آفتاب
با تصویب مجلس؛

مدارس غیردولتی موظف به ثبت‌نام دانش‌آموزان بی‌بضاعت شدند

مدارس غیردولتی موظف به ثبت‌نام دانش‌آموزان بی‌بضاعت شدند

نمایندگان مجلس با اصلاح قانونی، مدارس غیردولتی را موظف کردند به ازای کمک‌های دریافتی از دولت، دانش‌آموزانی را که امکان پرداخت شهریه ندارند، ثبت‌نام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون آموزش در مورد لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با اصلاح ماده‌ای از این قانون دولت را موظف کردند بخشی از حق بیمه سهم موسس و کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی را از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی پرداخت کند.

علاوه بر این با اصلاح ماده دیگری از این قانون، مقرر شد وزارت آموزش و پرورش بتواند برای ارتقای سطح دانش کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی با اولویت مناطق محروم، پرداخت تمام یا بخشی از هزینه برگزاری دوره‌های آموزش تکمیلی بدو خدمت یا ضمن خدمت را بر عهده گیرد.

علاوه بر این با اصلاح ماده دیگری مقرر شد، در صورت وجود دانش‌آموز داوطلب، همه ساله حداقل 20 درصد از کل ظرفیت پذیرش مدارس غیردولتی به دانش‌آموزان آن محل اختصاص یابد.

همچنین مدارس و مراکز پرورشی و آموزشی غیردولتی موظف شدند به ازای کمک‌های دریافتی از دولت، دانش‌آموزانی را که امکان پرداخت شهریه ندارند، با معرفی آموزش و پرورش ثبت‌نام نمایند.

در این مورد دانش‌آموزان خانواده ایثارگران (شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، فرهنگیان، ایتام مستمند، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و افراد بی‌سرپرست) در اولویت قرار گیرند.

همچنین با اصلاح تبصره این ماده مقرر شد شرایط ثبت‌نام مذکور در این ماده را شورای نظارت مرکزی تعیین کند.

نمایندگان همچنین با اصلاح ماده دیگری تاکید کردند: آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق و محلات مختلف ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات وزیران برسد.

بر اساس تبصره این ماده، موسس می‌تواند مکان واحد آموزشی را با موافقت شورای نظارت استان و رعایت آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی و ضوابط و مقررات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تغییر داده یا تبدیل به احسن نماید؛ مشروط بر آنکه مکان ساختمان جدید از نظر قیمت و ضوابط و مقررات نوسازی هم‌سطح یا مرغوب‌تر از مکان ساختمان قبلی باشد.

کد N852098

وبگردی