آفتاب

آغاز نشست مخالفان سوریه در قاهره

آغاز نشست مخالفان سوریه در قاهره

نشست مخالفان سوریه امروز(دوشنبه) با حضور سامح شکری، وزیر خارجه مصر و گروه‌های مخالف سوریه در قاهره آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری العربیه‌، نشست مخالفان سوریه با نظارت وزارت خارجه مصر که میزبان نشست اول مخالفان نیز بود‌، آغاز به کار کرده و جمعی از چهره‌های برجسته مخالفان سوری در آن حضور دارند.

این کنفرانس که با هدف "ارائه رویکرد ملایم‌تر مخالفان سوریه درباره چگونگی پایان بخشیدن به بحران سور‌یه، ممانعت از کشته شدن مردم و تلاش برای تحقق خواسته‌های مشروع ملت این کشور برای تغییرات سیاسی همراه با حفظ تمامیت ارضی سوریه و نهادهای دولتی آن" تشکیل شده، پس از آنکه کمیته ناظر بر نشست قاهره در مورد موضوعات کلی مربوط به این کنفرانس به توافق رسید‌، کار خود را در قاهره آغاز کرد.

شکری با اشاره به اینکه این کنفرانس در پایخت مصر و با هدف ایجاد دولتی کثرت‌گرا تشکیل شده است، گفت: سوریه درگیر مشکلاتی چون طایفه گرایی و درگیری‌های منطقه‌ای است و ما باید فورا به سازش سیاسی برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اساس‌نامه ژنو1 اصل راه حل سوریه است گفت: طایفه‌گرایی و تروریسم در سوریه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.

نزدیک به 200 تن از نمایندگان طیف‌های مخالف سوریه از کشورهای ترکیه، عراق‌، لبنان‌، فرانسه و سوئیس برای شرکت در کنفرانس و دستیابی به راه حلی برای پایان بحران این کشور به قاهره رفته‌اند.

نشست اول مخالفان سوریه در روزهای 22 تا 24 ژانویه گذشته در قاهره تشکیل شد و مهم‌ترین نتایج آن صدور "بیانیه قاهره" و تشکیل کمیته ناظر تماس با طرف‌های مخالف سوریه با هدف آماده سازی مقدمات تشکیل کنفرانس دوم در این شهر بود.

انتهای پیام

کد N850240

وبگردی