آفتاب
سفير نرو‍ژ در ایران در گفتگو با مهر:

به توافق هسته‌ای خوشبينم/تمایل شرکتهای نروژی برای حضور در ایران

به توافق هسته‌ای خوشبينم/تمایل شرکتهای نروژی برای حضور در ایران

سفير نروژ در تهران اظهار داشت كه كاملا به امكان رسيدن به توافق جامع و نهايي هسته اي بين ايران و گروه ۱+۵ خوش بين است.

خانم «اود ليزه نورهايم» (( Aud Lise Norheim سفیر نروژ در تهران در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی وی از نتیجه مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ گفت: اميدوارم دو طرف به ضرب الاجل تعيين شده پايبند بمانند اما امكان تاخير در رسيدن به توافق نيز وجود دارد.

وي افزود: با اين حال خوش بين هستم كه دو طرف پيش از رسيدن به ضرب الاجل تعيين شده در روز ۱۱ تيرماه به توافق نهايي برسند.

ايران و گروه ۱+۵ متشكل از آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان توافق كرده اند كه تا روز ۱۱ تيرماه نگارش متن توافق جامع هسته اي را براساس راه حل هاي بدست آمده در روز ۱۳ فروردين در لوزان سوئيس به پايان برسانند. این در حالی است که دو طرف امكان تمديد زمان مذاكرات را نيز رد نكرده اند.

اين ديپلمات نروژي با بيان اينكه رسيدن به توافق براي ايران و گروه ۱+۵ از اهميت بسيار بالايي برخودار است، تصريح كرد: تمام كساني كه درگير اين مذاكرات هستند بايد سخت كار كنند تا اين توافق حاصل شود زيرا هم برای ايران و هم براي دنيا تاثيرات بسيار مثبتي به همراه خواهد داشت.

سفير نروژ در پاسخ به اين سوال كه اگر تحريم هاي اقتصادي عليه ايران برداشته شوند، چه تاثيري بر روابط دو كشور خواهد داشت، گفت: اگر تحريم هاي اقتصادي اعمال شده عليه ايران برچيده شوند، كار، تجارت و همكاري اقتصادي آسان تر خواهد شد و اين موضوع به افزايش سطح روابط تجاری و اقتصادي بين كشورهاي ديگر با ایران از جمله روابط ایران با نروژ كمک مي كند.

خانم نورهايم گفت كه شركت هاي نروژي علاقمند به حضور در بازار ايران هستند.

 قيمت نفت پايين است

سفير نروژ در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مهر درباره بهاي کنونی نفت در بازارهاي جهاني گفت: البته قيمت نفت پايين است و اين موضوع بر اقتصاد ايران و ما تاثير مي گذارد.

وي با بيان اينكه کشورش اقتصادی قوي دارد، تصريح كرد: اگرچه اقتصاد ما قوي است اما با اين حال دولت نروژ در حال بازطراحي اقتصادي (براي مواجهه با كاهش قيمت هاي جهاني نفت) است.

اين ديپلمات نروژي در عين حال از هرگونه اظهار نظر درباره قيمت مناسب نفت در بازارهاي جهاني خودداری کرد.

نورهايم گفت: نروژ تجربه بيشتري نسبت به ايران در زمينه انرژي دارد و تصور مي كنم علاقمندي بالايي براي همكاري بين شركت هاي ايراني و نروژي در زمينه تكنولوژي نفت و گاز و پالايشگاه ها وجود داشته باشد.

کد N849863

وبگردی