوم افزایش تعداد نویسندگان حوزوی

وی بر لزوم افزایش تعداد نویسندگان حوزه تاکید و اظهار کرد: به غنابخشی مجلات اهتمام ورزیده شود و به سراغ اهل قلم بروید و از آن‌ها بخواهید مجلات را غنابخشی کنند و در وادی اسلوب نویسندگی نیز قرار بگیرند.

لزوم مخاطب شناسی نشریات حوزوی

وی با انتقاد از این‌که «برخی نشریات حوزوی هنوز مخاطب خود را نشناخته‌اند»، گفت: هنوز برخی مجلات حوزوی و نشریات دینی مخاطبان خود را صید نکرده‌اند و مشخص نیست مخاطب واقعی آن‌ها چه کسانی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اگر مخاطبان شناخته شوند نیاز آن‌ها درنظر گرفته می شود و از زبان مخاطب نیازسنجی کرده و طرح روی جلد مجله نیز اصلاح می شود، اما وقتی رابطه با مخاطب برقرار نباشد ما برای خود می نویسیم و برای برخی افراد به صورت هدیه ارسال می کنیم در حالی که نمی دانیم آن ها چند صفحه از این مجله را مطالعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: نیازسنجی و شناخت مخاطب لازمه کار نشریات حوزوی است.

وی فزود: از ظرفیت مبلغان حوزه در سراسر کشور می توان برای ارزیابی از بازخورد نشریات استفاده کرد.

نشریات حوزوی نباید آش شله قلمکار باشند

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با بیان این‌که «معتقد هستیم نشریات دسته‌بندی شده علمی ترویجی و علمی پژوهشی در چارچوب خود کار کنند»، اظهار کرد: برخی مجلات علاوه بر اطلاع‌رسانی، رویکرد علمی ترویجی و علمی پژوهشی نیز دارند در حالی که باید از سوی کمیسیون نشریات علمی حوزوی نظارت صورت گیرد.

شباهت برخی فصلنامه‌ها به کتاب!

وی با انتقاد از این‌که «برخی فصلنامه‌ها به کتاب بیشتر شباهت دارد تا مجله»، اظهار کرد: در مجله نقل و انتقال اندیشه صورت می‌گیرد در حالی که امروز برخی از آن‌ها تبدیل به اثرماندگاری شده است که درصدد تبادل اندیشه نمی‌باشد.

زمینه رشد و بالندگی برای همه نویسندگان باید فراهم باشد

وی همچنین با گلایه از این‌که «فضای کاری برخی نویسندگان مجلات حوزوی، دایره المعارف گونه‌است»، اظهار کرد: برخی از نویسندگان همیشه پای ثابت هستند و در همه مجلات، مقاله می‌نویسند که زمینه برای رشد و بالندگی افراد جدید فراهم نمی‌شود.

مدیر حوزه های علمیه همچنین با انتقاد از عدم خودکفایی مالی برخی مجلات، گفت: متاسفانه برخی مجلات وابسته به موسسات، تلاشی برای خودکفایی از نظر بودجه مالی نکرده‌اند.

لزوم فرهنگسازی و ایجاد مطالبه در جامعه

وی همچنین بر ضرورت فرهنگسازی مجلات حوزوی در جامعه تاکید و اظهار کرد: اعتقاد دارم مجلات باید علاوه بر فرهنگ‌سازی، به ایجاد مطالبات در جامعه بپردازند و پاسخگوی آن‌ها نیز باشند.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید علم، گفت: مجلات علمی پژوهشی ما باید صاحب ابداع و نوآوری باشند و سهمی از تولید علم را می‌توانند عهده‌دار باشند.

حسینی‌بوشهری در پایان با تقدیر از معاونت پژوهش حوزه و برگزارکنندگان این گردهمایی ارزشمند، خاطرنشان کرد: از حضور صمیمانه و بزرگوارانه مدیران مسئول و سردبیران نشریات سپاسگزار هستم.

انتهای پیام

کد N853337

وبگردی