آفتاب

آمریکا مدعی شد: کره شمالی دارای تاسیسات هسته‌ای مخفی است

آمریکا مدعی شد: کره شمالی دارای تاسیسات هسته‌ای مخفی است

بنابر ادعای دولت آمریکا، کره شمالی علاوه بر سایت هسته‌ای یونگ بیونگ دارای تاسیسات هسته‌ای مخفی و ناشناخته نیز هست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، گزارش سال 2015 دولت آمریکا در مورد تبعیت کشورهای مختلف از الزامات و تعهدات بین‌المللی در راستای جلوگیری از گسترش مسابقه‌ تسلیحات هسته‌ای، بیان می‌کند که پیونگ یانگ به هیچ وجه قصد اجرای الزامات بین‌المللی در راستای خلع تسلیحات هسته‌ای خود را ندارد.

بر اساس این گزارش، سایت هسته‌ای یونگ بیونگ که راکتور هسته‌ای 5 مگاواتی کره شمالی و دیگر تاسیسات هسته‌ای در آن قرار دارد، پلوتونیوم لازم برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی را فراهم می‌کند که رژیم این کشور با استفاده از همین پلوتونیوم 3 آزمایش هسته‌ای را میان سالهای 2006 تا 2009 انجام داد.

پیونگ یانک هم اکنون در حال ساخت یک راکتور آب سبک و تاسیسات غنی سازی اورانیوم در سایت هسته‌ای یونگ بیونگ است که می‌تواند یک منبع شکاف پذیر دیگر را برای استفاده در ساخت تسلیحات هسته‌ای فراهم کند.

در بخشی از گزارش دولت آمریکا در این باره آمده است: آمریکا معتقد است که وجود یک تاسیسات هسته‌ای ناشناخته دیگر در کره شمالی بسیار محتمل است.

بنابراین گزارش، فعالیت راکتور 5 مگاواتی کره شمالی از سال 2013 آغاز شده است، همچنین راکتور آب سبکی که در حال ساخت است می‌تواند به رژیم این کشور دلیل و توجیه لازم را برای ساخت تاسیسات غنی سازی اورانیوم را بدهد که می‌تواند در نهایت از آن برای ساخت و تولید مواد شکاف پذیر مناسب در ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده شود.

در ادامه‌ این گزارش آمده است: دولت آمریکا مصرانه از کره شمالی می‌خواهد تا به تلاشهای دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای شش جانبه خلع تسلیحات هسته‌ای این کشور پاسخ مناسب دهد و تنها در صورتی امکان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای وجود خواهد دشت که پیونگ یانگ به الزامات بین‌المللی عمل کرده و فعالیت‌های تسلیحاتی هسته‌ای خود را متوقف کند.

این در حالی است که فعالیت‌ها و اظهارنظرات مقامات کره شمالی به هیچ وجه نشان‌دهنده‌ قصد این کشور برای انجام تعهدات خود در مسیر خلع تسلیحات هسته‌ای نیست.

مذاکرات شش جانبه خلع تسلیحات هسته‌ای که شامل کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، آمریکا و روسیه است از سال 2003 آغاز و با خروج کره شمالی از مذاکرات متوقف شد.

انتهای پیام

کد N849929

وبگردی