آفتاب

آمریکایی‌ها 25 میلیون پوند طلای نازی‌ها را غارت کردند

آمریکایی‌ها 25 میلیون پوند طلای نازی‌ها را غارت کردند

سربازان آمریکایی 25 میلیون پوند از طلاهای نازی‌ها را از یک خزانه که توسط هاینریش هیملر‌، یکی از رهبران آلمان نازی پنهان شده بود، در روزهای پایانی جنگ دوم جهانی به تاراج بردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا‌)، به نوشته روزنامه دیلی میل، پیتر هنتجه‌، محقق و مورخ که در حال ساخت فیلمی از آزادسازی شهر پلائون در شرق آلمان است در نتیجه 5 روز تحقیات خود در آرشیو ملی آمریکا احکام صادره از جانب هیملر را درباره این خزانه مخفی کشف کرد.

وی در تحقیقات خود فهمیده است که سربازان آمریکایی در جریان آزادسازی شهر «پلائون» آلمان در 16 آوریل 1945، به خزانه مخفی آلمان نازی در یک دفتر پست دست یافتند و 68 کیلوگرم طلا‌، پول و شمش نقره را به مبلغ 25 میلیون پوند غارت کردند.

هاینریش هیملر این اموال را به عنوان "گاوصندوق مخفی" رایش بانک در این دفتر پستی در شهر پلائون پنهان کرده بود تا در موقع لزوم از آنها برای کمک مالی به افراد نیروی مخفی آلمان نازی (اس.اس) استفاده کند.

رایش بانک اغلب در طول جنگ از خزانه بزرگ اداره پست پلائون برای ذخیره طلا و پول استفاده می‌کرد.

این محقق و مورخ می‌گوید: من در اصل در آرشیو ملی آمریکا به دنبال فیلمی 16 میلی متری بودم که توسط نیروی هوایی سلطنتی انگلستان گرفته شده بود و در این میان به اسناد هیملر رسیدم. همچنین سندی را یافتم که جزئیات اعتراف یک مامور پست در 26 آوریل را نشان می‌داد. وی اعتراف کرده بود که حدود 900 کیلو طلا، نقره و سکه در این شهر پنهان شده بود.

هیملر دستور داده بود تا غارت این خزانه پنهان شود‌، آرشیو ملی آمریکا هم جزئیات مربوط به انتقال این اموال غارت شده از پلائون به فرانکفورت را حذف کرد.

پلائون در جریان کنفرانس یالتا در 1945‌، وینتسون چرچیل‌، نخست وزیر پیشین انگلیس‌، فرانکلین روزولت‌، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و جوزف استالین‌، رهبر شوروی سابق به روس‌ها واگذار شد.

این محقق و مورخ ادامه داد: تمام ردپای مربوط به غارت این خزانه مخفی بعد از آن از بین رفتند. آمریکایی‌ها این خزانه را یک غرامت جنگی دانسته و آن را به واشنگتن منتقل کردند.

انتهای پیام

کد N850192

وبگردی