آفتاب

یک استاد دانشگاه: افزایش آگاهی بهترین راه مبارزه با گروه‌های افراطی مذهبی است

یک استاد دانشگاه: افزایش آگاهی بهترین راه مبارزه با گروه‌های افراطی مذهبی است

یک استاد دانشگاه با بیان این که باید با ارتباط فکری و فرهنگی زمینه‌های تندروی در کشورها را گرفت، گفت: افزایش آگاهی بهترین راه مبارزه با گروه‌های افراطی مذهبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی بخشی روز سه‌شنبه در سومین پیش نشست دومین کنگره 17هزار شهید ترور کشور با موضوع جمهوری اسلامی ایران در بستر تحولات تکفیری منطقه در موسسه امام خمینی (ره) گفت: بعید است در کشورهای اسلامی مدرسه‌ای برای کودکان و بانوان از سوی این گروه‌های تکفیری وجود نداشته باشد؛ امروزه در آسیای میانه این حرکت‌ها را به شدت جلو می‌برند.

این استاد دانشگاه مالک اشتر افزود: آن‌ها می‌خواهند دین را احساسی کنند چون حیطه عقل و باب گفت‌و گو را می‌بندد و راه اقدام احساسی و تندروی را باز می‌کند.

او افزود: برای مقابله با این گروه‌ها نیازمند مهندسی جامع هستیم که پایه این اقدامات قطعا اندیشه است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: منهاج السنه که کتاب محوری آن‌هاست یک کتاب بدعت‌آور است و به هیچ عنوان این مباحث را روایت نمی‌کند بلکه بیش‌تر به دنبال نقل شخصی است.

وی گفت: امروز حوزه و دانشگاه‌ها باید با این گروه‌ها همراه شوند و با ترفندهای هنرمندانه این گروه‌های افراطی را برگردانند زیرا اگر آن‌ها را برنگردانیم مشکلاتی برای جامعه اسلامی ایجاد می‌شود.

بخشی گفت: ابتدا باید در داخل و خارج به دنبال شناسایی عوامل اصلی تاثیرگذاری باشیم و اولین کاری که انجام می‌دهیم باید در حوزه اندیشه‌ای باشد؛ این گروه‌ها اگر در حوزه اندیشه‌ای مورد تهاجم قرار بگیرد کاملا بی‌دفاع هستند.

او خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری روی نخبگان علمی در کشورها بسیار مهم است؛ در این زمینه باید از افراد صاحب منصب کشورها استفاده کرده و با ارتباط فکری و فرهنگی با آن‌ها زمینه‌های تندروی در کشورها را بگیریم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شعبان‌نیا، دبیر علمی جلسه نیز گفت: یک سوال جدی در این زمینه وجود دارد که علت افزایش قدرت گروه‌های تروریستی تکفیری برای منطقه چیست و از چه ظرفیت­‌هایی بهره گرفتند تا به این قدرت رسیدند.

وی افزود: این مساله یک موضوع بسیار خطرناک برای عالم اسلام است و این گروه­‌ها در کشورهای مختلف اسلامی دست به ناامنی می­زنند و حتی کشور ما نیز ممکن است در آینده توسط این گروه‌ها تهدید شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: یکی از عوامل ترور و سوء استفاده جریان‌های تکفیری، استفاده از فقر افراد است؛ کوفی عنان مطرح کرد که مهم‌ترین عامل حرکت‌های تروریستی در سراسر جهان، فقر است؛ امروز هم می‌بینیم که گروه‌های تکفیری از فقر افراد استفاده کردند و سرمایه­‌هایی که در اختیار افراد قرار می‌دهند موجب شده است که این افراد فقیر جذب این گروه­‌ها شوند.

او افزود: یکی از عوامل قدرت­‌یابی تروریست­‌ها آن بوده است که افرادی متاثر از فضای روانی رسانه­‌یی و سینمایی به بدنبال رسیدن به قوه تخیل خود هستند تا فعالیت­‌های خشونت‌آمیزی انجام دهند.

شعبان‌نیا افزود: استفاده ابزاری آن‌ها از موضوع عقاید اسلامی از مهم‌ترین ابزارهای جذب داعش است که در کتاب محوری آن‌ها حرکت­‌های تروریستی آخرین مرحله جهاد است و به همین خاطر از جهاد ­برای ترور کردن‌های خود استفاده می‌کنند.

این استاد حوزه گفت: گروه‌های تروریستی در همین مساله یعنی مساله جهاد و ترور اتفاق نظر دارند؛ القاعده و داعش تنها اختلاف تاکتیکی دارند و القاعده به دنبال مبارزه با دشمن بعید است و داعش به دنبال شکست دادن دشمن قریب یعنی شیعیان و مسلمانان به گفته آنان مرتد شده‌اند.

وی افزود: به گفته سیدحسن نصرالله جنگ سلاحی داعش مهم نیست بلکه مهم بحث اندیشه­‌ای داعش و تفکر وهابیت است که آن‌ها برای ما هم نقشه­‌ها دارند که باید در این زمینه هوشیار باشیم؛ یکی از رسالت­‌های حوزویان، برطرف کردن دغدغه‌هایی است که مراجع و بزرگان در این زمینه دارند.

شعبان‌نیا اظهارکرد: القاعده و داعش می‌گویند که هدف ما مقابله با یهود است ولی آن‌ها به دلیل آنکه خطر گسترش تشیع را دریافتند همه تلاش آن‌ها در مقابل گسترش تشیع است و به همین دلیل آن‌ها با اسراییلی‌ها متحد شده‌اند و بیماران آن‌ها نیز در اسراییل مداوا می‌شوند.

انتهای پیام

کد N851316

وبگردی