آفتاب

میانجیگری تونی بلر در پرونده رسوایی پترائوس

میانجیگری تونی بلر در پرونده رسوایی پترائوس

نخست‌وزیر سابق انگلیس در پرونده دیوید پترائوس میانجی‌گری کرده و از قاضی آمریکایی خواسته است تا رئیس سابق سیا را که به افشای اطلاعات محرمانه متهم است، زندانی نکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در نامه‌ای به یک قاضی آمریکایی از وی خواسته است تا دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را حبس نکند. ژنرال پترائوس به افشای اطلاعات محرمانه به معشوقه خود اعتراف کرده است.

نخست‌وزیر سابق انگلیس یکی از 30 چهره سرشناسی است که به قاضی دیوید کیسلر نامه نوشته و از وی خواسته است تا در برابر این رسوایی پترائوس نرمش نشان دهد.

کمپین نگارش نامه به نفع پترائوس به نظر می‌رسد که نتیجه‌بخش بوده چراکه وی به جای رفتن به زندان به پرداخت 100 هزار دلار جریمه شده و دو سال حبس تعلیقی دریافت کرده است.

حامیان ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتقاد از این حکم، آن را غیرمنصفانه خواندند. آنها معتقدند که این منصفانه نیست که اسنودن با احتمال چندین دهه زندان مواجه شود و در مقابل پترائوس به دلیل افشای اطلاعات محرمانه اصلا زندانی نشود.

در این نامه، تونی بلر خود را به عنوان رهبر سابق انگلیس معرفی کرده و توضیح می‌دهد که در سال 2007 و در زمان فرماندهی پترائوس بر نیروهای آمریکایی در عراق با وی آشنا شده است. وی رئیس سابق سیا را به عنوان یکی از "برجسته‌ترین خدمتگزاران" توصیف کرد و گفت که افسران نظامی انگلیس همکاری نزدیکی با وی داشته‌اند.

پترائوس در نوامبر 2012 پس از اعتراف به روابط نامشروع با پائولا برودول، بیوگرافی‌نویس خودش از ریاست سیا استعفا کرد. پس از آن مشخص شد که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در حال بررسی این مساله است که آیا پترائوس اجازه دسترسی خانم برودول را به اطلاعات محرمانه برای نگارش کتاب داده است یا خیر.

انتهای پیام

کد N852884

وبگردی