آفتاب
مطهرنژاد عنوان کرد

برای آزادی زندانیان هزینه می‌کنیم اما برای اشتغال‌شان نه

برای آزادی زندانیان هزینه می‌کنیم اما برای اشتغال‌شان نه

مدیرعامل بنیاد تعاون از ایجاد 30 هزار شغل جدید برای زندانیان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحیم مطهرنژاد اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان با بیش از 60 سال سابقه بدون هیچ کمک بلاعوضی در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر تاکنون ورودی زندانیان 23 برابر شده است. در واقع در حال حاضر 150 هزار زندانی متاهل داریم که با احتساب خانواده‌های آنها یک جامعه میلیونی را در بر می‌گیرد.

مطهرنژاد گفت: با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای یکصد هزار مددجو تحت حرفه‌آموزی قرار گرفتند. همچنین 50 هزار نفر تحت مدیریت بنیاد تعاون در مشاغل گوناگون مشغول هستند.

مدیرعامل بنیاد تعاون تصریح کرد: با کمک قوه قضاییه و وجوه پس‌انداز برای 25 هزار زندانی بعد از آزادی شغل ایجاد کردیم و با این کار 10 برابر آمار بازگشت زندانیان کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: از زمانی که مدیرعامل بنیاد تعاون زندان شده‌ام تاکنون 16 هزار شغل جدید ایجاد کرده‌ام.

مطهرنژاد بیان کرد: سالانه 500 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در جشن‌های گلریزان هزینه می‌کنیم، اما تاکنون برای اشتغال زندانیان هزینه نکرده‌ایم، در حالی که اشتغال زندانیان پیش از آزادی آنها حائز اهمیت است؛ زیرا امکان بازگشت زندانی به زندان به دلیل نبود شغل امکان‌پذیر است.

مدیرعامل بنیاد تعاون گفت: برای 30 هزار شغل جدید برنامه‌ریزی کردیم که این کار با همکاری دستگاه‌های دیگر امکان‌پذیر است. در واقع چند سال است که مجلس شورای اسلامی برای اشتغال زندانیان ارائه وام تصویب می‌کند، در حالیکه در چند سال گذشته حتی یک بانک این تسهیلات را به بنیاد تعاون اختصاص نداده است.

وی درباره آمار فرزندان زندانیان، گفت: در حال حاضر 420 هزار فرزند زندانی داریم و باید دستگاه‌ها برای آنها تصمیم‌گیری کنند. نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشند.

مطهرنژاد با بیان اینکه اگر بخواهیم آسیب کشور کم شود باید همه به اشتغال زندانیان کمک کنیم، گفت: اشتغال در کشور یک فرصت است که اگر به آن توجه نشود به یک آسیب تبدیل خواهد شد. زندانی همیشه خطرناک نیست و با غربال‌گری شاید 10 درصد از آنها جزء زندانیان خطرناک باشند؛ در واقع زندانی که تحمل کیفر کرده همان فرد قبلی است و باید با آزادی او نگاه‌ها نسبت به این فرد عوض شود.

مدیرعامل بنیاد تعاون ادامه داد: هر شغلی که در زندان‌های کشور ایجاد می‌شود با کاهش دو آسیب برابر است؛ اول کاهش آسیب در زندان و دیگری دور شدن آسیب از خانواده‌های زندانی.

وی با بیان اینکه برای خانواده‌های زندانی تدابیر اساسی صورت نگرفته است، گفت: بنیاد تعاون زندانیان هفت میلیارد و 600 میلیون تومان به انجمن‌های حمایت در سال‌های گذشته کمک کرده است که مطمئن هستیم این مقدار به 10 درصد جامعه آماری آنها هم نرسیده است.

انتهای پیام

کد N852451

وبگردی