آفتاب
رئیبس موسسه سرم‌سازی رازی هشدار داد

ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی پیامد واردات واکسن‌ طیور به کشور

ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی پیامد واردات واکسن‌ طیور به کشور

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با هشدار نسبت به ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی بدلیل واردات واکسن‌ طیور به کشور گفت: با توجه به اینکه تولید واکسن‌های طیور موسسه برای کشور کافی است، انتظار داریم از واردات آن جلوگیری شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر کهرام، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حاشیه بازدید رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و هیئت همراه از بخش‌های مختلف موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، ضمن اشاره به عملکرد و دستاوردهای بخش‌های مختلف موسسه رازی از قدمت 90 ساله این مجموعه علمی یاد کرد و افزود: به رغم اینکه قدمت برخی از ساختمان‌ها به بیش از ۵۰ سال می‌رسد، به خوبی از آنها نگهداری و مراقبت شده؛ اما نگهداری و کنترل این تجهیزات کار دشواری است و اگر طی سال‌های آینده این ساختمان‌ها نوسازی نشود، تولید واکسن در موسسه رازی متوقف می‌شود و این امر برای کشور فاجعه خواهد بود.

کهرام با اشاره به اهمیت و دقت کار در بخش کنترل کیفی یادآور شد: تمام موادی که وارد موسسه می‌شود، با دقت تمام آزمایش شده؛ سپس وارد چرخه تولید می‌شود.

رئیس موسسه رازی ضمن اشاره به عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری یادآور شد بیش از 50 پروژ R&D و تحقیقات دامپزشکی در موسسه درحال انجام است.

وی افزود: موسسه رازی از معدود مراکزی است که تحقیق و تولید را در کنار هم انجام می‌دهد و از بهترین مجموعه‌ها برای رشته‌های بیولوژی ومهندسی است که دانشجویان این رشته‌ها تجارب ارزشمندی را در این محیط به دست می‌آورند.

کهرام با اظهار تاسف از واردات واکسن‌های طیور یادآور شد: بیش از 60 شرکت خارجی واکسن‌های طیور را وارد کشور می‌کنند و به همراه واردات واکسن‌های زنده، انواع ویروس‌های زنده نیز وارد کشور می‌شود که می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها باشد.

رئیس موسسه رازی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید واکسن‌های طیور موسسه برای کشور کافی است، انتظار داریم از واردات آن جلوگیری شود.

کهرام با اشاره به پروژه احداث سه ساختمان برای بخش سرم‌های درمانی افزود: با اتمام این مجموعه توان صادرات سرم‌های درمانی را خواهیم داشت.

در ادامه سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن سخنانی اظهار کرد: نگاه ما به موسسه رازی در این جنگ زیستی بالاترین سطح اهمیت را دارد؛ این نهاد باید ساختار ملی داشته باشد و هیئت امنایی فرابخشی بر آن مدیریت کند.

وی تصریح کرد: موسسه رازی با دارابودن آزمایشگاه‌های مجهز و نیروی متخصص یکی از مهمترین مراکز در مقوله جنگ زیستی به شمار می‌رود.

سردار جلالی در تعریف پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل به تمام اقدامات و تدابیری گفته می‌شود که بدون به کارگیری سلاح، موجب کاهش آسیب پذیری‌ها و افزایش پایداری‌ها در برابر تهدیدات خارجی شود.

وی یادآورشد: در موضوع پدافند زیستی، انسان، دام، غذا، نبات، محیط و آب آشامیدنی و بر اساس آن در حوزه پدافند زیستی تهدید، خطر و ایمنی را تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: تهدید زیستی معمولاً سه منشأ دارد؛ منشأ اول آن طبیعت است و موجودات زنده‌ای که بدون دخالت انسان شکل می‌گیرند؛ مانند جهش‌های مولکولی که باعث به وجود آمدن بیماری می‌شود و برای مقابله با آن باید درمان پزشکی صورت گیرد، نکته دوم تهدیدات تروریستی است که از آن به عنوان بیوتروریسم نام می‌برند، ولی تروریسم به آن معنا است که با پوشش اطلاعاتی علیه مردمی به نفع منافع سیاسی خودشان عمل کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همین خصوص افزود: بحث سوم به کارگیری عوامل زنده است که علیه انسان به کار برده می‌شود. برای نمونه یک کشور علیه ما تهدیدات زیستی انجام می‌دهد و ممکن است عناصر به کار رفته تحت عنوان سلاح زیستی به کار برده شود و باید بگویم که سلاح زیستی یک تعریف جدا دارد و این دسته از عوامل مهندسی شده را سلاح زیستی می‌نامند.

وی با بیان این‌که قدرت آسیب‌رسانی عوامل زیستی نسبت به سایر تهدیدات بالاتر است، گفت: تهدیدات زیستی بسیار گسترده است و متأسفانه توان نظامی دشمن در این حوزه بالا است و ما باید تا آنجایی که می‌توانیم در برابر این تهدیدات، خود را آماده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: در سطوح نخست (انسان و دام) وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی باید همکاری لازم را با ما داشته باشند.

انتهای پیام

کد N852505

وبگردی