آفتاب

روسیه: اتهام‌زنی آمریکا پوششی برای استقرار موشک‌ها در اروپاست

روسیه: اتهام‌زنی آمریکا پوششی برای استقرار موشک‌ها در اروپاست

یکی از مقام‌های دفاعی ارشد روسیه گفت، آمریکا اتهام‌زنی درباره نقض یک معاهده موشکی دوجانبه را افزایش داده تا طرح‌های خود را برای استقرار موشک‌هایش در اروپا مخفی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، "آناتولی آنتونوف"، معاون وزیر دفاع روسیه سخنانی را درباره طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های کروز میان برد مجهز به کلاهک هسته‌ای در اروپا و آسیا برای هدف گرفتن روسیه مطرح کرد.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طرح آمریکا از سوی ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ارائه شده و شامل اقدامات احتیاطی در صورت نقض یک توافق موشکی مهم میان آمریکا و روسیه است. این استقرار ممکن است پس از کنار گذاشتن "معاهده قوای هسته‌ای میان برد" مربوط به سال 1987 صورت بگیرد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان آمریکا و شوروی سابق در سال 1987 به امضا رسید و بر اساس آن انجام آزمایش‌های موشکی اتمی با تسلیحات دارای برد 500 تا 5500 کیلومتر ممنوع شد.

آناتولی آنتونوف گفت: ظاهرا آمریکا مساله "نقض روس‌ها" را برای توجیه اقدام نظامی احتمالی خود استفاده می‌کند و می‌خواهد از هدایت آمریکا در مقابله با «تهدید نظامی روسیه» اطمینان حاصل کند. این در حالی است که واشنگتن حقایق را در نظر نمی‌گیرد.

وی گفت که وزارت دفاع روسیه خواستار توضیح رسمی آمریکا در این باره شده است و اگر چنین سخنانی صحت داشته باشد، به تبعات خطرناکی می‌انجامد.

آنتونوف تاکید کرد: ما تعهد خودمان را به معاهده موشکی میان برد بارها نشان دادیم. ما معتقدیم که بازگشت موشک‌های کوتاه‌برد و میان برد آمریکا به اروپا و استقرار در سایر مناطق که طبق آن روسیه و سایر کشورهایی که از اقدامات آمریکا پیروی نمی‌کنند، هدف تهدید قرار می‌گیرند، اثراتی منفی بر امنیت جهانی و ثبات دارد.

وی افزود که طرفین باید مذاکراتی در سطح کارشناسان برای حل هرگونه اختلافی برگزار کنند.

انتهای پیام

کد N852113

وبگردی