آفتاب

دلایل نمایندگان مجلس برای دادن کارت زرد به وزیر ارشاد/از دغدغه آزادی بیان تا کوتاهی در توقیف مطبوعات

دلایل نمایندگان مجلس برای دادن کارت زرد به وزیر ارشاد/از دغدغه آزادی بیان تا کوتاهی در توقیف مطبوعات

کارت زرد دوباره مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این پرسش را به وجود می‌آورد که کدام دغدغه موحب این اقدام نمایندگان شده است؟

درنا حسین‌زاده: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه 19 خرداد ماه 1394 در جلسه علنی سئوالاتی را از وزیر فرهنگ و ارشاد پرسیدند، سئوالاتی که بیشتر به موضوع مطبوعات در دولت یازدهم، نبود آزادی بیان برای رسانه‌های منتقد دولت و کوتاهی در توقیف برخی نشریات اشاره داشت؛ پرسش و پاسخی که نتیجه آن کارت زرد دوم مجلس به علی جنتی بود.

دغدغه‌های اصلی هفت تن از نمایندگان مجلس را که خواهان حضور و پاسخگویی وزیر ارشاد در مجلس شده بودند می‌توان به این ترتیب دسته‌بندی کرد:

مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران مسئول پرسیدن سئوالات از وزیر ارشاد بود.

سرفصل

مصداق

آزادی بیان

وزارت ارشاد محدوديتي براي روزنامه هاي اصولگرا در نقد پرونده کرسنت و مذاکرات هسته اي ايجاد کرده است.

آزادی بیان

سوال اصلي من مربوط به برخورد دوگانه است. يک عده در تنگنا هستند يک عده باز هستند. توضيح اين سوال اين است. مدت زيادي از دولت نگذشته بود که شاهد فشار بر رسانه هاي اصولگرا شده ايم. يک رفتار دوگانه است. اصل 24 قانون اساسي نشريات را در آزادي بيان آزاد گذاشته است. آنچه که شما انجام مي دهيد حاکي از رفتار دوگانه درباره منتقدان دولت است.

آزادی بیان

بيشترين نيروهاي امنيتي در اين دولت جمع هستند. کساني که بولتن هاي تخريبي را خدمت رئيس جمهور مي دهند و باعث شده اند که ايشان بدترين انتقادها را به منتقدان به کار بردند.

روزنامه وطن امروز

چرا روزنامه وطن امروز بايد براي پرداختن به رژيم کودک کش سعودي دوباربه دادگاه برود؟

مذاکرات ژنو

چراراه انتقاد از مذاکرات ژنو را بسته ايد؟

فشار به صداوسیما

بيشترين فشار به صدا و سيما در اين دولت وجود داشته است. برنامه پايش با فشار دولت محدود شد. حتي 20 و 30 هم محدود شده است. شما در انتخاب نمايندگاني که به برنامه هاي اقتصادي دعوت مي شوند با فشار اعمال نظر مي کنيد؟ برنامه ثريا را دو ماه تعطيل کرديد. کدام قانون به شما اجازه دخالت در صدا و سيما را داده است؟ در سالگرد شهيد تهراني مقدم چرا اجازه پخش دستاوردهاي او را نداديد؟

آزادی روزنامه‌های حامی دولت

روزنامه ها و رسانه هاي مورد حمايت شما که از يارانه بالايي برخوردارند از تعرض به خانواده شهدا هم کوتاهي نکردند. روزنامه هاي حامي دولت چه توهين هايي که به پدر شهيد احمدي روشن نکردند. الفاظ و عباراتي را عليه مجلس به کار مي برند که نمونه آن ديده نشده است.

کدام قانون اجازه به معاون اول داده است که در مجلس دخالت کند.شما دعا کنيد تا اخر اين دولت بمانيد مجلس و دولت آينده پيشکش. اگر در دولت قبل اين اتفاقات مي افتاد روزنامه هاي زنجيره اي سينه چاک نمي شدند.

رعایت نکردن مصوبات

چرا درباره سران فتنه مصوبه را رعايت نمي کنيد. در گذشته در دولت اسبق توهين به اسلام و امام کردند. به مادر امام زمان اهانت کردند. ترور شخصيت علماي اسلامي کردند.

توهین به امامان در روزنامه‌ها

در روزنامه اصلاحات به امام حسين خشونت طلب گفتند . در دوران شما نبايد اينگونه بشود.

ماجرای شارلی ابدو

بحث من شارلي هستم در دولت شما اتفاق افتاد. چه جوابي به مراجع داديد؟

توهین به امامان در روزنامه‌ها

به روزنامه بهار که اهانت به اميرالمومنين کرد شما چه کرديد؟

توهین به سپاه

به سپاه اهانت کردند شما چه کرديد يارانه بيشتر داديد؟ حاميان امر به معروف و نهي از منکر را مسخره کرديد و به صورت گسترده مسئله اسيدپاشي را مطرح کرديد.

تذکر به روزنامه اعتماد

در جريان توهين روزنامه اعتماد کميسيون فرهنگي تذکر جدي به شما داد، شما چه کرديد؟

موسیقی و فیلم

اين ها همه بحث هايي است که در کنار آوازخواني و اکران فيلم ها و ... بوده است. اين ها دغدغه هاي ماست.

5858

کد N851734

وبگردی