آفتاب
آسوشیتدپرس گزارش اد:

امکان لغو تحریم های غیر هسته ای ایران از سوی آمریکا وجود دارد

امکان لغو تحریم های غیر هسته ای ایران از سوی آمریکا وجود دارد

یک رسانه غربی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، به نقل از دیپلمات ها عنوان داشت که امکان لغو تحریم های غیر هسته ای تهران نیز در صورت حصول توافق وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس در گزارش خود به نقل از دیپلماتها و افراد دخیل در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، می نویسد: ممکن است دولت آمریکا به وعده خود مبنی بر اینکه در صورت توافق با ایران فقط تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از میان برداشته می شوند عمل نکند. 

به نوشته این رسانه، امکان آن وجود دارد که برخی از تحریم های غیر هسته ای ایران نیز در صورت رسیدن به توافق جامع، از سوی دولت آمریکا لغو شوند. 

آسوشیتدپرس می نویسد: اوباما این توانایی را دارد که تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران را بصورت موقت لغو کند اما از میان برداشتن کلی و همیشگی این محدودیت ها فقط از طریق مصوبه کنگره امکان پذیر است. 

در ادامه این گزارش به تحریم های مختلفی که آمریکا در طول سال های گذشته علیه ایران اعمال کرده اشاره شده و آمده است: آمریکا در طول سال های گذشته علاوه بر اعمال تحریم علیه برنامه هسته ای ایران، افراد مرتبط با این فعالیت و همچنین افرادی را که در برنامه موشکی این کشور فعالیت داشتند را نیز تحریم کرده است. علاوه بر آن به موجب حمایت ایران از گروه هایی همچون حزب الله و حماس، تحریم های دیگری نیز علیه تهران اعمال شده اند. 

با این همه برخی مقامات آمریکایی از جمله «جک لی یو» وزیر خزانه داری این کشور، می گویند تحریم هایی که به موجب حمایت ایران از گروه های خاص اعمال شده همچنان باقی خواهند ماند. 

هر چند آمریکا متعهد شده که فط تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران در صورت حصول توافق جامع از میان برداشته می شوند و تحریم های دیگر کماکان به قوت خود باقی خواهند بود اما «آدام سزوبین» مسئول تحریم های ایران در وزارت خزانه داری آمریکا، در این ارتباط می گوید: هنوز برنامه روشنی برای این کار (لغو تحریم ها) نهایی نشده است. 

به گزارش مهر، این گزارش در حالی منتشر شده که قرار است از امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد دور جدید مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع آغاز شود. بر اساس اعلام مقامات بحث اصلی این دور از مذاکرات نحوه لغو تحریم های ایران در صورت حصول توافق جامع استت. 

پیشتر اختلافاتی میان کشورهای ۱+۵ در مورد نحوه لغو تحریم ها و نحوه بازگرداندن آنها در صورت تخطی ایران از توافق جامع وجود داشت اما در ماه گذشته کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به همراه آلمان (۱+۵) به توافقی در این رابطه دست یافتند که احتمال رسیدن به توافق جامع را بیشتر کرد. 

کد N851940

وبگردی