آفتاب
تحلیل بین الملل؛

همه دلواپسی‌های بی بی؛ از بدترین توافق قرن تا تهدید ۵ لایه

همه دلواپسی‌های بی بی؛ از بدترین توافق قرن تا تهدید ۵ لایه

مقامات غربی اذعان می کنند که اکنون از هر زمان دیگری به توافق هسته ای با ایران نزدیکترند و در این میان نتانیاهو همچنان با مطرح کردن موارد عجیب هدف دوگانه ای را در این خصوص دنبال می کند.

گروه بین الملل - عبدالحمید بیاتی: پس از آنکه در نوامبر ۲۰۱۳ ایران و کشورهای ۱+۵ پس از چند ماه گفتگو «برجام» (برنامه اقدام مشترک) را امضا کردند «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با حملاتی تند به این توافق آن را بدترین معامله قرن نامید و عنوان داشت که با این توافق ایران هر آنچه را که از برنامه هسته ای خود می خواست بدست آوده است. 

بعد از آن توافق مذاکرات طرف ایرانی و گره ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع آغاز شد و اکنون تنها ۲۰ روز تا به نتیجه رسیدن و یا نرسیدن این گفتگوها فرصت باقی مانده است. 

در این مدت نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی بطور مرتب با بیان صحبت های عجیب و غریب و مطرح کردن ادعاهای بی اساس سعی داشتند تا به هر نحو ممکن از حصول توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ جلوگیری کنند و البته در این راه صهیونیست ها با کشورهایی برخورد کردند که آنها نیز نگرانی مشترکی را در خصوص توافق جامع هسته ای داشتند و این کشورها کسی نبودند جز اعراب حاشیه خلیج فارس. 

در همین رابطه نتانیاهو شب گذشته در اظهارتی مدعی شد که تهدید ایران علیه این رژیم تنها تهدید هسته ای نیست بلکه شامل ۵ لایه مختلف می شود.

نتانیاهو که شامگاه سه شنبه در کنفرانس امنیتی هرتزلیا سخنرانی می کرد، مدعی شد: تهدید هسته ای تنها تهدیدی نیست که تهران با آن ما را تهدید می کند بلکه این کشور متحدان خود را علیه اسرائیل مسلح کرده، تسلیحات پیشرفته تولید می کند، حملات سایبری انجام می دهد و از حزب الله که عواملش در سرتاسر جهان پراکنده اند، حمایت می کند.

وی در ادامه مدعی شد که تهدید اصلی ایران، تهدید هسته ای است و این تهدید با مذاکرات کنونی و توافق احتمالی آن برطرف نخواهد شد. نتانیاهو تصریح کرد که هرگونه توافق احتمالی منجر به رفع تحریم ها شده و حداقل ۱۵۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده را در اختیار تهران قرار خواهد داد.

بازی دو سر برد اوباما با اعراب و صهیونیست ها 

در این میان نگرانی مشترک اعراب و اسرائیل از توافق هسته ای موجب شد تا آمریکا فرصت جدیدی را برای نیازمندتر ساختن آنها به خود بیاید از همین رو اعلام کرد که حاضر است در صورت موافقت اعراب و صهیونیست ها با توافق جامع هسته ای، تسلیحات جدیدی را به آنها فروخته و پیمان های امنیتی بیشتری را نیز با آنها به امضا برساند. 

فروش تجهیزات نظامی جدید از سوی آمریکا به اعراب و صهیونیست ها علاوه بر آنکه میلیاردها دلار را نصیب ایالات متحده کرده و این کشور را همچنان به عنوان بزرگترین فروشنده سلاح در جهان نگاه می دارد موجب می شود تا اوباما درصورت حصول توافق جامع یک موفقیت بزرگ را در پرونده سیاست خارجی خود ثبت کند.

