آفتاب

مهمترین اظهارات سخنگوی کاخ سفید: اوباما مصمم است مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد

مهمترین اظهارات سخنگوی کاخ سفید: اوباما مصمم است مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد

تسنیم نوشت:

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: اوباما بیش از هر زمان دیگری مصمم است مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: درباره مذاکرات اتمی با ایران گفت: زمانی که موضوع به مذاکرات اتمی با ایران مربوط می شود، رئیس جمهور معتقد است که مذاکره با ایران بهترین راه برای جلوگیری از دست یابی این کشور به تسلیحات اتمی است و ما شاهد تلاشهایی هماهنگ شده از طرف برخی در کنگره برای تضعیف این مذاکرات بودیم. اما رئیس جمهور بیش از هر زمان دیگری مصمم است که شاهد این موضوع باشد که این تلاشهای دیپلماتیک به نتیجه برسد زیرا وی معتقد است که این موضوع به طور شفاف به نفع منافع آمریکا و همچنین به نفع نزدیکترین همپیمان ما در خاورمیانه یعنی اسرائیل است.این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی است.این موضوع برای رئیس جمهور از اولویت برخوردار است و ما سرمایه سیاسی زیادی را در این رابطه هزینه کرده ایم تا این موضوع به جلو حرکت کند و پیشرفت هایی در این رابطه داشته ایم و رئیس جمهور مصمم است که این موضوع به نتیجه برسد زیرا این موضوع با ارزشها و اولویت هایی که رئیس جمهور برای دفاع از آنها به مقام ریاست جمهوری رسیده است، سازگار هستند.

وی در ادامه در خصوص عراق و مبارزه با داعش گفت: رئیس جمهور به تیم خود به صورت روشن گفت که ما نیاز داریم این راهبرد (آموزش نیروهای عراقی) را به دقت آزمایش و آن را اصلاح و بهینه سازی کنیم تا بتوانیم بر درس های گرفته شده سرمایه گذاری کرده، بهترین رویکرد را در پیش گیریم و اطمینان یابیم می توانیم هر کاری را برای پیشرفت علیه داعش و پیشرفت در تلاش برای تضعیف و در نهایت نابودی انجام دهیم. این هدف نهایی است. آموزش ،تجهیز و دادن مشاوره به نیروهای امنیتی عراق یکی از عناصر این راهبرد است. نیروهای امنیتی عراق می توانند از حمایت های شرکای نظامی ائتلاف بهره برند و عملکرد خوبی در میدان نبرد داشته باشند.

جاش ارنست گفت: یکی از دلایل شکست در الرمادی این بود که این نیروها از آموزش ائتلاف به رهبری آمریکا بهره مند نبودند.
ما می دانیم نیروهایی در نیروهای امنیتی عراق که از حمایت ائتلاف برخوردار بودند،در میدان نبرد عملکرد خوبی داشتند و باید تعداد وظرفیت این افراد را در استان الانبار افزایش دهیم.این دقیقا راهبردی است که ما به دنبال آن هستیم.نحوه دقیق اجرای آن موضوعی است که ما در حال کار بر روی آن هستیم.ما همچنین می دانیم که نیاز است این فرصت را برای دولت عراق فراهم آوریم تا عملکرد بهتری داشته باشد و نیروهای به خدمت گرفته شده را برای این برنامه (آموزش)بفرستد و این شامل یگان های نیروهای امنیتی عراق می شودتا آموزش بیشتری از مربیان ائتلاف دریافت کنند و همچنین نیاز است دولت عراق کارکرد بهتری در جذب جنگجویان قبیله ای نیروهای سنی داشته باشد زیرا ما می دانیم تنها راه حل پایدا این است که نیروهای امنیتی محلی در استان الانبار بتوانندبا داعش مقابله کنند و آنها بدانند که در انجام این کار از حمایت کامل ائتلاف نظامی ما با حمایت حملات هوایی ما برخوردار هستند و همچنین بدانند پس از موفقیت در بیرون کردن داعش از استان الانبار می توانند با دولت مرکزی عراق همکاری کنند.

سخنگوی کاخ سفید گفت:رئیس جمهور آمریکا همان چیزی را گفته است که آقای کربی (جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا ) گفته است. به این معنی که مقابله با داعش نیازمند تعهد قابل توجه و طولانی مدت جامعه بین المللی است
.این کار در مدت کوتاه انجام نمی شود.ما اکنون در مرحله ای هستیم که بر تضعیف داعش و توانایی آن برای عملیات در داخل عراق تاکید داریم اما در دراز مدت ما نیاز به این داریم ظرفیت برای دولت ها و نیروهای امنیتی محلی ایجاد کنیم و توانایی آنها برای همکاری با دولت مرکزی را افزایش دهیم و بین آنها و دولت مرکزی اعتماد سازی کنیم.

