آفتاب
رییس ستاد انتخابات کشور تشریح کرد:

آخرین خبرها از انتخابات الکترونیکی و صندوق‌های رای شیشه‌ای

آخرین خبرها از انتخابات الکترونیکی و صندوق‌های رای شیشه‌ای

قائم مقام وزیر کشور گفت:این آمادگی به لحاظ فنی در کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد و دولت تصمیم گرفته است که در یک سوم کشور، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود و در کلانشهرها زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی کاملا آماده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "محمدحسین مقیمی" شامگاه چهارشنبه 20 خردادماه در حاشیه بازدید از باغ فتح آباد کرمان در جمع خبرنگاران درباره شفاف بودن صندوق‌های رای نیز به خبرنگار ایسنا گفت: مهم این است که هم مردم اطمینان داشته باشند فقط رای‌هایی که داخل صندوق ریخته می‌شود به حساب می‌آید و لازمه‌اش این است که کسی که اولین رای را می‌دهد،بتواند داخل صندوق را ببیند.

وی با بیان اینکه صندوق شیشه‌ای که رئیس‌جمهور مطرح کردند، باعث شفافیت در انتخابات می‌شود،تصریح کرد: درحال حاضر رای در یک برگه نوشته می‌شود و اگر داخل صندوق شفاف بیندازیم، قابل خواندن است، ضمن آنکه شورای نگهبان نیز باید این مسئله را بررسی کند که اگر مشکلی برای صندوق شفاف وجود دارد، می‌توانیم رای را در داخل یک پاکت بگذاریم که البته این موضوع نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد.

مقیمی تصریح کرد: اینکه قبلا صندوق‌ها پوشانده می‌شد، برای این بود که رای خوانده نشود و راه حل این است صندوق را شفاف کرده و رای را به گونه‌ای بپوشانیم که قابل خواندن نباشد.

مقیمی ادامه داد: وجود منشور انتخاباتی به این امر کمک می‌کند تا جامعه‌ای آرام و بدون هرگونه تشنج و درگیری را داشته باشیم ضمن آنکه احزاب نیز در این منشور متعهد شده‌اند که اگر تخلفی صورت گیرد، خودشان هیاتی نظارتی را تشکیل دهند و به امور تخلفات رسیدگی کنند.

مقیمی درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات اظهار کرد: در انتخابات دور قبل در 14 حوزه انتخاباتی،کار به صورت تمام ماشینی انجام شد. به طور کلی در فرآیند انتخابات، 24 مرحله کار انجام می‌شود که در حال حاضر در کل کشور 23 مرحله بصورت ماشینی صورت می گیرد و تنها رای گیری و شمارش آراء دستی است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: این آمادگی به لحاظ فنی در کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد و دولت تصمیم گرفته است که در یک سوم کشور، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود ضمن آنکه در کلانشهرها زیرساخت های برگزاری انتخابات الکترونیکی کاملا آماده شده است.

رییس ستاد انتخابات کشور افزود: در بسیاری از روستاها هنوز زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی آماده نشده است ضمن آنکه یکسری از شهرها نیز در دستور کار وزارت کشور است که می خواهیم برگزاری انتخابات الکترونیکی را در آنجا انجام دهیم.

مقیمی اظهار کرد: نظر وزیر کشور این است که منشور اخلاقی انتخابات کشور تدوین و به استان‌ها ابلاغ شود که فرق آن با منشور انتخابات استان کرمان این است که مبدع کار دولت است، اما تهیه کننده و تثبیت کننده آن احزاب هستند. این کار نیز ارزش زیادی دارد و همه کسانی که در انتخابات فعالیت می کنند، امضا کرده‌اند که اخلاق را رعایت کنند.

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات مظهر حضور و اعتماد مردم به امنیت ملی ماست اظهار کرد: در انتخابات مجلس در استان های مختلف نمایندگان احزاب و قومیت های مختلف حضور دارند که با رای مردم انتخاب خواهند شد و مردم نیز قطعا به شایستگان رای می دهند. خوبی انتخابات ما این است که مردم با اختیار کامل می توانند به فرد مورد نظر خود رای دهند و در انتخابات برای حضور قومیت ها محدودیت نداریم.

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین عصر روز چهارشنبه در همایش فرمانداران، نمایندگان احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان و رونمایی از منشور همدلی تاکید کرد که دولت وظیفه دارد امنیت همه فعالیت‌های قانونی احزاب و گروه‌های سیاسی اعم از اجتماعات، جلسات سخنرانی و جلساتی که مجوز دارند را تامین کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، وی در همین زمینه خطاب فرمانداران استان کرمان گفت: اجتماعاتی که به صورت قانونی مجوز می‌گیرند را باید تامین امنیت را تامین کنید و امنیت کلی جلسات به عهده استانداران و فرمانداران است و باید پشتیبانی کنند تا احزاب بتوانند به راحتی فعالیت های قانونی را انجام بدهند.

مقیمی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بتوانیم یکدیگر را قبول و تحمل کنیم و اجازه بدهیم رقیب ما حرفش را بزند و فعالیت کند. هیچ وقت به دنبال این نباشیم که رقیب را صحنه حذف کنیم و بدانیم که رقیب قوی، باعث می‌شود ما نیز قوی تر شویم.

"محمدحسین مقیمی" اظهار کرد: این جلسات برای این است که نظراتمان را به هم نزدیک کرده و کاری کنیم که تحزب در کشور راه خود را پیدا کند. ضمن آنکه جای سوال است که چرا ما در کشورمان هنوز در ابتدای راه احزاب هستیم این درحالی است که قانون احزاب در دهه 60 تصویب شده و در این زمینه مشکلی نداریم.

