آفتاب

بیش از 99 درصد آرای انتخابات ترکیه شمارش شد

بیش از 99 درصد آرای انتخابات ترکیه شمارش شد

ایرنا نوشت:

با شمارش بیش از 99درصد آرای انتخابات پارلمان روز یکشنبه ترکیه، عبور حزب چپ گرای دمکراتیک خلق ها از حدنصاب 10درصدی مجلس، موجب افت قدرت بلامنازع 13 ساله حزب حاکم عدالت و توسعه شد و ترکیه را با دوره سیاسی تازه ای از دولت های ائتلافی روبه رو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تقریبا تمام صندوق های رای گیری در انتخابات پارلمان روز یکشنبه ترکیه شمارش شده است.

آخرین داده ها حاکی است، از کل 54 میلیون و 33 هزار و 37 نفر واجد شرایط برای رای دادن 46 میلیون و 198 هزار نفر رای دادند که 44 میلیون و 920 هزار رای قابل قبول ارزیابی شده است.

86.20 درصد از افراد واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند.

براساس آخرین آمارها حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبرای احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه 40.9 درصد آرا را به دست آورد که بر این اساس 259 نماینده از این حزب وارد مجلس می شوند. این تعداد نماینده برای تشکیل دولت به تنهایی کافی نیست. این حزب بایستی حداقل 276 رای می آورد.

حزب جمهوریخواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو توانست با کسب 25.2 درصد آرا 131 کرسی مجلس را از آن خود کند.

از حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی نیز با کسب 16.5 درصد آرا، 82 نماینده وارد مجلس می شوند.

اما برنده واقعی این انتخابات را می توان حزب چپ گرای دمکراتیک خلق ها دانست که کردهای مخالف را نمایندگی می کند. این حزب توانست با عبور از حد نصاب 10 درصدی مجلس، برای اولین بار به عنوان یک حزب کردی مخالف وارد مجلس شده و معادلات سیاسی ترکیه را برهم زند.

این حزب توانست با کسب 12/7 درصد آرا، 78 نماینده وارد مجلس کند.

گفته می شود ناراضی ها در حزب حاکم، حزب جمهوریخواه خلق رای قرضی به این حزب داده اند تا بتواند در ورای قدرت طبیعی و پایگاه مردمی خود رای بیاورد.

حزب دمکراتیک خلق ها را صلاح الدین دمیرتاش رهبری می کند که موفقیت قابل توجه او در انتخابات ریاست جمهوری تابستان گذشته موجب افزایش شدید محبوبیتش در جامعه ترکیه شده است.

4949

کد N849216

وبگردی