آفتاب

گزارش لس‌آنجلس تایمز دربارۀ سلاح متفاوت ایران در نبرد با داعش

گزارش لس‌آنجلس تایمز دربارۀ سلاح متفاوت ایران در نبرد با داعش

واحد مرکزی خبر نوشت:

اینکه آیا قلم تواناتر از شمشیر است احتمالا جای بحث دارد اما ایران هیچ فرصتی را از دست نمی دهد و از هر دو سلاح در مبارزه با شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) استفاده می کند.

ایران که به دولت های عراق و سوریه در جنگ خود با این جناح افراطی اسلامی کمک های نظامی کرده است، به تازگی میزبان یک مسابقه کاریکاتور بود که هدف آشکار آن، استفاده از کاریکاتور برای تمسخر این جنگجویان بود. کاریکاتورهای برنده، هفته گذشته در تهران به نمایش درآمدند. 

مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور- سازمانی که با تندروهای حاکم و برگزار کننده این نمایشگاه ارتباط دارد - گفت نمایشگاه « نمایشگاه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش » با هدف نشان دادن «ماهیت واقعی» این گروه برگزار شد.
طباطبایی هفته گذشته در مصاحبه با پرس تی وی ایران گفت :« داعش تلاش می کند تا خود را با اسلام مرتبط کند اما این گروه در اصل هیچ اطلاعی از اسلام ندارد.»

سازمان دهندگان این مسابقه می گویند از زمانی که اولین بار برگزاری این مسابقه در ماه فوریه اعلام شد ، بیش از 1،000 اثر از هنرمندان بیش از 40 کشور از جمله از برزیل، مالزی و استرالیا به مسابقه رسیده است. داوران مسابقه، دویست و هفتاد اثر را برای به نمایش گذاشته شدن انتخاب کردند. عارف نظری و علیرضا پاکدل برندگان این مسابقه هر یک جایزه نقدی به مبلغ1500 دلار دریافت کردند.

جنگجویان دولت اسلامی شیوه ای خونین در بخش های بزرگی از عراق و سوریه در پیش گرفته اند.  از بین بردن جنگجویان دولت اسلامی، هدف سیاست خارجی نادری است که تهران و واشنگتن از آن استقبال کرده اند هر چند این دو دشمن، هرگونه همکاری در مبارزات ضد این جنگجویان را به شدت انکار می کنند.

دولت اسلامی ( داعش) یک جنبش اسلامی سنی فوق العاده بنیادگرای مذهبی است که شیعیان را مرتد می داند و به طور معمول، اسیران شیعه را به قتل می رساند. ایران نیز یک حکومت دینی شیعه است.

برخی از کاریکاتورهای به نمایش گذاشته شده ، دو هدف را دنبال می کنند: افشای بربریت جنگجویان دولت اسلامی و نیز استفاده از این کاریکاتورها به عنوان ابزار تبلیغاتی طراحی شده علیه ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و دیگر رقبای ژئوپولیتیک ایران.

یکی از کاریکاتورها ، اقدامات مخوف یک جنگجوی انگلیسی نقاب دار را نشان می دهد که به « جان جهادی » شهرت پیدا کرده است. جان جهادی در فیلمهای جنگجویان دولت اسلامی ظاهر شده است که در آنها سربریدن اسیران از جمله جیمز فولی و استیون ساتلوف روزنامه نگاران آمریکا نشان داده شده است . در این کاریکاتور، جان جهادی با چاقوی خود در حال دو نیم کردن نمرود شهر باستانی آشوری ها در شمال عراق است. جنگجویان امسال با بولدوزر این شهر را تخریب کردند. این گروه ، مکان های تاریخی که آنها را به مثابه بت پرستی می دانست از بین برد و خشم جهانی را برانگیخت.

تعدادی از کاریکاتورها این دیدگاه اغلب بیان شده مقامات ایران را به تصویر می کشد که گروه دولت اسلامی را اسرائیل، ایالات متحده و شرکای جهانی آن به ویژه عربستان سعودی بوجود آورده اند. عربستان کشوری تحت تسلط سنی ها و رقیب اصلی ایران در منطقه است.

مقامات واشنگتن و پایتخت های کشورهای متحد ، با انکار دست داشتن در بوجود آوردن دولت اسلامی ، آن را ناشی از توهم می دانند. با این حال، تئوری های توطئه آمریکا که به مدت طولانی یک عامل اصلی گفتمان سیاسی در ایران بوده است، یک جریان پنهانی روشن برای این مسابقه کاریکاتور ارائه کرده است.

در یکی از کاریکاتورها ، پرزیدنت اوباما در حال رقصیدن با یکی از جنگجویان به اسارت گرفته شده است. یک کاریکاتور برنده، سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی را با بدن یک مار زنگی نشان می دهد. طباطبایی از خانه کاریکاتور گفت :« داعش، نماینده اسلام آمریکایی است.»

5252

کد N849656

وبگردی