آفتاب

ائتلاف چپ‌های اسپانیا علیه حزب حاکم تشکیل می‌شود

ائتلاف چپ‌های اسپانیا علیه حزب حاکم تشکیل می‌شود

در شرایطی که اواخر امسال قرار است در اسپانیا انتخابات پارلمانی برگزار شود، حزب ضد ریاضتی جدید "پودموس" و سوسیالیست‌ها به دنبال ائتلافی تاکتیکی علیه حزب حاکم هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "پابلو ایگلیساس"، رهبر حزب ضد ریاضتی "پودموس" هفته گذشته با "پدرو سانچز"، رهبر سوسیالیست‌ اسپانیا دیدار کرد و این اولین دیدار رو در رو از زمان رشد سریع حزب پودموس از زمان تاسیس در ژانویه 2014 است.

این مذاکرات به دنبال انتخابات محلی و منطقه‌ای 24 مه برگزار شد که حزب حاکم "مردمی" باعث شد که شکست سنگینی متحمل شد و علت ان خشم رای دهندگان از فساد برنامه ریاضت اقتصادی دولت و نرخ بیکاری بالا بود. در همین حال عملکرد حزب پودموس بسیار خوب بود و توانست در برخی مناطق یکه تازی کند. به رغم مذاکرات رهبران پودموس و سوسیالیست این دو اختلافاتی دارند. با این حال هدف مشترک آنها عزل حزب مردمی از قدرت و تشکیل اکثریت جناح چپ‌گرا با کمک یکدیگر هستند.

این امر خصوصا در مادرید از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه از سال 1991 حزب حاکم "مردمی" کنترل آن را در اختیار داشته است. حزب "ماریانو راخوی"، نخست وزیر اسپانیا که از دسامبر 2011 قدرت را در دست دارد، در انتخابات ماه گذشته تا حدی موفق بود اما آرای آن 27 درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که پیشتر در سال گذشته آرای آن 37 درصد بود.

انتهای پیام

کد N849925

وبگردی