آفتاب

احتمال کسب اکثریت نسبی توسط حزب حاکم در انتخابات میان دوره‌ای مکزیک

احتمال کسب اکثریت نسبی توسط حزب حاکم در انتخابات میان دوره‌ای مکزیک

با پایان انتخابات میان دوره‌ای مکزیک که با خشونت‌های پراکنده همراه شد، اولین نامزد مستقل در این انتخابات در نظرسنجی‌های پس از رای گیری پیشتاز است اما احتمالا حزب حاکم می‌تواند اکثریت نسبی را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در انتخابات میان دوره‌ای مکزیک 500 کرسی در مجلس عوام کنگره، هزاران پست در دفاتر شهرداری و قانونگذاری ایالتی و فرمانداری انتخاب می‌شوند.

انتخابات روز یکشنبه محکی برای "انریکه پنانیتو"، رئیس جمهوری مکزیک محسوب می‌شود چرا که نامزد حزب وی در ایالت کلیدی "نوئوو لئون" در شمال مکزیک ظاهرا شکست خورده است و "خیمه رودریگز،" نامزد مستقل موسوم به "ال برونکو" در نظرسنجی پس از انتخابات شش درصد پیشتاز شد.

این نظرسنجی از سوی شبکه تلویزیونی آزتکا و سایر رسانه‌ها انجام شد و 8 / 3 درصد خطا دارد.

ایونه آلوارس، نامزد حزب حاکم اذعان کرده است که نتایج بسیار نزدیک است. محبوبیت رودریگز در ایالتی که قطب تجاری محسوب می‌شود به نارضایتی رای‌دهندگان از تمام احزاب سیاسی مربوط می‌شود که هر کدام به نوعی درگیر رسوایی های فساد هستند.

دولت مکزیک با هدف تضمین امنیت انتخابات میان دوره‌ای حدود 40 هزار پلیس فدرال، سرباز و تفنگدار دریایی را در ایالت‌های ناآرام جنوبی مستقر کرد.

در واقع این نیروها در ایالت‌هایی مستقر شدند که اتحادیه‌ها و گروه‌های افراطی به دنبال مختل کردن روند رای گیری بودند. با وجود این تدابیر، معترضان در چند ایالت جنوبی صندوق‌های رای را به آتش کشیدند اما مقام‌ها مکزیک اعلام کردند که به رغم "چند حادثه کوچک" روند رای گیری رضایت بخش بوده است.

این اولین انتخاباتی بود که به لطف اصلاحات انتخاباتی سال گذشته اجازه حضور نامزدهای مستقل داده می‌شد. معمولا در انتخابات‌های میان دوره‌ای حضور مردم چندان پررنگ نیست این بار چون ائتلاف شکست خورده اتحادیه‌های معلمان افراطی و فعالان متعهد به تحریم انتخابات شده بودند، حضور مردم به شدت زیاد شده بود.

با این حال انتظار می‌رود که حزب رئیس جمهوری مکزیک اکثریت نسبی مجلس عوام کنگره را به رغم فساد گسترده، خشونت‌ باندهای تبهکار و رشد اقتصادی ضعیف به دست آورد. نتایج نهایی انتخابات امروز (دوشنبه) اعلام می‌شود. دست کم هفت کاندیدا و 9مقام عضو کمپین‌های انتخاباتی در بحبوحه تهدید کارتل‌های مواد مخدر و مخالف معلمان با اصلاحات آموزشی کشته شدند.

انتهای پیام

کد N849456

وبگردی