جاش ارنست گفت: ما در ارزیابی خود به صورت صریح گفتیم یکی از چیزهایی که موجب ایجاد ضعف هایی در سال گذشته شد که داعش از آن بهره برد این بود که دولت مرکزی المالکی در بغداد نتوانست به جمعیت های متنوع در عراق نشان دهد که بدنبال تامین منافع آنها است.این مسئله موجب ایجاد اختلاف در کشور به خصوص به صورت فرقه ای شد و موجب شد داعش از آن سود ببرد.بنابراین ما می خواهیم اطمینان یابیم با تهدید فوری داعش مقابله کنیم و به نیروهای امنیتی و جنگجویان عراقی اجازه دهیم در نبرد میدانی علیه داعش برتری پیدا کنند.پس از راندن داعشی ها ،ما می خواهیم اطمینان داشته باشیم ظرفیت های حاکمیت محلی در آنجا باشد.نسبت به دولت مرکزی عراق برای رهبری کشور اعتماد وجود دارد. مقابله با داعش روندی کوتاه مدت نیست و این کاملا مطابق با ارزیابی کربی است.

سخنگوی کاخ سفید پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که آیا اوباما به العبادی نخست وزیر عراق در آلمان بی توجهی کرد گفت که برداشت آنهایی که این حرف را می زنند درست نیست.

وی افزود: حقیقت این است رئیس جمهور آمریکا یک شام کاری طولانی مدت را با حضور العبادی نخست وزیر عراق به پایان برد و وارد گفتگو با رئیس صندوق بین المللی پول و دیگران شد.پس از این صحنه رئیس جمهور آمریکا با العبادی نخست وزیرعراق دیدار دوجانبه و محرمانه داشت.این دومین دیداری بود که این دو در دو ماه گذشته انجام دادند.

وی درباره تظاهرات در تگزاس در اعتراض به حمله پلیس به نوجوان سیاه پوست گفت
:رئیس جمهور از خبرها مربوط به این مسئله مطلع است.روشن است مسئولان محلی گام های مناسب را برداشتند و این افسر پلیس را به مرخصی اجباری فرستادند. من جزییات را نمی دانم اما به نظر می رسد که آنها اقدام احتیاطی را انجام دادند.تحقیقات در این زمینه چند روز به طول خواهد کشید.رئیس جمهور آمریکا گفته است نیروهای پلیس در همکاری موثر برای اعتماد سازی با جامعه ای که برای آنها خدمت می کنند،منافع خواهند داشت.حوادثی که ما در این تصویر ویدیویی شاهد آن بودیم بر روابط بین مجریان محلی قانون و جوامع محلی اثرات مخرب خواهد گذاشت.این مسئله در برخی از پوشش های خبری و بیانیه های علنی افراد مشهود است.به نظر می رسد مسئولان محلی به ضرورت ایجاد این اعتماد و اولویت قرار دادن آن آگاه هستند.

سخنگوی کاخ سفید درباره انتخابات ترکیه گفت: آمریکا به دنبال همکاری با پارلمان منتخب و دولت آتی ترکیه است و به همکاری نزدیک سیاسی، اقتصادی و امنیتی با ترکیه ادامه می دهد.
ترکیه متحد ناتو است و به ادامه همکاری نزدیک سیاسی، اقتصادی و امنیتی با ترکیه متعهد هستیم. یکی از حوزه هایی که آمریکا درحال هماهنگی نزدیک با ترکیه است، تلاش های ما برای جلوگیری از سرازیر شدن جنگجویان خارجی حامی داعش است.این وظیفه دشواری است.ترکیه مرز طولانی با سوریه دارد و می دانیم این مسیری است که افراد بدنبال استفاده از آن برای ورود به سوریه و دست بردن به سلاح در کنار داعش هستند. ما می دانیم ترکیه گام های مهمی برای جلوگیری از سرازیر شدن این افراد برداشته است اما می خواهیم آنها تلاش بیشتری کنند.رئیس جمهور آمریکا دیروز در کنفرانس خبری به صورت مستقیم درباره آنچه که ما می خواهیم ترکیه برای جلوگیری از سرازیر شدن جنگجویان خارجی بیشتر انجام دهد ،صحبت کرده است.این کار علاوه بر این که به نفع امنیت کشورهای منطقه است به نفع امنیت ترکیه نیز است.ترکیه متحد ما در ناتو است. ما به خصوص درباره موضوعات مربوط به امنیت بین المللی روابط قوی با آنها داریم.ما از کارهایی که ترکیه تاکنون در این زمینه انجام داده است،خرسندیم اما معتقدیم کارهای مهم بیشتری است که آنها باید انجام دهند.ما به صورت غیرعلنی این دیدگاه را به آنها منتقل کردیم و رئیس جمهور همچنین به صورت علنی نیز این کار را انجام داده است.

