آفتاب
قادری در واکنش به کاهش ۳۷ هزار میلیاردی سقف بودجه مطرح کرد:

انگیزه دولت و نمایندگان از ارائه و تصویب بودجه غیر واقعی

انگیزه دولت و نمایندگان از ارائه و تصویب بودجه غیر واقعی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش ۳۷ هزار میلیاردی سقف بودجه ۹۴ انگیزه دولت و برخی نمایندگان از ارائه و توصیب بودجه غیر واقعی را تشریح کرد.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عدم واقع بینی دولت در تنظیم بودجه ۹۴ گفت: دولت ها معمولا تمایل دارند سقف بودجه را بالاتر بینند تا قدرت مانور بیشتری داشته باشند و با استفاده از مکانیزم تخصیص به هر بخشی که مورد نظرشان باشد بودجه بیشتری اختصاص دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل بالا دیدن سقف بودجه در دولت احمدی نژاد نیز وجود داشت در دولت فعلی نیز ادامه دارد، اظهار داشت: این شیوه تنظیم بودجه باعث بی نظمی در تخصیص اعتبارات می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نمایندگان مجلس هم برای اینکه اعتبارات پروژه هایشان را در شهرستان ها با استفاده از این قدرت مانور افزایش دهند با بستن بودجه در سقف بالاتر از واقعیت موافقت می کنند. در واقع نمایندگان در راستای منافع محلی و منطقه ای با این اقدام دولت همراهی می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه پیمانکاران نیز به اعتبار این بودجه پروژه های را قبول کرده و مشغول به کار می شوند بعد از مدتی بودجه محقق نشده و اعتبارات تخصیص نمی یابد و در نتیجه مشکلات جدی ایجاد می شود.

قادری با تاکید بر اینکه بودجه کشور باید بر اساس در آمد های واقعی نوشته شود اظهار داشت: در صورتی که در طول سال درآمد ها به هر علتی افزایش یافت دولت می تواند با ارائه لایحه ای ظرف ۲ هفته مجوز های لازم را از مجلس بگیرد.

سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی اظهار داشت: همراهی مجلس با دولت در غیر واقعی بستن سقف بودجه اقدامی تاسف آور است.

وی با اشاره به کاهش ۳۷ هزار میلیاردی سقف بودجه ۹۴ گفت: در صورتی که دولت با استفاده از مجوز هایی که در قانون بودجه وجود دارد نتواند جابه جایی های ردیف ها را انجام دهد باید برای جابه جایی ردیف ها و جلوگیری از کسری بودجه لایحه متمم بودجه یا اصلاحیه ارائه کند.

وی تاکید کرد: اعتراف به لزوم کاهش ۳۷ هزار میلیاردی سقف بودجه موجب کاهش اعتماد مردم و سرمایه گذاران به وجهه مدیریتی دولت می شود.

به گزارش مهر بودجه سال ۹۴ در دو سقف ۲۳۶ هزار میلیاردی و ۲۲۰ هزار میلیاردی بسته شد اما نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چندی پیش اعلام کرد این دو سقف بودجه قابل تحقق نیست و بودجه امسال ۱۹۹ هزار میلیارد خواهد بود.

کد N848642

وبگردی