آفتاب
جعفری:

سیاسیون و مدیران دوپهلو صحبت نکنند

سیاسیون و مدیران دوپهلو صحبت نکنند

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: اگر می‌خواهیم به نظراتمان در جامعه احترام گذاشته شود باید نگاهمان را به طرف مقابل تغییر بدهیم و دلسوز مردم باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصابر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره احترام به عقاید دیگران با توجه به آموزه‌های دین اسلام اظهار کرد: درباره احترام به عقاید دیگران در مباحث اندیشه‌ای چند مساله مطرح می‌شود ابتدا اینکه نوع سخن گفتن باید سخن گفتن «حُسن» باشد. در آیات قرآنی به این امر اشاره شده که " قُولُوا لِلنّاس حُسنًا" یعنی خوب سخن بگوییم.

وی تصریح کرد: مساله بعد این‌که علاوه بر اینکه در سخنان خود با حُسن خلق سخن می‌گوییم باید مراقب لحن‌ها و گفتار خود باشیم. یعنی برخی از حرف‌های ما خوب و منطقی است ولی آنگونه که باید گفته نمی‌شود و یا لحن گوینده لحن خوبی نیست. مثلا برخی از افراد می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند ولی این کار را با لحن خوب و درست انجام نمی‌دهند. همین امر سبب می‌شود که دیگران به نظرات ما احترام نگذارند.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه با بیان این‌که «ادب در گفتار بسیار مهم است» گفت: ما نباید در سخنان‌های خود دو پهلو صحبت کنیم. متاسفانه برخی از سیاسیون و مدیران ما در سخنان خود با نیش و کنایه حرف می‌زنند و یا از ادبیات دو پهلو استفاده می‌کنند. پس هرگز در سخن گفتن اینگونه رفتار نکنیم و اگر حرفی داریم آن را به صورت شفاف به طوری که طرف مقابل هم ناراحت نشود بیان کنیم.

جعفری عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که درباره احترام به عقاید دیگران باید رعایت شود، این است که هرگز در سخنان خود دیگران را به تمسخر نگیریم. این مبحث در ابعاد سیاسی و اجتماعی بسیار مهم است. در حوزه فردی هم اهمیت دارد ولی اهمیت بیشتر آن در حوزه اجتماعی است چرا که اگر ما در سخنان خود فردی را به تمسخر بگیریم ممکن است سبب رنجاندن یک جریان و یا گروهی در جامعه شویم و همین حرکت سبب می‌شود که فضای جامعه دچار تشنج شود.

وی یادآور شد: قرآن بارها می‌فرماید که قول سدید داشته باشید یعنی سخنان خود را محکم و در چارچوب بیان کنید. حتی در سوره نساء وارد شده که اگر فردی می‌خواهد وصیت نامه‌ای بنویسد باید آن را به صورت شفاف بیان کند. مسئولین ما هم با اقشار مختلف جامعه در ارتباط هستند باید محکم و صریح صحبت کنند و اطلاعات لازم را به مردم بگویند و نگذارند مردم دچار اختلالات فکری شوند و سخنان درست را بر اساس واقعیات بیان کنند نه بر اساس شایعات.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: انسان‌ها اگر کار را برای رضای خدا انجام دهند هرگز دچار اختلاف نظر نمی‌شوند. اینکه افراد بیایند و به تخریب یکدیگر بپردازند راه به جایی نمی‌بریم. یک مسئول یا فردی که می‌خواهد برای مردم تلاش کند باید از کارها و برنامه‌های خودش بگوید و دلسوز مردم باشد نه اینکه بخواهد فردی را تخریب کند و هرگونه که دلش می‌خواهد سخن بگوید.

جعفری تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود به عقاید و نظرات دیگران احترام بگذاریم این است که هر فردی با منطق از راه و روش خود دفاع کند. مقام معظم رهبری امسال بحث همدلی و همزبانی را مطرح کردند و این وظیفه همگان است که در گفتار و رفتار خود همدل و همزبان باشند و به عقاید یکدیگر در گفتار و رفتار احترام بگذارند. کسی که در گفتار خود به سایرین رحم نکند چگونه می‌خواهد در عمل، رحم داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که «بحث رفتاری هم در احترام به آرا و عقاید دیگران بسیار مهم است» افزود:‌ در بعد رفتاری انسان‌ها نباید نسبت به یکدیگر بی‌احترامی و توهین کنند افراد با رفتار خود نیز نباید به گونه‌ای عمل کنند که خود را در معرض هرگونه اتهامی قرار بدهند مثلا هر فردی که با هر شبکه ماهواره‌ای و یا هر کانالی صحبت می‌کند خود را در معرض بدبینی مردم قرار می‌دهد.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) خاطرنشان کرد: نگاه به رقیب بسیار مهم است ما اگر می‌خواهیم به نظراتمان در جامعه احترام گذاشته شود باید نگاهمان را به طرف مقابل تغییر بدهیم و دلسوز مردم باشیم که این دلسوز بودن شاخصه بسیار مهمی برای رفع اختلافات است. فرد مسئول باید همچون پیامبر (ص) رحمت داشته باشد و از تخریب دیگران پرهیز کند.

جعفری عنوان کرد: در دین اسلام وارد شده که حتی در مقابل رفتار دشمنان هم توهین نکنید تا چه رسد به افرادی که از جهات بسیار زیادی با هم وجه اشتراک دارند ولی در برخی موارد هم اختلافاتی وجود دارد پس برای این اختلافات جزئی نباید به یکدیگر توهین کنیم. کسی که می‌خواهد به مردم و شهدا خدمت کند باید علاوه بر اینکه سخنان خود را با منطق بیان می‌کند به نظرات و عقاید دیگران هم احترام بگذارد.

انتهای پیام

کد N850585

وبگردی