جاش ارنست گفت:ما مدتهاست که گفته ایم سیاست برای موفقیت طولانی مدت تر در عراق بسیار مهم است.دولت مرکزی عراق نیاز است اعتماد مردم عراق را بدست آورد.
آنها نیاز به حمایت سیاسی از تلاش های خود برای رهبری و اتحاد در کشور برای مقابله با تهدید داعش دارند.ما تشخیص دادیم که این ضعف اساسی نخست وزیر سابق بود.المالکی نخست وزیر سابق در این کشور به گونه ای حکمرانی کرد که بیانگر تعهد برای شامل کردن همه نبود و صادقانه بگویم این کشور را در برابرعملیات تهاجمی داعش که تابستان گذشته شاهد آن بودیم، آسیب پذیر کرد.ما خرسندیم العبادی نخست وزیرعراق از همان ابتدا تلاش خود را بر حکمرانی بر این کشور به شیوه چند قومیتی بنا کرد تا به همه شهروندان عراقی نشان دهد به دنبال تامین منافع آنها است واز منابع کشور به نفع همه شهروندان استفاده خواهد شد.این چالش دشواری است.شما می توانید تردید برخی از اعضای جمعیت شیعه را درک کنید که مدتها فکر می کردند دولت مرکزی عراق بهترین منافع آنها را تامین نمی کند.آنها به دقت در حال ارزیابی تصمیم گیریهای سیاسی دولت جدید عراق هستند.من فکر می کنم تردید آنها قابل درک است.همچنین روشن است ناکامی مردم عراق برای اتحاد در پشت هدف مقابله با تهدید داعش کشور آنها را به خطر انداخته است.بنابراین خطرات بالا است.راهبرد ما برای این چالش این است که همواره تاکید کردیم نخست وزیر العبادی باید به تعهدات خود در خصوص ایجاد نیروهای امنیتی چند قومیتی و حکومت به شکل شامل کردن همه در کشور عمل کند. وی تاکنون این کار را کرده است اما ایجاد و تقویت اعتماد مردم غیر شیعه زمان می برد.

جاش ارنست گفت: نیروهای امنیتی عراق در مناطقی که با حمایت ائتلاف نظامی ما برخوردار می شوند،علاوه بر این که تمایل خود برای مبارزه را نشان می دهند بلکه کارآمدی آنها به نمایش گذاشته می شود.این مسئله در بیرون راندن داعش از نقاطی مانند تکریت و حدیثه و برخی از مناطق استان الانبار مانند بغدادی موفقیت آمیز بود.ما همکاری نزدیک با دولت مرکزی عراق داریم تا از این فرصت استفاده کنیم.افزایش جذب نیروهای امنیتی عراقی در برنامه آموزشی و به خدمت گرفتن جنگجویان سنی بیشتر کمک می کند زیرا جنگجویان محلی سنی علاوه بر این که در کشور خود با داعش مقابله می کنند،در همسایگی خود نیز این کار را انجام می دهند.معنای آن این است که این جنگجویان سنی برای جوامع خود نبرد خواهند کرد.آنچه که اهمیت دارد این است که آنها این کار را تحت فرماندهی و کنترل دولت مرکزی عراق انجام دهند.

جاش ارنست افزود:دولت آمریکا از کنگره خواست قانون استفاده از نیروی نظامی علیه داعش را تصویب کند.ما از کنگره این درخواست را کردیم.شما شاهد بودید دولت وزیر امور خارجه و وزیر دفاع را برای شهادت در کمیته کنگره فرستاد.ما در چند ماه گذشته شاهد اقدام بسیار کم کنگره بودیم.

