آفتاب

طرح 10 بندی رئیس جمهور اسبق یمن جنوبی برای توقف جنگ

طرح 10 بندی رئیس جمهور اسبق یمن جنوبی برای توقف جنگ

رئیس جمهور اسبق یمن جنوبی طرحی را برای توقف فوری عملیات نظامی در یمن و عقب نشینی انصارالله از شهرهای این کشور و بازگشت تمامی طرف‌های سیاسی به پای میز مذاکرات ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه ایتنرنتی شبکه خبری الجزیره، علی ناصر محمد، رئیس جمهور اسبق یمن جنوبی طرحی 10 بندی را به دبیرکل اتحادیه عرب تحویل داد که نخستین بند آن مربوط به توقف فوری جنگ در یمن است.

در این طرح از آتش بس اعلام شده از سوی عربستان استقبال و ابراز امیدواری شده که اساس توقف دائم درگیری‌ها در یمن باشد.

در بند دوم این طرح نیز به عقب نشینی فوری و غیرمشروط یگان‌های وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن و کمیته‌های مردمی (حوثی‌ها) از استان عدن و بقیه مناطق اشاره شده است.

بند سوم این طرح نیز به تحویل استان‌ها و مناطق تحت کنترل صالح و جنبش انصارالله به رهبران نظامی و امنیتی و ایجاد نیروی نظامی و امنیتی جدید تاکید شده است.

این طرح همچنین شامل بازگشت تمامی گروه‌های سیاسی یمنی به مذاکرات ملی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل، شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی بدون پیش شرط است.

علی ناصر محمد در این طرح همچنین به آزادی تمامی بازداشت شدگان و از جمله محمود الصبیحی، وزیر دفاع و توقف تمامی حملات رسانه‌ای میان حوثی‌ها و همپیمانان آن‌ها از یک سو و حامیان منصور هادی از سوی دیگر اشاره کرده است.

این طرح شامل آغاز فوری کمک رسانی به شهروندان یمنی و سرعت بخشیدن به مشکل یمنی‌هایی است که در خارج گرفتار هستند.

در دیگر بندهای این طرح نیز به حل مساله جنوب یمن اشاره و تاکید شده که این مساله باید محور اساسی هرگونه مذاکرات برای رسیدن به راهکاری باشد که جدایی طلبان جنوب آن را بپذیرند.

ناصر محمد در این طرح از تمامی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواسته تا به وظیفه خود در قبال یمن برای تحقق امنیت صلح در این کشور عمل کنند.

در این بند اشاره شده که این مساله باید از طریق استراتژی فراگیر که شامل بازسازی یمن باشد صورت بگیرد.

انتهای پیام

کد N849381

وبگردی