آفتاب

هشدار بازرسان درباره احتمال گدازش در راکتورهای نسل سوم اروپا

هشدار بازرسان درباره احتمال گدازش در راکتورهای نسل سوم اروپا

بازرسان ایمنی هسته‌ای اعلام کرده‌اند که راکتورهای نسل سوم EPR فرانسه به دلیل وجود مشکلاتی در دریچه خود با خطر بروز گدازش روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، راکتور نسل سوم EPR (راکتور تحت فشار اروپا) که شرکت هسته‌ای آروا مسوول طراحی و ساخت آن در فلامن وایل فرانسه است، همان راکتوری است که انگلیس قصد دارد دو مدل آن را در نیروگاه هسته‌ای جدیدش نصب کند.

راکتورهای نسل سوم (EPR) که ساخت و طراحی آن توسط غول هسته‌ای فرانسه، آروا انجام می‌شود برای صادرات به کشورهای دیگر است.

وجود مشکلات فنی در دریچه‌های این راکتور در حالی مطرح شده است که اخیراً ‌نیز سازمان ناظر هسته‌ای فرانسه اعلام کرده بود که محفظه‌های نگه‌داری سوخت و مواد رادیواکتیو این راکتور دارای مشکلات اساسی است.

مشکلات فنی این راکتور توسط موسسه حفاظت رادیولوژیک و ایمنی هسته‌ای (IRSN) به ناظر هسته‌ای ارشد فرانسه (ASN) تحویل داده شده است.

این راکتور قرار است کارآمدترین و ایمن‌ترین راکتور هسته‌ای جهان باشد که تاکنون نیز اتمام ساخت آن در فرانسه،‌ فنلاند و چین به تعویق افتاده است.

راکتور EPR فرانسه هم اکنون قرار است در سال 2017 پنج سال دیرتر از زمان اولیه اعلام شده به بهره‌برداری برسد.

در ماه آوریل گذشته مشخص شد که اجماع مقادیر زیادی از گاز کربن در دریچه بالایی راکتور می‌تواند باعث بروز شیار در دریچه راکتور و بروز یک فاجعه هسته‌ای شود.

انتهای پیام

کد N853026

وبگردی