جاش ارنست درباره نفوذ به اطلاعات کارکنان دولتی آمریکا گفت
:من فکر می کنم رئیس جمهور آمریکا نگران است این مسئله موجب افزایش آسیب پذیری رایانه های دولت فدرال آمریکا شود.این دولت یک سال است تلاش می کند دفاع ما را تقویت کند و اقداماتی در پیش گرفته است این اقدام تجاوز کارانه را کاهش می دهد.پلیس فدرال آمریکا تلاش می کند این افراد را شناسایی کند و تلاش می کند اگر آنها به نمایندگی از موسسه جنایی یا کشوری اقدام کنند،این مسئله را شناسایی کند. با توجه به راهبردی که ما در گذشته برای بررسی حوادث قبلی مجازی استفاده کردیم،من به شما وعده می دهم در آینده خبری بزرگ درباره شناسایی افراد مسئول در این زمینه داشته باشیم. ما سخت در تلاش برای شناسایی این افراد هستیم. براساس حکم قوه مجریه بر کسانی که مسئول حمله مجازی باشند یا از آن بهره ببرند،وزارت خزانه داری تحریم هایی علیه افراد مسئول اعمال می کند.

جاش ارنست گفت: تسریع آموزش نیروهای عراقی نتیجه ای است که تیم امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا براساس ارزیابی خود به آن رسیده است.

وی گفت:نوع آموزشی که این نیروها از ائتلاف آمریکا و شرکا می گیرند،تاثیر مثبت بر آنها در میدان نبرد داشته است. رئیس جمهور می خواهد از این درس ها در سراسر کشور استفاده کند.

جاش ارنست گفت:ضرورت دارد امنیت مجازی در اولویت قرار گیرد.رئیس جمهور به صورت مستقیم درباره سیستم رایانه ای صحبت کرد.

این سخنگو درباره عراق گفت: ما هم اکنون شاهد این موضوع هستیم که واحدهای سازماندهی شده از نیروهای امنیتی عراق توانایی حضور در برنامه های آموزشی را دارند.زمانی که این افراد آموزشهای لازم را از نیروهای ائتلاف دریافت کنند آنگاه از توانایی بیشتری در میادین نبرد برخوردار خواهند بود.آنچه که ما خواهان آن هستیم که دولت عراق انجام دهد این است که سرعت هدایت نیروهای امنیتی این کشور به جریان آموزش نیروهای ائتلاف را افزایش دهد.این موضوع به افزایش شمار نیروهایی که به خدمت گرفته می شوند؛بستگی دارد.بنابراین لازم است که دولت مرکزی عراق شمار بیشتری از عراقی ها را به کارگیری کند.

وی در ادامه گفت: درباره تلاشها برای آموزش اعضای قبایل محلی سنی عراق باید بگویم که حتی ارتش آمریکا هم در صورت حضور در نبرد زمینی فراگیر در عراق تنها در صورتی می تواند در این نبرد پیروز باشد که جلوی خشونتها در این کشور گرفته شود.آنچه که رئیس جمهور در رابطه با راهبرد ویژه ما درباره عراق گفته این بوده است که توانایی های نیروهای محلی برای مبارزه با داعش در جبهه های زمینی در کشور خودشان افزایش پیدا کند.شما بارها این موضوع را از من شینده اید.برای مثال هم اکنون در استان الانبار به نیروهای محلی نیاز است که در کشور خودشان بر ضد داعش بجنگند.بنابراین آموزش قبایل محلی سنی و تعامل نزدیک آنها با نیروهای امنیتی عراق که تحت فرماندهی دولت مرکزی عراق باشند از اولویت برخوردار است.

این سخنگو افزود: وجود یک نیرو متشکل از تمامی جوامع محلی عراق در مبارزه با داعش به منزله آن است که شهروندان محلی عراق با داعش می جنگند تا از جوامع محلی خود دفاع کنند و سرزمینهایی را که از دست داده اند،بازپس بگیرند و ما این کار را با حمایت از دولت مرکزی عراق صورت می دهیم.این موضوع سبب افزایش اعتماد جوامع محلی عراق به دولت عراق و دریافت حمایت از این دولت خواهد شد.این موضوع سبب می شود که افراد با به دست گرفتن سلاح از جوامع خود دفاع کنند.این یک سناریو است که در نهایت در بازگرداندن ثبات به این جوامع که بی ثباتی را در سالهای اخیر تجربه کرده اند، موفق خواهد بود.اما آنچه که یک حقیقت است این است که این کار زمان می برد و برای اجرایی شدن و موفق شدن به زمانی بیشتر نیازمند است و این راهبرد برای اینکه ریشه بگیرد به زمان احتیاج دارد.هیچ زمانی بهتر از الان برای اجرای این راهبرد نیست.این موضوع سبب شده است که ما در چند ماه اخیر وارد این موضوع شویم و رئیس جمهور معتقد است که ما باید کارهای بیشتری برای به کارگیری و آموزش اعضای قبایل سنی محلی انجام دهیم.

