آفتاب

احیای رقبات کشاورزی گامی در مسیر کاهش فاصله‌های طبقاتی

احیای رقبات کشاورزی گامی در مسیر کاهش فاصله‌های طبقاتی

مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به وضعیت نابسامان مالی برخی از خانواده‌ها در کشور اشاره کرد و احیای رقبات کشاورزی را گامی در جهت کم کردن فاصله‌های طبقاتی برشمرد.

مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به وضعیت نابسامان مالی برخی از خانواده‌ها در کشور اشاره کرد و احیای رقبات کشاورزی را گامی در جهت کم کردن فاصله‌های طبقاتی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، فیروزعلی تهمتن در جلسه کارگروه کشاورزی اوقاف و امور خیریه، تعداد رقبات کشوری را یک میلیون و 500 هزار فقره عنوان کرد و گفت: در استان مرکزی 27 هزار و 380 رقبه داریم که از نظر مساحت قابل توجه هستند.

وی رقبه کشاورزی را در سطح کشور حدود 320 هزار رقبه عنوان کرد و افزود: از این تعداد 12 هزار و 590 رقبه مربوط به استان مرکزی است. براین اساس در مجموع 22 درصد رقبه‌ها در کشور مربوط به بخش کشاورزی بوده و در استان مرکزی چهار درصد رقبه مربوط به این حوزه است.

مدیرکل بهره‌وری اقتصادی اوقاف کشور به درصد بالای باغات کشاورزی در بخش رقبه‌ها اشاره و بیان کرد: بنا بر آمار این زمین‌ها دارای مستأجرین و متصرفین بوده و دارای حقوقی هستند. برخی از باغات نیز بلامعارضند به این معنا که مستأجر و یا متصرف قانونی ندارند.

وی بیشتر اقدامات این کارگروه را مربوط به املاک کشاورزی بلامعارض دانست و بیان کرد: با سرمایه‌گذاری می‌توان به احیا و استفاده از این زمین‌ها کمک کرد و حداقل کار در این رابطه صدور مجوز این کارگروه جهت واگذاری این زمین‌ها به سازمان اوقاف و امور خیریه است.

تهمتن احیای باغات کشاورزی بلامعارض را از اهداف اصلی این کارگروه برشمرد و افزود: یک سری از اراضی جزو قانون ابطال‌اند و در برخی ضوابط این اجازه داده شده که با پرداخت حقوق مربوط به متصرف این زمین‌ها احیا شود و این امر گام بعدی این کارگروه خواهد بود.

وی به وضعیت نابسامان مالی برخی از خانواده‌ها در کشور اشاره و احیای رقبات کشاورزی را گامی در جهت کم کردن فاصله‌های طبقاتی برشمرد و اظهار کرد: احیای این بخش درآمد بیشتری را حاصل خواهد کرد و حجم گسترده‌تری از نیازمندان را می‌توان از این طریق پوشش داد که این امر به کاهش فاصله طبقاتی کمک مؤثری خواهد کرد.

تهمتن همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط را در تحقق این امر ضروری دانست و عنوان کرد: استانداری، شهرداری، اداره ثبت املاک و سایر ارگان‌ها باید در احیای این زمین‌ها اوقاف و امور خیریه را یاری دهند تا شاهد حرکت مطلوبی در زمینه رونق اقتصادی باشیم.

وی اضافه کرد: این کارگروه از ابتدای سال 1393 با مشارکت استان‌های مرکزی، مازندران، گلستان کرمان و خراسان جنوبی تشکیل شده است.

انتهای پیام

کد N851579

وبگردی