آفتاب
بعد از دیدار اردوغان و داوداوغلو انجام شد؛

موافقت با استعفای کابینه/ آغاز رایزنی برای تشکیل دولت ائتلافی

موافقت با استعفای کابینه/ آغاز رایزنی برای تشکیل دولت ائتلافی

رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار شب گذشته خود با نخست وزیر این کشور با استعفای کابینه موافقت کرد و گفتگوهایی نیز بصورت غیر رسمی میان احزاب عدالت و توسعه و جمهوری خواه خلق برای تشکیل دولت ائتلافی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، «رجب طیب اردوغان» با استعفای کابینه «احمد داووداوغلو» نخست وزیر این کشور موافقت کرد.

اردوغان از هیات دولت این کشور خواسته تا زمان تشکیل دولت جدید، کابینه کنونی بر سر کار بماند. استعفای کابینه احمد داووداوغلو به دنبال انتخابات مجلس ترکیه رخ می‌دهد.

 در این انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه اکثریت خود را درمجلس از دست داد، مساله ای  که از زمان به قدرت رسیدن این حزب در سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون بی سابقه بوده است.

هر چند محتمل ترین گزینه تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه است و بر اساس نتایج بدست آمده اولویت با حزب عدالت  توسعه است اما اختلافات میان چهار حزب راه یافته به مجلس و همچنین سهم خواهی های خاص آنها موجب شده تا احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه پررنگ تر شود. 

در همین رابطه رسانه های ترکیه از رایزنی های غیر رسمی میان عدالت و توسعه و اصلی ترین منتقد آن یعنی حزب جمهوری خواه خلق که از لحاظ کسب آرا در رتبه دوم قرار دارد خبر می دهند. 

این گفتگوها در شرایطی انجام شده که عدالت و توسعه و جمهوری خواه خلق در بسیای از موارد از جمله سیاست خارجی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. 

از سوی دیگر حزب جنبش ملی ترکیه نیز شرایط خود را برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه برای تشکیل کابینه ائتلافی اعلام کرده است. 

کد N852100

وبگردی