آفتاب

جهانگیری: لازمه توسعه، تحول در نظام حمل و نقل کشور است

جهانگیری: لازمه توسعه، تحول در نظام حمل و نقل کشور است

جلسه نحوه تامین مالی طرح های کلیدی و محورهای با اهمیت وزارت راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،  اسحاق جهانگیری در این جلسه تقویت نظام حمل و نقل کشور و توسعه ریلی را از سیاست های جدی دولت تدبیر وامید برشمرد و گفت: یکی از ملزومات توسعه کشور، توجه به نظام حمل و نقل است و وقتی موضوع توسعه مطرح می شود، نمی توان موضوع حمل و نقل را نادیده گرفت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی از وضعیت حمل و نقل کشور و نیز برنامه‌های کلان این وزارتخانه برای ایجاد تحول در نظام حمل و نقل، از این وزارتخانه بخاطر ترسیم نقشه راه و تدوین برنامه ای کلان برای ایجاد تحول در نظام حمل و نقل کشور قدردانی کرد.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه منابع و بودجه دولت برای انجام اصلاحات در نظام حمل و نقل و توسعه زیربنایی این بخش کافی نیست، افزود: نیازمند آن هستیم که راهکارهایی برای تامین مالی اجرای این طرح ها پیدا کنیم که یکی از راه ها، تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش با کمک تسهیلات صندوق توسعه ملی است.
وی ادامه داد: موضوع تامین مالی برای ایجاد تحول در بخش زیربنایی حمل و نقل در حوزه راه، راه آهن، بنادر و فرودگاه ها باید به عنوان یک مبحث جدی در دولت مورد بررسی قرار گیرد چرا که با منابع موجود در بودجه دولت، امکان اصلاحات و تحول بخشی به نظام حمل و نقل کشور ممکن نیست.
معاون اول رییس جمهور همچنین مهمترین موضوع در اجرای برنامه های مربوط به توسعه ریلی و اجرای پروژه های مربوط به راه آهن را نیز تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش عنوان و بر لزوم تشکیل جلسه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور دستگاه های مرتبط جهت تدوین پیشنهادی برای تامین مالی تاکید کرد.
در این جلسه وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت نظام حمل و نقل کشور در بخش جاده، ریل، هوایی و دریایی، وضعیت فعلی را نامناسب توصیف کرد و خواستار اتخاذ تصمیماتی کلان و راهگشا برای اقتصادی کردن سرمایه گذاری و تامین مالی جهت ایجاد تحول در نظام حمل و نقل و تکمیل طرح های نیمه تمام کشور شد.
دکتر آخوندی با ارائه گزارشی از جزئیات برنامه‌ این وزارتخانه برای ایجاد 10 کریدور در سراسر کشور به منظور توسعه و تحول در نظام حمل و نقل ایران خاطرنشان کرد: اگر بدنبال توسعه و رشد اقتصادی کشور هستیم باید نظام حمل و نقل خود را با حمل و نقل جهانی هماهنگ و متصل کنیم زیرا در غیر این صورت برنامه توسعه بلند مدت این بخش قابل اجرا نخواهد بود.
وی افزود: اگر در توسعه حمل و نقل کشور نگاهی کلان وجود نداشته باشد و بدنبال ایجاد کریدور‌هایی در سطح کشور نباشیم، اتفاقی که رخ می دهد این است که فقط شبکه حمل و نقل کلانشهرها توسعه پیدا می کند.
در این نشست دکتر نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور نیز با اشاره به محدودیت های دولت در بخش بودجه و عدم توان تامین مالی برای اجرای طرح های عمرانی که عمدتاً مربوط به وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو است گفت: لازم است یک مدل تامین مالی برای برنامه های عمرانی و بخصوص نظام حمل و نقل کشور تعریف شود تا برنامه ها و پروژه های توسعه‌ای قابل اجرا باشد.
در ادامه این جلسه که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، مدیرعامل راه آهن گزارشی از 10 طرح اولویت دار در بخش ریلی ارائه کرد و ضمن تشریح جزئیات این طرح ها، برآورد و ارزیابی صورت گرفته از منابع و اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه ها را بیان کرد.
در این گزارش مجموعه طرح های ریلی که قرار است از طریق فاینانس یا سایر راه های ممکن تامین اعتبار شود، 4438 کیلومتر و اعتبار مورد نیاز آن حدود 35 هزار میلیارد تومان عنوان شد که برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد و راه آهن دو خطه برقی اصفهان ـ اهواز از جمله این پروژه هاست.

 

2929

کد N851554

وبگردی