آفتاب

ممانعت جمهوری آذربایجان از ورود اعضای عفو بین‌الملل به این کشور

ممانعت جمهوری آذربایجان از ورود اعضای عفو بین‌الملل به این کشور

مقام‌های عفو بین‌الملل قرار بود امروز (چهارشنبه) در آستانه برگزاری "بازی‌های اروپایی" به باکو بروند اما مقام‌های جمهوری آذربایجان گفته‌اند که تا پیش از پایان بازی‌ها اجازه ورود به آنها داده نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های سازمان عفو بین‌الملل قصد داشتند تا طرح موسوم به "جمهوری آذربایجان: بازی‌های سرکوبگرانه؛ صداهایی که در اولین بازی‌های اروپایی نمی‌شنوید"اجرا کند اما مقام‌های باکو گفته‌اند که از آنها تا زمان پایان مسابقات استقبال نمی‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه عنوان کرد: این بازی‌ها بین 12 تا 28 ژوئن برگزار می‌شود و هدف از آن ترمیم وجهه حقوق بشری نامناسب جمهوری آذربایجان است.

"دنیس کرورشیو"، معاون آسیای مرکزی و اروپایی عفو بین‌الملل گفت: واقعا تاسف‌بار است که ما نمی‌توانیم درباره چگونگی ساکت شدن سیستماتیک صداهای مخالف در جمهوری آذربایجان در آستانه "بازی‌های اروپایی" صحبت کنیم. میراث این بازی‌ها از جمله رسیدن به اهداف آزادی و شرافت بشری که در منشور بازی‌ها ذکر شده است، نه‌تنها محقق نمی‌شود بلکه باعث می‌شود تا مقام‌های سرکوبگر سراسر جهان از مناسبت‌های بین‌المللی ورزشی به عنوان "بلیطی" برای کسب پرستیژ و خوش‌نامی بین‌المللی استفاده کنند.

عفو بین‌الملل، دولت جمهوری آذربایجان را به «نقض سیستماتیک حقوق جامعه مدنی» در آستانه این بازی‌ها متهم کرده و می‌گوید که این اقدام از طریق آزار و اذیت، زندانی کردن و شکنجه فعالان حقوق بشر و فعالان حامی دموکراسی انجام می‌شود.

از سوی دیگر جمهوری آذربایجان چندین ماه پیش از انتخابات پارلمانی در پاییز، به سازمان امنیت و همکاری اروپا یک ماه فرصت داده است تا به فعالیت‌های خود در این جمهوری سابق شوروی پایان دهد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان بدون ذکر هیچ‌گونه جزئیاتی این تصمیم را به دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در باکو ابلاغ کرد. این ناظران در جریان انتخابات‌های پیشین به شدت منتقد بوده‌اند و گروه‌های حقوق بشر و این سازمان، جمهوری آذربایجان را به آزار و اذیت و زندانی کردن مخالفان متهم کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N852185

وبگردی