معاون سیاسی وزیر کشور با طرح این سوال که چرا نتوانسته‌ایم علی رغم وجود 243 حزب در کشور، هنوز دارای احزاب بزرگ و اثرگذار و جدی در کشور باشیم، تصریح کرد: شاید تشکیل این جلسات به ما کمک کند، نقاط ضعف را شناسایی و به ایرادات توجه و برای رفع این موانع قدم برداریم.

مقیمی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که مردم بتوانند حرفشان را در قالب احزاب و تشکل‌ها بزنند و هرکس مسوول حرفی که می‌زند، باشد افزود: زمانی که حزب صحبت می‌کند، همه اعضاء در مقابل آن صحبت مسوول بوده و وقتی یک حزب انتخاب می‌شود، نماینده حزب در مقابل عملکرد آن حزب مسوول است.

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در نقد و نظارت‌هاست که جلوی اسرافها، فسادها و فعالیت‌های ناشایست گرفته و یا آنها افشاء می‌شوند،افزود: قطعا از وجود احزاب، کشور بهره‌مند خواهد شد و باید همه ما تلاش کنیم که این احزاب در چارچوب قانون فعالیت کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور خطاب به گروه های سیاسی گفت: برای اینکه کشور در شرایط بهتر برای اداره قرار بگیرد، باید همه کمک کنیم تا احزاب فعال تر شوند. امروز احزاب ما فعالانه به صحنه انتخابات ورود پیدا خواهند کرد و تا امروز همه احزاب رسمی کشور، به نوعی برای حضور در انتخابات 94 اعلام آمادگی کرده‌اند.

مقیمی افزود: یکی از کارهایی که کمک می‌کند تا بتوانیم راه احزاب را به درستی بشناسیم و خوب وارد صحنه شویم، ، تدوین منشور انتخاباتی استان کرمان است و خوشبختانه همه احزاب سیاسی استان کرمان پذیرفته‌اند به اصول این منشور پایبند باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: امیدواریم کاری که در استان کرمان انجام شده است، در سایر استان‌های کشور نیز تسریع یابد و باید از تجارب یکدیگر استفاده کرده تا بتوانیم همه را به رعایت تقوا، قانون اساسی، ولایت فقیه، امانتداری و اخلاق ملزم کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از موارد و تخلفاتی که مطرح می‌شود، ریشه در عدم رعایت قانون دارد تصریح کرد: اگر همه ما قانون را خوب رعایت کرده و خود را مکلف به رعایت قانون بدانیم، عمده مسائل کنار رفته و لذت کار برای خدا انجام دادن را بهتر می‌بریم.

مقیمی افزود: امیدواریم با انتخابات پیش رو، احزاب و گروه‌ها فعال تر از گذشته وارد صحنه سیاست شوند، افرادی که در خودشان این صلاحیت را می بینند که می‌توانند برای مردم نمایندگان خوبی باشند، فعال شوند و کسانی که باید این روزها استعفا بدهند، سریع تر تصمیم گرفته و شجاعانه عمل کنند.

قائم مقام وزیر کشور گفت: هرچه راه را برای کسانی که در خود این صلاحیت را می‌بینند که برای کشور خدمت کنند، باز کنیم و از سوی دیگر راه را باز کنیم که مردم راحت تر به داوطلب مورد نظرشان رای بدهند، ما را در رسیدن به اهداف یعنی داشتن مدیران خوب و کارآمد کمک خواهد کرد.

معاون سیاسی ویر کشور تصریح کرد: نام هرکسی که از صندوق آراء بیرون بیاید، نماینده مردم است و نمایندگان نیز باید نسبت به همه مسائل کشور مسوول باشند و اهمیت موضوع برای همه افراد مشخص است.

وی تصریح کرد: در انتخابات نیز تمام تلاش ما به عنوان دولت این است که شرایطی را فراهم کنیم تا انتخاباتی پرشور، فعال، بانشاط و حضور حداکثری مردم را داشته باشیم. در این راستا باید محدودیت هایی ایجاد کنیم که به عنوان کارگزاران دولت حق نداریم از مسوولیت و ناممان برای حضور در تبلیغات انتخابات استفاده کنیم.

رییس ستاد انتخابات کشور خطاب به همه مسئولین کشوری گفت: تمام آنهایی که از دولت حقوق می‌گیرند، نمی‌توانند تحت نام سازمانیشان به مسائل انتخاباتی ورود کرده و از امکاناتی که در اختیار دارند، نمی توانند له یا علیه کسی استفاده کنند و این کارها همه برای این است که مردم احساس کنند مجریان و ناظران انتخابات به قانون عمل کرده و رعایت قانون را خواهند داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: به عنوان نماینده دولت جایی که تشخیص بدهیم، نمایندگان در جایی می خواهند از حضور در حوزه انتخابیه خود سوءاستفاده‌هایی بکنند، ورود پیدا خواهیم کرد. مردم باید بدانند که نمایندگان فعلی مجلس تا تاریخ 7 خرداد 95 نماینده آنها هستند و باید برای مردم کار و خدمت کنند.

مقیمی تصریح کرد:مردم قطعا عملکرد کاندیداهای خود را بررسی خواهند کرد و سپس به کاندیدای مورد نظر خود رای خواهند داد و انشاءالله شرایطی فراهم می شود که همه داوطلبان با شرایط کاملا مساوی در رقابت حضور پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این وظیفه را انجام دهیم که همه به طور مساوی از امکانات استفاده کرده یا هیچ کس استفاده نکند، وظیفه را به عنوان نماینده دولت انجام داده ایم و امیدواریم انتخابات پرشوری در 7 اسفند سال جاری برگزار کنیم.

انتهای پیام

کد N853111

وبگردی