مذاکرات هسته ای ایران و توافق احتمالی تهران با کشورهای غربی فرصتی شده تا از یک سو آمریکا بهانه جدیدی برای وابسته تر کردن اعراب و اسرائیل به خود پیدا کند و از سوی دیگر موجب شده تا نتانیاهو با کوفتن بر طبل مخالفت امتیازت بیشتری را برای خود و رژیم صهیونیستی کسب کند.  در همین رابطه سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به کمپ دیوید دعوت شدند. البته هر چند برخی از سران از جمله پادشاه عربستان از سفر به واشنگتن خودداری کردند اما نشست اوباما با اعراب در کمپ دیوید موجب شد تا مواضع آنها در خصوص توافق هسته ای ایران با وعده هایی که از اوباما دریافت کرده بودند تعدیل شود. 

در همین رابطه دیدارهایی نیز میان مقامات آمکا با سران رژیم صهیونیستی انجام شد که آخرین موارد آن مربوط به سفر «جان برنان» رئیس سازمان سیا، و ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک آمریکا، به سرزمین های اشغالی است. 

محور اصلی گفتگوهای برنان و دمپسی در تل آویو مذاکرات هسته ای ایران بود و در همین رابطه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا بار دیگر سعی کرد تا در جهت کاهش مخالفت رژیم صهیونیستی با توافق هسته ای ایران گام بردارد. در همین رابطه، ژنرال «مارتین دمپسی» که در سمت ریاست ستاد مشترک ارتش رهبری نظامی آمریکا را بر عهده دارد، اطمینان خاطر داد که واشنگتن زرادخانه ها، ناوگان هواپیماهای جنگی و توان سایبری تل آویو را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

سفر دمپسی به سرزمین های اشغالی که تحت عنوان گفتگو درباره همکاری های مشترک نظامی و دفاعی بین واشنگتن – تل آویو صورت گرفته است تضمین کننده حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به رقبای منطقه ای است و نه تنها شامل تجهیز ارتش این کشور به سلاح های بهتر می شود بلکه بر افزایش شمار تسلیحات و نحوه آموزش به نظامیان صهیونیست نیز تاکید دارد.

در واقع، اصرار صهیونیست ها به افزایش شمار تسلیحات نظامی بیش از آنکه از بابت توافق هسته ای ایران باشد از ترس آنها درباره فروش هرچه بیشتر سلاح های آمریکایی به کشورهای عرب منطقه ناشی می شود. چراکه علیرغم رقابت اعراب با ایران و باج خواهی از واشنگتن برای کنار آمدن با توان هسته ای تهران، آنها به نوعی رقیب دیرینه رژیم صهیونیستی نیز محسوب می شوند.

به عبارت دیگر آمریکا با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به اعراب موجب تحریک صهیونیست ها برای عقد قراردادهای نظامی جدید با واشنگتن می شود. 

اهداف دوگانه نتانیاهو از مخالفت با توافق هسته ای 

اما چرا نتانیاهو تا این حد با توافق هسته ای ایران مخالفت می کند آنهم در شرایطی که مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند متعهد به تامین امنیت رژیم صهیونیستی در هر شرایطی هستند؟ 

یکی از دلایل مخالفت سرسختانه نتانیاهو با توافق هسته ای ایران آن است که می داند در صورت حصول این توافق بخشی از تنش های میان ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا از بین می رود و با از بین رفتن این اختلافات تهران از قدرت دیپلماتیک بیشتری در برابر اسرائیل بهره مند می شود از همین رو نزدیکی ایران با غرب به هیچ وجه به نفع رژیم صهیونیستی نیست. 

هدف دوم آنکه، نتانیاهو با مخالفت خود قدرت چانه زنی تل آویو با کشورهای غربی و کسب امتیاز از آنها را بالا می برد. این بدان معناست که نتانیاهو در صورت کنار آمدن با توافق هسته ای ایران امتیازات زیادی از کشورهای غربی از جمله آمریکا خواهد گرفت که عقد قراردادهای جدید نظامی فقط یک مورد از آنهاست. 

خلاصه سخن آنکه مذاکرات هسته ای ایران و توافق احتمالی تهران با کشورهای غربی فرصتی شده تا از یک سو آمریکا بهانه جدیدی برای وابسته تر کردن اعراب و اسرائیل به خود پیدا کند و از سوی دیگر موجب شده تا نتانیاهو با کوفتن بر طبل مخالفت امتیازت بیشتری را برای خود و رژیم صهیونیستی کسب کند.

کد N852414

وبگردی