آفتاب

موصل، یک سال بعد؛ زندگی تحت حکومت داعش

موصل، یک سال بعد؛ زندگی تحت حکومت داعش

بی بی سی فارسی نوشت:

شواهد تازه به دست آمده از شهر موصل در عراق حاکی است که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) خود را برای مقابله با حمله احتمالی نیروهای دولتی آماده و در اجرای 'قوانین شرعی' در این شهر سختگیری می‌کند.

تعدادی ویدیو از وضعیت شهر موصل که توسط ساکنان شهر به طور مخفیانه فیلمبرداری شده و در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته نشان می‌دهد که نیروهای داعش توپخانه سنگین و تجهیزات ضدهوایی را به بعضی مناطق شهر منتقل کرده‌اند و به نظر می‌رسد که انتظار دارند نیروهای دولتی و متحدان آنان دیر یا زود به این شهر حمله کنند.

بخش‌هایی از ساختمان‌های شهر تخریب شده و نفرات داعش به حفر تونل‌های زیر زمینی، ساختن سنگر، مین‌گذاری، نصب تله‌های انفجاری و استقرار تک تیرانداز در نقاط مختلف مبادرت کرده‌اند.

فیلم‌های ویدیویی همچنین حاکی از آن است که حدود یک سال پس از تصرف موصل، دومین شهر بزرگ عراق، و اعلام موجودیت دولت یا خلافت اسلامی، داعش می‌کوشد بر تمامی جنبه‌های زندگی ساکنان شهر مسلط شود و در اجرای قوانین شرعی مورد نظر خود سختگیری به خرج می‌دهد.

این فیلم‌ها طی ماه‌های اخیر برداشته شده و تعدادی از آنها به حضور زنان در جامعه اختصاص دارد.

به گفته ساکنان شهر، مأموران داعش نسبت به مراعات پوشش اسلامی زنان، شامل حجاب کامل به رنگ سیاه، حساست ویژه دارند و برای نظارت بر اجرای کامل این دستور، حتی محل‌هایی مانند رستوران‌ها را زیر نظر دارند و در صورت بروز تخلف، صاحبان این اماکن را مجازات می‌کنند.

پیشروی داعش هزاران تن از مردم عراق به خصوص اقلیت‌های دینی و قومی را آواره کرده است

گفته می‌شود که در مواردی، مردان به خاطر اینکه همسرانشان حجاب اسلامی را رعایت نکرده‌اند به تحمل شلاق محکوم شده‌اند.

مأموران دولت اسلامی فشار فراوانی را بر اقلیت‌های قومی و دینی وارد می‌کنند و به تخریب اماکن مذهبی آنان و مصادره خانه‌هایشان مبادرت کرده‌اند. از زمان سقوط موصل، هزاران تن از اقلیت های مذهبی ساکن شهر خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

علاوه بر اقلیت های مذهبی، در موصل تحت تسلط داعش هر کس دیگری هم که با قوانین شرعی مورد نظر این گروه مخالفت نشان دهد یا آنها را به طور کامل رعایت نکند با خطر بازداشت و مجازات‌های سنگین مواجه است. یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های ویدیویی مربوط به شرایط زندگی در موصل گفته است که اگر مأموران حکومتی موفق به دستگیری فرد مورد نظر خود نشوند، ممکن است اعضای خانواده او را بازداشت کنند و برای کسب اطلاعات، مورد شکنجه قرار دهند.

داعش از روش‌های پیشرفته تبلیغی برای نفوذ در افکار جوانان بهره‌برداری می‌کند

طی حدود یک سال گذشته، موصل شاهد صدور و اجرای احکامی مانند شلاق، اعدام و سنگسار برای متخلفان از قوانین شرعی بوده و تصاویری از اجرای این احکام در ملأ عام در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته است.

گزارش‌های رسیده همچنین حاکی از توسل داعش به شیوه‌های تبلیغی پیشرفته برای ترویج دیدگاه‌های خود و قبولاندن آن به مردم است. داعش از نزدیک تمامی مدارس و محتوای درسی آنها را زیر نظر دارد و از این وسیله برای تبلیغ دیدگاه‌های خود در میان کودکان و نوجوانان بهره‌برداری می‌کند.

برخی از ساکنان شهر از نفوذ عقاید داعش در میان فرزندانشان خبر داده‌اند.

49261

کد N851774

وبگردی