مفهوم انتظار در دوران غیبت از نگاه مبلغی

امام زمان عج ,مهدويت

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اندیشه و معرفت مهمترین رسالت مومنین در دوران غیبت است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اندیشه و معرفت مهمترین رسالت مومنین در دوران غیبت است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جریان سفر به کشورهای اروپایی در جمع مسلمانان سوئدی طی سخنانی اظهار کرد: برخی اندیشه ترویج توسعه ظلم و ستم برای تعجیل در ظهور را در پیش گرفته‌اند یا می‌گویند حداقل در مقابل ظلم و ستم بی‌تفاوت باشیم تا امام بیاید، این فکر از اساس غلط است زیرا روحیه ظلم و ستمگری‌خواهی، غیبت مصلح جهانی حضرت را طولانی‌تر خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: غیبت امام عصر، معلول، محصول و مولود ظلم بوده است، اگر پیشینیان ما ظالم، ستمگر و یا ظلم‌پذیر نبودند غیبتی انجام نمی‌گرفت؛ باید استعداد و اندیشه‌ ظلم‌ناپذیری فراهم آید.

مبلغی با اشاره به رسالت مومنین در دوران غیبت گفت: وظیفه‌ نخست، رسالت اندیشگی و معرفتی است، ما در این زمان باید اندیشه‌هایی سازگار و مناسب با پدیده‌ غیبت و حادثه‌یآتی یعنی ظهور را پیدا کنیم. ذهن، معرفت و اندیشه را باید همسو و هم جهت با این حادثه‌ بزرگ بشری و ظهوری که در پیِ این حادثه به وقوع می‌پیوندد تعالی ببخشیم.

وی ادامه داد: کسانی که اصولاً به وظیفه نمی‌اندیشند، از منطق دین فاصله گرفته‌اند، بعد از قرن‌ها از وقوع غیبت کبری، چگونه می‌توان حالت بی تفاوتی و بی توجهی و رفتار خنثی گونه در پیش گرفت؟ ایمان اگر در دل باشد اجازه‌ی چنین بی‌تفاوتی نسبت به چنین حادثه‌ی عظیمی را نمی‌دهد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مفهوم انتظار در دوران غیبت اشاره کرد و گفت: انتظار منشأ گریز از ظلم، مبدأ تنفر نسبت به ستم و ستمگری، تربیت کننده انسان‌ها و دوری‌گزینی از ظلم است، مگر می‌شود کسی منتظر عدل باشد ولی به سمت گناه برود؟

وی محبت نسبت به منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) را از دیگر مباحث کنونی ذکر کرد و گفت: باید اعتراف کنیم ما در عرصه‌ دین آموزی و آموزش تعالیم دین بر محور حب و محبت تمرکز نکرده‌ایم و اساسی‌ترین مشکل ما انسان‌ها، بی‌توجهی به این نقطه‌ کانونی است.

مبلغی با اشاره به این‌که «انسان منتظر باید عشق داشته باشد» گفت: انسان منتظر باید عشق به خوبی، عشق به آینده، عشق به مصلح، عشق به مؤمنان و عشق به زندگی... داشته باشد، امام می‌آید تا انسان را نجات بدهد، مگر می‌توانیم ما به انسان عشق نورزیم؟ بنابراین این حالت را هم باید احیا کنیم و این خود سازنده است.

وی از دیگر وظایف مومنین در دوران غیبت را رفتار و سلوک نیکو ذکر کرد و گفت: مؤمن در شرایط غیبت موظف است رفتارهایی را در خود و در زندگی خود خلق کند.

مبلغی خانواده‌محوری و علم‌گرایی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: امام مهدی بر خانواده و بنیاد خانواده تکیه می‌کند، در فضای غیبت باید از اساس و بنیاد خانواده و زندگی خانوادگی را محافظت کرد.

وی افزود: طبق روایات، امام مهدی (عج) در زمان ظهور، اجزای تکامل نیافته و تحقق نپذیرفته از سوی بشریت را تکمیل می‌کند. این نگاه غلطی است که خیال می‌کنیم مومن کسی است که فقط در مسجد باشد، بلکه باید به سمت آن چیز که خداوند برای ما به عنوان تسخیر طبیعت قرار داده است، برای تسخیر طبیعت باید علم و آگاهی باشد، بنابراین مومن به مهدویت در مسیر علم قرار دارد.

مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چه کسی تصور کرده است که امام مهدی وقتی می‌آید همه‌ی وسایل مدرن را کنار می‌گذارد، امام مهدی در زمان ظهور، علم بیشتر، علم ناگفته و نانوشته را تکمیل می‌کند نه اینکه آنچه را هم که بشر به آن رسیده است نابود کند، امام از این علوم استفاده می‌کند، اینها همان تسخیر طبیعت است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: مگر خداوند نفرموده و نخواسته است که انسان تسخیر کند؟ تسخیر همین‌هاست، استفاده از وسایل مدرن است. این افکار غلط متأسفانه در لایه‌های ذهنی ما به شکل تاریخی نفوذ کرده است، تصور می‌کنیم مسلمانی یعنی دور بودن از علم و استفاده از وسایل مدرن.

مبلغی رسالت بعدی مؤمنین در دوران غیبت را ذکر و دعا برای ظهور دانست و گفت: وظیفه‌ی بعدی مومنین در دوران غیبت؛ وظیفه‌ی زبانی دعا، ذکر، اظهار همراهی با راه و نام امام مهدی، ادبیات واژگانیِ مفهومیِ مهدوی و طرح کلمات و جملات مربوط به مهدویت است.

انتهای پیام

کد N850727

وبگردی