آفتاب

انتخابات ترکیه تمام شد/ نتایج تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود

انتخابات ترکیه تمام شد/ نتایج تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود

واحد مرکزی خبر نوشت:

حوزه های رأی گیری ساعت 17 به وقت محلی (‌14 به وقت گرینویچ و 18 و 30 دقیقه به وقت تهران) در ترکیه بسته شد. رأی دهندگان برای انتخاب 550 کرسی پارلمان ترکیه پای صندوقهای رای رفتند.  در حوزه های رأی گیری- که از ساعت 5 بامداد به وقت گرینویچ(‌ نه و نیم صبح به وقت تهران) آغاز به کارکرده بودند- قرار است شمارش آرا آغاز شود. نتایج رأی گیری امشب یکشنبه مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا،‌ هیچ حادثه قابل توجهی گزارش نشده است. این درحالی است که دوره تبلیغات پرتنش بود و روز جمعه پس از انفجار بمب در نشست حزب حامی کرد در دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه، دو نفر کشته و یکصد نفر زخمی شدند.
حزب حاکم عدالت و توسعه احتمالا در این انتخابات به پیروزی می رسد اما تعداد آرای این حزب به سبب کندی رشد اقتصادی و انتقادهای مربوط به اقدامات مستبدانه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با کاهش روبروست. براساس نظرسنجی ها این حزب 40 تا 42 درصد آرا را به دست می آورد که از کاهش چشمگیری در مقایسه با سال 2011 (‌49 و نه دهم درصد)‌حکایت دارد.

رئیس جمهور ترکیه امیدوار است حزب وی پیروزی گسترده ای داشته باشد و دستکم 330 کرسی از 550 کرسی را کسب کند تا در قانون اساسی اصلاحاتی صورت گیرد و قدرت خود را تقویت کند. اما براساس آخرین نظرسنجی ها پیش بینی می شود چنین پیروزی کسب نشود.  نزدیک به 54 میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات روز یکشنبه بودند.
در این کشور شرکت در انتخابات پارلمانی معمولا گسترده و حدود 80 درصد است.  نتیجه این انتخابات نامشخص است. جامعه مدنی ترکیه بیش از پیش برای جلوگیری از تقلب انتخاباتی بسیج شده است. بیش از 40 هزار داوطلب و عضو سازمان های غیردولتی در سراسر کشور بر شفاف بودن این انتخابات نظارت دارند.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی فالیا شامی خبرنگار این شبکه در آنکارا در ارتباط زنده تلویزیونی با این شبکه گفت انتخابات ترکیه بدون وقوع مشکل قابل توجهی در آرامش برگزارشد. رویدادهای امنیتی اندکی در این انتخابات رخ داد که قابل توجه به نظر نمی رسند. مخالفان در شبکه های اجتماعی تلاش کردند تخلفات را زیر نظر داشته باشند و امور مربوطه را در شبکه های اجتماعی ثبت می کردند. فقط در مواردی برخی افراد که سعی در خریدن آراء داشتند بازداشت شدند.  مراکز رأی گیری بسته شده اند و شمارش آراء آغاز شده است و نتایج اولیه به زودی اعلام خواهد شد.
حزب عدالت وتوسعه امیدوار است دو سوم کرسی ها از 550 کرسی پارلمان را به دست بیاورد تا بتواند قانون اساسی این کشور را تغییر دهد.

5252

کد N849164

وبگردی