آفتاب

تاکید سران جی 7 بر اتخاذ سیاست متحد غرب علیه روسیه

تاکید سران جی 7 بر اتخاذ سیاست متحد غرب علیه روسیه

نشست دو روزه گروه هفت در حالی امروز (دوشنبه) نیز در ایالت بایرن آلمان ادامه دارد که رهبران این گروه برای مذاکره درباره مسائل مهم جهان از جمله بحران اوکراین گردهم آمدند. برخی از این مقامات از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه علی‌رغم مشکلات اقتصادی که برای اتحادیه اروپا به بار آورده، حمایت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، "دونالد تاسک"، رییس شورای اروپا گفت: همه ما ترجیح می‌دهیم که روسیه را بر سر میز مذاکرات گروه هفت داشته باشیم اما گروه ما تنها گروهی نیست که منافع سیاسی یا اقتصادی را به اشتراک می‌گذارد بلکه اول از همه این جامعه‌ای از ارزش‌ها است و به همین خاطر است که روسیه امروز در میان ما نیست.

وی همچنین ضمن حمایت از تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه، ابراز امیدواری کرد که این مساله در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، مطرح شود.

تاسک افزود: اگر کسی می‌خواهد درباره تغییر روند تحریم‌ها صحبت کند، می‌تواند تنها درباره تشدید آنها سخن بگوید.

در همین حال دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز به تاسک پیوسته و از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا علی‌رغم مشکلاتی که برای این بلوک ایجاد می‌شود، باز هم درخصوص حمایت از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، متحد بمانند.

وی افزود: تحریم بر تمامی کشورها موثر است. انگلیس اجازه نمی‌دهد اولویتش در سرویس‌های مالی مانعی برای واکنش شدید نشان دادن به اقدامات تعرضی تحت حمایت روسیه شود و فکر می‌کنم دیگر کشورها نیز نباید چنین اجازه‌ای را بدهند.

کامرون از کشورهای صنعتی گروه هفت خواست تا پیام تند و شدیدی را به مسکو در خصوص اقداماتش در شرق اوکراین بدهند.

در این نشست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز گفت و گوی دو جانبه‌ای برگزار کردند. به دنبال این گفت‌وگو کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: اوباما و مرکل توافق کردند که ادامه تحریم‌ها باید به اجرای کامل توافقنامه‌های مینسک از سوی روسیه و احترام به تمامیت ارضی اوکراین مرتبط باشد. آنها همچنین از جامعه جهانی خواستند علیه مسکو متحد بمانند تا این کشور از توافق آتش بس اوکراین پیروی کند.

مرکل گفت: ما باید به روسیه یک پیام واحد و جدی ارسال کنیم. ما صرفا از تحریم‌ها به خاطر تحریم کردن روسیه حمایت نمی‌کنیم بلکه به خاطر رسیدن به یک هدف از آنها حمایت می‌کنیم.

بحران بدهی یونان نیز یکی دیگر از مسائلی است که در مذاکرات گروه هفت وجود دارد. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا گفت: اخراج یونان از منطقه یورو جزو گزینه‌ها نیست اما به الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان نیز درخصوص تحریف و وارونه جلوه دادن پیشنهادات وام‌دهندگان بین‌المللی برای توافقی درخصوص نجات آتن از قصور در پرداخت بدهی‌هایشان هشدار داد.

انتظار می‌رود در این نشست به بررسی مبارزه با تروریسم و تغییرات جوی نیز پرداخته شود. در این نشست مرکل و فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه احتمالا پیش از نشست سازمان ملل در پاریس با شرکای گروه هفت به اتفاق نظری درباره مساله تهدیدکننده افزایش دمای زمین می‌رسند.

در این نشست شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز توجه همگان را به اقدامات تهاجمی چین در دریای چین جنوبی معطوف می‌کند.

رهبران گروه هفت برای سومین بار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را از این نشست‌ها کنار گذاشته‌اند و در عوض از دیگر رهبران همچون حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق و محمدو بوهاری رییس جمهوری نیجریه که هر دو در حال مبارزه با تروریست‌ها هستند، دعوت کرده‌اند.

قرار است حیدرالعبادی درباره کمپین تحت رهبری آمریکا علیه داعش که به نیروهای کشورش در مبارزه با این تروریست‌ها کمک کرده، صحبت کند.

رهبران گروه هفت همچنین درباره شبه نظامیان خارجی و تهدید افراط‌گرایی در کشورهایی همچون انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا مذاکره خواهند کرد. محمدو بوهاری نیز در این نشست به دنبال کمک برای مبارزه با اقدامات تروریستی بوکوحرام خواهد بود.

انتهای پیام

کد N849527

وبگردی