آفتاب

چین خطاب به رهبر اپوزیسیون تایوان: سیاست خود را در قبال پکن توضیح بده

چین خطاب به رهبر اپوزیسیون تایوان: سیاست خود را در قبال پکن توضیح بده

دولت چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، رهبر حزب اپوزیسیون تایوان باید درباره سیاست‌هایی در قبال پکن و اینکه چگونه تمایل دارد تا صلح میان دو طرف باقی بماند، به وضوح توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین لفاظی‌ها علیه تسای اینگ - ون، رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک مترقی را که اخیراً از سفر آمریکا بازگشته، افزایش داده و از وی خواسته تا سیاست خود را در قبال پکن مشخص کند چون کاندیدای ریاست‌جمهوری تایوان نیز است.

یکی از مقام‌های اداره امور تایوان در چین گفت: خانم تسای حین سفر به واشنگتن درباره روابط با چین هر نوع سخنی را به زبان آورد. مخالفت چین با استقلال تایوان و حمایت از اجماع نظر 1992 یک پایه مشترک سیاسی یا تحول صلح‌آمیز روابط میان دو طرف است و هسته اصلی این مساله به رسمیت شناختن تایوان و «سرزمین اصلی» به عنوان «یک چین» است.

سخنگوی اداره امور تایوان در چین ادامه داد: روابط میان چین و تایوان رابطه میان دو کشور نیست. حزب دموکراتیک مترقی باید به وضوح بگوید که چه نوع رابطه‌ای میان دو طرف وجود دارد.

نیروهای ناسیونالیست در 1949 و در پایان جنگ داخلی با کمونیست‌ها که هرگز رسماً پایان نیافته به تایوان گریختند. چین، تایوان را یک استان شورشی می‌داند و گفته که اگر لازم هم باشد این منطقه را با اعمال زور به خود بازمی‌گرداند. از 2008، مایینگ جئو، رئیس‌جمهوری حامی چین تایوان یکسری توافقات تجاری و اقتصادی مهم با چین امضا کرده اگرچه هنوز مذاکراتی میان دو طرف صورت نگرفته و هنوز تردید عمیقی بین تایوان و چین وجود دارد به ویژه درباره مساله دموکراسی در تایوان.

سخنگوی اداره امور تایوان در چین گفت: تحولات از 2008 باعث بهبود روابط میان تایوان و پکن نشده و هر دو طرف در پذیرش اجماع‌نظر 1992 احتیاطی رفتار کنند، رقبا در هر دو طرف می‌خواهند درباره اینکه چه نوع رابطه‌ای میان تایوان و چین وجود دارد، مطلع شوند.

حزب اپوزیسیون حامی دموکراسی «دموکراتیک مترقی» پس از شکست حزب حاکم ناسیونالیست در انتخابات محلی نوامبر 2014 شانس بیشتری برای بازگشت به قدرت دارد.

انتهای پیام

کد N852476

وبگردی