آفتاب

شیخ الازهر: غرب مقصر ایجاد داعش است/ داعش به نفع اسرائیل کار می‌کند

شیخ الازهر: غرب مقصر ایجاد داعش است/ داعش به نفع اسرائیل کار می‌کند

شیخ الازهر مصر در مصاحبه‌ای گفت: غرب به تجزیه و تکه تکه شدن جهان اسلام تمایل دارد و خود تا حدودی مقصر پیدایش داعش است.

شیخ الازهر مصر در مصاحبه‌ای گفت: غرب به تجزیه و تکه تکه شدن جهان اسلام تمایل دارد و خود تا حدودی مقصر پیدایش داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد الطیب، شیخ الازهر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در حاشیه سمیناری در فلورانس، ایتالیا به شدت قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و خودش را یک شهروند عادی خواند و گفت: ظهور داعش یک شیوه و منش خودانگیخته است که ما را به سوی پرسیدن این سوال سوق می‌دهد که علت اصلی ظهور این گروه چیست. تسلیحاتی که داعش در اختیار دارد، آمریکایی هستند و در جهان عرب ساخته نمی‌شوند. داعش به سرعت در حال گسترش است و به پول‌های زیادی نیاز دارد.

وی به سه محموله هوایی سلاح که به دست داعش افتاد اشاره کرد و ادامه داد: آنها (آمریکایی‌ها) گفتند که این اقدام را اشتباهی انجام دادند.

شیخ الازهر به نقش برخی از کشورهای عربی به ویژه حوزه خلیج فارس در گسترش و تامین مالی داعش اشاره کرد و افزود: اگر جهان به ویژه آمریکا خواسته بودند تا جهان عرب برای از میان بردن داعش همکاری کند، می‌توانستند ظرف یک روز این کار را انجام دهند. اما نظم جهانی به دنبال ناآرامی است و به نظر می‌رسد که به جدایی و تکه تکه کردن منطقه ما تمایل دارد و داعش یک ابزار موثر برای این کار است. داعش برای قدرت‌های بزرگتری که نمی‌خواهند منطقه ما در کنار اسرائیل رشد کند، کار می‌کند.

شیخ الازهر تمایل خود را برای دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ابراز داشت اما اهمیت چنین تعاملی را کم‌اهمیت شمرد و گفت: اگر همه چیز به دست پاپ یا سایر رهبران مذهبی بود، رخدادها خیلی سریع حل و فصل می‌شد. این مساله درباره پاپ یا الازهر نیست بلکه به رژیم‌های سیاسی بستگی دارد که درباره اوضاع اقتصادی، مالی و نظامی برنامه‌ریزی می‌کنند. اینها قدرت‌هایی هستند که پایگاه‌های نظامی و یگان در آب‌های کشورهای عربی دارند.

شیخ الازهر

وی در پاسخ به سوالی درباره حکم اعدام اعضای اخوان‌المسلمین مصر از ارایه هرگونه انتقاد از دولت قاهره امتناع کرد و گفت: می‌دانم که مصر بر این مشکل فائق آمده است. مصر یک کشور باثبات با قانونی بنیادین تحت رئیس‌جمهوری منتخب است و این یک انتخاب دموکراتیک است. مصر در حال حاضر دوران نقاهت خود را می‌گذراند و ما می‌بینیم که خیل سرمایه‌گذارانی که از کشور خارج شده بودند، باز می‌گردند.

شیخ الازهر درباره مسیحیان عراقی و سوری که به خاطر تهاجمات داعش خانه و کاشانه خود را ترک کردند، گفت: داعش مسلمانان بیشتری را کشته است. اگر شما نگاهی به قربانیان بیندازید، می‌فهمید که داعش دشمن جهان عرب و مسلمان است و شاید برای تکه پاره کردن جهان عرب در یک تعامل مخفیانه باشد.

انتهای پیام

کد N852051

وبگردی