آفتاب

مناطق تحت کنترل طرف‌های درگیر در سوریه+ نقشه

مناطق تحت کنترل طرف‌های درگیر در سوریه+ نقشه

با پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در استان حسکه، نقشه مناطق تحت کنترل طرف‌های درگیر در این کشور تغییر کرده است؛ نقشه‌ای که با ادامه درگیری‌های خونین میان جناح‌های مختلف هر لحظه درحال دگرگونی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، خاک سوریه در حال حاضر میان چهار گروه اصلی تقسیم شده که هر یک بنا بر توانایی‌ها و امکاناتشان از نظر نظامی بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند. این چهار گروه ارتش سوریه، مخالفان مسلح، داعش و حزب اتحاد دموکراتیک کردها هستند.

نیروهای دولتی سوریه اکنون کنترل استان‌های ساحلی طرطوس و لاذقیه را در دست دارند که به دریای مدیترانه مشرف هستند. آن‌ها همچنین کنترل استان‌ جنوبی السویداء در مرز با اردن، بیشتر مناطق شهر دمشق (پایتخت)، شهر حماه و برخی مناطق شهرهای حمص و حلب را در دست دارند.

در حالی که مخالفان مسلح و از جمله جبهه تروریستی النصره وابسته به القاعده بیشتر شهرک‌ها و شهرهای واقع در استان‌های حلب را اشغال کرده‌اند.

اخیرا نیز ائتلاف نظامی جیش الفتح کنترل خود بر بیشتر استان ادلب در شمال سوریه را اعلام کرده به طوری که تنها دو شهرک شیعه نشین "کفریا" و "الفوعه" و فرودگاه‌ نظامی ابوالظهور در این استان در کنترل نظام سوریه باقی مانده است.

در جنوب نیز مخالفان بخش‌های وسیعی از استان‌های درعا و قنیطره را اشغال کرده‌اند. در مرکز نیز مخالفان مسلح دامنه نفوذ خود را در بیشتر شهرهای حومه شمالی و شرقی استان حمص و برخی مناطق در استان حماه گسترش داده‌اند.

قرمز: ارتش سوریه/ سبز: مخالفان مسلح/ سیاه: داعش/ زرد: کردها/ سفید: مناطق بیابانی

در منطقه ساحل شمال غربی نیز مخالفان مسلح مناطق کوهستانی "جبل الاکراد" و "جبل الترکمان" در شمال لاذقیه در نزدیکی مرز با ترکیه و بخش‌های وسیعی از استان ریف دمشق که استان دمشق، پایتخت را احاطه کرده‌است را اشغال کرده‌اند.

نیروهای کرد نیز که با نام "یگان‌های حمایت مردمی" شناخته می‌شوند و وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک، شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) هستند سه منطقه جدا در شمال کشور در مرز با ترکیه را در دست دارند که شامل مناطق شمالی استان حسکه به ویژه شهر قامشلی، شهر کوبانی (عین العرب) و اطراف آن در شمال شرق استان حلب و شهر عفرین و مناطق پیرامونی‌ آن در شمال غرب این استان را در دست دارند.

اما داعش که گفته می‌شود نیمی از خاک سوریه را اشغال کرده بیشتر استان دیرالزور در شرق سوریه، تمام استان رقه در شمال شرق و بخش‌هایی از استان حسکه را در اختیار دارد.

شهر رقه پایتخت خلافت خود خوانده داعش و نخستین مرکز استانی محسوب می‌شود که به دست داعش سقوط کرد. داعش بخش‌هایی از مناطق شرقی حلب از جمله شهر "منبج" را نیز در دست دارد.

بخش شرقی و جنوب شرقی سوریه نیز که به بادیه سوریه مشهور است و مناطق بیابانی محسوب می‌شود محل فعالیت تمامی گروه‌هاست به شرطی که بتوانند فعالیتی در آب و هوای گرم و خشک و خشن آن داشته باشند.

چنین برآوردی از نفوذ گروه‌های مختلف در سوریه نشان می‌دهد که در سال گذشته مناطق تحت نفوذ نیروهای دولتی کمتر شده و داعش در شمال و مرکز پیشروی کرده اما مخالفان مسلح در مناطق شمال غربی تحرکات خود را گسترش داده‌اند و کردها نیز تلاش دارند مناطق خوددر مرز با ترکیه از طرف شرق و غرب را حفظ کنند و تقریبا تنها دشمن آنها داعش است.

همزمان با ادامه جنگ و درگیری‌ها این نقشه همچنان در حال تغییر است.

انتهای پیام

کد N850807

وبگردی