آفتاب
یک استاد حوزه:

نظرهای مختلف را در اداره امور کشور بپذیریم

نظرهای مختلف را در اداره امور کشور بپذیریم

یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که «احترام به عقاید دیگران یکی از آموزه‌های دین اسلام است» گفت: برای اینکه به سخنان دیگران و عقایدشان احترام بگذاریم ابتدا باید نیت‌خوانی را کنارگذاشته و در سخنان خود اشتراکات را دیده و هرگز به طرف مقابل توهین نکنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با اشاره به این‌که «اختلاف آرا و نظرهای متفاوتی که بین گروه‌های مختلف سیاسی و یا حتی برخی از افراد وجود دارد یک امر عادی است» اظهار کرد: ممکن است افراد گروه‌های مختلف در مسائل اساسی و زیربنایی کشور با یکدیگر اختلاف داشته باشند و این تفاوت‌ها به دلیل مبانی متعدد فکری افراد است و یک امری عادی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در درجه اول ما باید اختلافات را بپذیریم و پس از آن برای رفع آن‌ها راه حل‌های متفاوتی را که از سوی گروه‌های مختلف ارائه می‌شود مورد بحث و بررسی قرار بدهیم و فراموش نکنیم که تمام افراد با هر نظر و سلیقه‌ای حق اظهارنظر دارند و در جاهایی می‌توانند ورود پیدا کنند.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه با تاکید بر این‌که «ابتدا باید دو اصل حق اظهارنظر و ورود نظرهای مختلف در اداره امور کشورها را بپذیریم» گفت: با توجه به این دو اصل قرآن می‌فرماید بهترین راه برای رفع این مشکل مشورت است یعنی استماع قول. ما پس از اینکه نظرهای مختلف را شنیدیم باید بهترین آن را انتخاب کنیم و استفاده از این راه حل سبب می‌شود که به تفکرات یکدیگر احترام گذاشته و مشکلات را رفع کنیم.

سالاری‌فر تاکید کرد:‌ گفت‌وگوهایی که بین اقشار و گروه‌های مختلف رخ می‌دهد باید به درستی انجام پذیرد. برخی از مشکلات و عدم احترام به عقاید همدیگر به دلیل این است که ما از ابتدا گفت‌وگوی خوبی نداشتیم. باید یک نهضت کارآمد را در راستای گفت‌وگوی موثر برای جناح‌های مختلف فراهم کنیم.

وی گفت:‌ بهتر است در این گفت‌وگوهایی که انجام می‌گیرد به جنبه‌های مشترک همدیگر بیشتر توجه کنیم و جنبه‌های مثبت طرف مقابل را ببینیم. اگر اینگونه شود ما هرگز به این مرحله نمی‌رسیم که قبل از اینکه افراد سخن بگویند درباره آن‌ها اظهار نظر کنیم و یا به نوعی نیت‌خوانی و انگیزه‌خوانی داشته باشیم. اگر ما بخواهیم قبل از اینکه سایرین صحبت کنند در ذهن خود در رابطه با آن‌ها و نیتشان فکر نادرست داشته باشیم هرگز نمی‌توانیم به سخنان طرف مقابل احترام بگذاریم و در نتیجه گفت‌وگوی خوب و کارآمدی نداریم.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: پس بهتر است در گفت‌وگوها انگیزه‌خوانی را کنار بگذاریم و به حرف یکدیگر گوش کنیم و هرگز در سخنان توهین نکنیم. خداوند در قرآن می‌فرماید در مواجهه با افراد کفار هم اهانت نکنید تا چه رسد به فردی که در مقابل ما نشسته و مشترکات بسیار زیادی از لحاظ مختلف با ما دارد. رعایت اینگونه اصول سبب می‌شود که در اختلاف آرا و نظراتی که وجود دارد دچار بحران نشویم.

انتهای پیام

کد N849307

وبگردی