آفتاب

پارلمان لیبی مشارکت در مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد

پارلمان لیبی مشارکت در مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد

پارلمان منتخب لیبی در اعتراض به پیش‌نویس فرستاده سازمان ملل به این کشور درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی و پایان دادن به بحران، مشارکت خود در مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از ، طارق الجروشی، نماینده ارشد پارلمان منتخب لیبی (پارلمان طبرق) اعلام کرد: پارلمان از سفر نمایندگانش به آلمان برای حضور در نشست رهبران اروپایی و شمال آفریقا براساس پیشنهاد برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی ممانعت به عمل آورده است.

وی افزود: معاون کمیته دفاع در پارلمان در تماسی تلفنی اعلام کرد که پارلمان طبرق با پیش‌نویس چهارم فرستاده سازمان ملل درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی و پایان دادن به درگیری‌ها مخالف است و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد تا درخصوص بندهای این پیش‌نویس بحث نکنند و از سفر به برلین خودداری کنند.

لیبی از حدود سه سال پیش و پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی، دچار آشوب شده است و دولت رسمی لیبی در شهر طبرق که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود بخشی از کشور را دراختیار دارد و تلاش می‌کند بر تمامی مناطق کشور کنترل یابد اما با مقاومت شدید گروه‌های مسلح که بخش دیگر را اداره می‌کنند، مواجه است.

عیسی عبدالقیوم، سخنگوی هیات پارلمان لیبی نیز گفت: پارلمان مشارکت هیات خود در نشست برلین را لغو کرد به این دلیل که با وجود نهاد قانونگذاری دیگری که در پیش‌نویس طرح سازمان ملل آمده مخالف است.

لیون در پنجمین جلسه مذاکرات لیبیایی‌ها که روز دوشنبه در شهر الصخیرات مراکش آغاز شد پیش‌نویس جدیدی را برای حل بحران لیبی به طرف‌های لیبیایی ارائه کرد.

همزمان با این تحولات وزرای دفاع 10 کشور عضو گفت‌وگوی (5+5) در نشست فوق‌العاده خود در تونس اعلام کردند: مذاکرات سیاسی و کنار گذاشتن سلاح تنها راه برای حفظ جان لیبیایی‌هاست و در همین راستا باید توسعه و دموکراسی در شمال آفریقا به عنوان نخستین گام برای مبارزه با تروریسم تقویت شود.

10 کشور عضو گفت‌وگوی (5+5) شامل ایتالیا، فرانسه، پرتغال، مالت، اسپانیا، الجزایر، لیبی، مراکش، موریتانی و تونس است.

فرحات الحرشانی، وزیر دفاع تونس نیز در این نشست اعلام کرد: حل سیاسی بحران لیبی از تایید جامعه جهانی برخوردار است و حل سیاسی بهترین راه برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه است.

وی افزود: نشست وزرای دفاع گفتگوی (5+5) درمرحله حساسی برگزار می‌شود چراکه ما با چالش‌های امنیتی زیادی از جمله ظهور تروریست‌های داعش مواجهیم. حل پدیده تروریسم تنها راهکار امنیتی و نظامی نمی‌طلبد بلکه تقویت دموکراسی، توسعه و عدالت اجتماعی در منطقه را می‌طلبد.

ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه نیز پس از شرکت در نشست مذکور گفت: بحران لیبی تنها از طریق سیاسی حل می‌شود و ما از طرح برناردینو لیون حمایت کامل به عمل می‌آوریم تا به توافق‌نامه سیاسی پیش از ماه رمضان برسیم.

انتهای پیام

کد N852539

وبگردی