آفتاب

کری سیمور: ایرانی‌ها تنها به‌دنبال استفاده از راه‌های مختلف مذاکره هستند

کری سیمور: ایرانی‌ها تنها به‌دنبال استفاده از راه‌های مختلف مذاکره هستند

مشاور پیشین اوباما در امور خاورمیانه با اشاره به قابل توجه بودن حجم بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: این حجم از بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای یک کشور تقریبا بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه لس آنجلس‌تایمز، گری سیمور، مشاور پیشین اوباما در امور خاورمیانه تاکید کرد: به استثناء بازرسی از تأسیسات هسته‌ای عراق در سال 1991 که به نابودی تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی آن منجر شد؛ تاکنون چنین میزانی از بازرسی‌های آژانس در مورد تأسیسات هسته‌ای یک کشور اجرا نشده است.

سیمور هم‌چنین در ادامه گفت‌وگوی خود با لس‌آنجلس تایمز اظهار کرد: خطر دیگری که در مذاکرات وجود دارد آن است که احتمال دارد تهدید ایران به بازگشت سریع تحریم‌ها در صورت پایبند نبودن به تعهدات خود به اندازه کافی مؤثر واقع نشود.

او گفت: موضوع دیگر تاکید ایران بر اجازه دسترسی ندادن بی قید و شرط بازرسان سازمان ملل به تأسیسات نظامی خود است؛ دیپلمات‌ها و مقامات غربی در مورد اینکه تا چه حد باید این تهدید ایران را جدی گرفت؛ اتفاق نظر ندارند. بسیاری از مقامات غربی معتقدند که این تهدیدات ایران نوعی روش چانه‌زنی با هدف اعمال فشار بر طرف غربی برای دریافت امتیازات بیش‌تر در مذاکرات است و ایران در نهایت مجبور می‌شود از این موضع خود کوتاه بیاید. برخی دیگر نیز معتقدند مذاکره‌کنندگان ایرانی به دلیل وجود فشار از طرف تندروها که معتقدند دسترسی به تأسیسات نظامی؛ برخلاف استقلال و حفظ امنیت ایران است؛ به نوعی مشغول رد گم کردن هستند.

مشاور پیشین اوباما افزود: مثبت‌ترین موضوع آن است که ایرانی‌ها تنها به دنبال استفاده از راه‌های مختلف مذاکره هستند و در صورتی که طرف ایرانی میل خود را به مذاکرات از دست دهد؛ مذاکرات با یک مشکل بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

انتهای پیام

کد N851736

وبگردی