ارنست گفت: رئیس جمهور و تیم امنیتی وی بارها راهبردی را که در پیش گرفته ایم بررسی و به روز رسانی می کنند و البته بخشی از این به روز رسانی به موضوع آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق مربوط می شود.این موضوعی است که در جریان است و رئیس جمهور بر روی آن تمرکز کرده است.

ارنست درباره علت قطع شدن کنفرانس خبری گفت: لازم است که اطلاعات جدیدید در اختیار شما قرار دهم.همانطور که شما از نیروهای امنیتی شنیدید در ساعت دو بعدازظهر یک تماس تلفنی در رابطه با تهدید به بمب گذاری در اتاقی که ما هم اکنون در آن قرار داریم شد.این تماس تلفنی به اداره پلیس شهر واشنگتن شد.مقامات امنیتی برای امنیت بیشتر ما تصمیم به تخلیه این اتاق گرفتند.خوشبختانه در کاخ سفید امکانات لازم وجود دارد و مقامات این اتاق را بررسی کردند و امنیت آنرا تامین کردند.آنها این کار را به فوریت صورت دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما و خانواده وی هم پس از تهدید به بمب گذاری از کاخ سفید تخلیه شدند یا نه
،گفت:نه آنها تخلیه نشدند و این تنها اتاق در کاخ سفید بود که تخلیه شد.ما به توانایی نیروهای امنیتی کاخ سفید اطمینان داریم و آنها امروز وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دادند.

ارنست در پاسخ به این سوال که آیا با اوباما از زمان تهدید تلفنی اخیر صحبت کرده است،گفت:من با وی صحبت نکرده ام اما وی هم اکنون در کاخ سفید حضور دارد اما نمی توانم بگویم که وی در کدام اتاق حضور دارد.
وی درباره موضوع تهدیدات سایبری گفت:رئیس جمهور در جلسه اخیر کابینه این موضوع را به طور شفاف اعلام کرد که تا چه حد به موضوع تهدیدات سایبری توجه دارد و آنها را جدی میگیرد.او بر اهمیت به روز رسانی سیستم های دفاع سایبری کشور تاکید کرد.او بر اهمیت به کارگیری نرم افزارهایی که این تهدیدات را کاهش دهد هم تاکید کرد.او همچنین اعلام کرد که ما وسائل لازم برای مقابل با این تهدیدات را داریم.

ارنست گفت: بخش عمده مشکلات عراق ریشه در بخش سیاسی این کشور دارند.اگر شما شاهد ایجاد یک دولت مرکزی نباشید که نماینده تمامی جناح های مختلف کشور باشد آنگاه شاهد مشکلاتی خواهیم بود که امروز در عراق شاهد هستیم.شما شاهد فساد خواهید بود.شما شاهد نیروهایی خواهید بود که هیچ تعهدی به امنیت تمامی کشور ندارند.این موضوع سبب شده است که رئیس جمهور از ابتدا بر روی تشکیل دولتی مرکزی در عراق بود که به تمامی قولهایش عمل کند تمرکز و طرح تشکیل یک دولت فراگیر را در این کشور پیگیری کند.این دقیقا همان چیزی است که ما تاکنون از طرف نخست وزیر عبادی شاهد اجرای آن هستیم.به خاطر تعهد نخست وزیر عبادی به تشکیل این دولت جامع این موضوع سبب افزایش سرمایه گذاری آمریکا و متحدانش در عراق شده است.

وی درباره زندان گوانتانامو گفت:رئیس جمهور از روز نخست به دنبال تعطیلی زندان گوانتانامو بوده است.هزینه های این زندان بسیار بالاست و در راستای منافع مردم آمریکا نیست.ما بارها اعلام کرده ایم که تروریستها را می توانیم به دست عدالت بسپاریم.رئیس جمهور معتقد است که بستن این زندان می تواند بهتر به منافع مردم آمریکا کمک کند و ما به تلاشهای خود برای بستن این زندان حتی در صورت مخالفت ها در کنگره ادامه خواهیم داد.

49261

کد N852243

وبگردی