آفتاب

درخواست عراقی‌ها برای اعلام بی‌نیازی از سلاح‌های آمریکایی

درخواست عراقی‌ها برای اعلام بی‌نیازی از سلاح‌های آمریکایی

پس از حدود دو هفته از سفر نخست‌وزیر عراق به روسیه و موفقیت او در به جریان انداختن پاره‌ای از توافق‌هایی که در گذشته میان بغداد و مسکو به ویژه در مورد صادرات سلاح‌های سنگین روسی به عراق امضا شده بود، درخواست‌هایی صریحی از سوی سیاستمداران و نمایندگان پارلمان عراق برای اعلام بی‌نیازی از سلاح‌های آمریکایی و در پیش گرفتن رویکردی جهت دریافت سلاح از روسیه مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت العهد لبنان، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق بر روی فراهم کردن تجهیزات ارتش از روسیه تمرکز کرده و ظاهرا می‌خواهد از خرید بی‌رویه سلاح از آمریکا اعلام بی‌نیازی کند چراکه آمریکا در شرایطی که عراق نیاز مبرمی به سلاح در بحبوحه جنگ علیه داعش دارد، در ارسال سلاح برای نیروهای عراق تعلل می‌ورزد.

عبدالغنی که از ائتلاف اتحاد گروه‌های عراقی است، در این باره می‌گوید: آمریکا در بسیاری از شعارها و ادعاهای خود صادق نیست.

همزمان عبدالسلام المالکی، از نمایندگان ائتلاف ملی از حیدر العبادی خواست تا از قرارداد سلاح روسیه با عراق به عنوان اهرم فشاری علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار قریب‌الوقوع با او در نشست گروه هفت در آلمان استفاده کند.

العبادی گفته که واشنگتن باید بداند که عراق کاملاً بر روی آمریکا تکیه نکرده است و عراق گزینه‌های جایگزین درزمینه مسلح کردن و آموزش ارتش خود دارد.

در همین راستا، نهله المبابی، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون از حیدر العبادی خواست تا ائتلاف تحت رهبری آمریکا را از نبرد آزادسازی استان الانبار دور نگه دارد.

وی عنوان داشت: دشمن اول و واقعی که باید با آن جنگید، آمریکا و گروه‌های تروریستی وابسته به آن از جمله داعش هستند.

المبابی از تمامی طرف‌های سیاسی خواست تا هرچه سریعتر وارد عمل شده و در مقابل آمریکا که "می‌خواهد عراق را برای اجرای طرح‌های آتی خود در منطقه تسلیم کند" در یک جبهه بایستند.

وی افزود: حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به نیروهای عراقی در اردوگاه طارق و مقر لشکر یکم در شهرستان حویجه از توابع الانبار نشانگر این است که آمریکا پشتیبان واقعی داعش است.

انتهای پیام

کد N851020

وبگردی