آفتاب

سخنگوی دی‌میستورا اظهارات منتسب به وی را تایید نکرد

سخنگوی دی‌میستورا اظهارات منتسب به وی را تایید نکرد

در حالی که شرکت‌کنندگان در نشست محرمانه میان فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و سازمان‌های آمریکایی-سوری در ژنو اعلام کردند که این فرستاده گفته رئیس‌جمهوری سوریه باید برود و آمریکا باید با فشار نظامی این کار را انجام دهد، سخنگوی فرستاده ویژه این صحبت‌ها را تایید نکرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته سایت دیلی بیست، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه که زمانی گفته بود بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بخشی از راه‌حل بحران کشورش است، اما ظاهرا در نشست محرمانه با سازمان‌های آمریکایی-سوری که 29 مه گذشته در ژنو برگزار شد، گفته اسد باید برود و آمریکا باید با فشار نظامی این کار را انجام دهد.

دی‌میستورا ظاهرا این اظهارات را در این نشست مطرح کرد و دو تن از شرکت‌کنندگان نیز به دیلی‌بیست مدعی شدند که دی‌میستورا کاملا شفاف گفت که اسد باید برود.

این صحبت‌ها در صورت صحت موضع کاملا متفاوت دی‌میستورا را از فوریه 2015 نشان می‌دهد؛ زمانی که وی این مساله را مطرح کرد که اسد ممکن است نقش سازنده‌ای را در حل بحران سوریه ایفا کند. در آن زمان دی‌میستورا همچنین پیشنهاد کرده بود که طرفین مختلف در حلب باید عملیات نظامی را متوقف کرده و با این کار اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به ساکنان این شهر بدهند. بسیاری از جناح‌های سیاسی و نظامی مخالف اسد این مساله را زیر سوال برده و گفتند که توقف درگیری‌ها در حلب تنها به نیروهای دولتی دمشق اجازه می‌دهد تا حملات خود را گسترش دهند. دی‌میستورا هم‌چنین درباره ماندن اسد در قدرت اینگونه گفته بود که این به مردم سوریه بستگی دارد که تصمیم بگیرند چه کسی باید رئیس‌جمهورشان باشد.

اظهارات منتسب به دی‌میستورا در حالی مطرح شده که "جسی چاهین"، سخنگوی دی‌میستورا سخنان 29 مه نقل شده از وی را تایید نکرد و گفت: سیاست دی‌میستورا صحبت کردن درباره مفاد بحث شده در نشست محرمانه با سازمان‌های آمریکایی-سوری در ژنو نیست.

این در حالی است که منا الجندی، وکیل مهاجرت در میشیگان و رئیس اتحاد برای سوریه آزاد که در ژنو حضور داشت، مدعی شد دی‌میستورا از مداخله نظامی آمریکا حمایت کرد.

این وکیل به دیلی بیست گفت: موضع دی‌میستورا از فوریه تغییر کرده است. نخستین باری که ما با وی در فوریه دیدار کردیم او درباره اسد صحبتی نکرد. آنچه ما را شگفت‌زده کرد این بود که او گفت اسد بدون فشار نظامی نمی‌رود.

جمانه قدور، موسس سازمان کمک‌های بشردوستانه توسعه و امداد سوریه مستقر در آمریکا و الجندی می‌گویند: دی‌میستورا به خاطر محدودیت‌های نقشی که قبلا باعث آزار کوفی‌عنان و اخضر ابراهیمی شده، عصبانی شده است. دی‌میستورا به صورت مستقیم نمی‌تواند از جنگ حمایت کند. او می‌گوید مرد صلح و یک دیپلمات است و تنها یکبار درباره فشار نظامی صحبت کرد. اما مکرراً گفته که باید فشار فیزیکی برای اجبار به منظور یک گذار سیاسی مدنظر گرفته شود.

به گفته الجندی و قدور، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه همچنین پیشنهاد کرده که ضرورت «فشار در زمین» نباید از سازمان ملل باشد. وی به شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که قدرت زیادی دارد.

دی‌میستورا ظاهرا به هیات‌های آمریکایی-سوری در ژنو گفته که آنها باید از دولت آمریکا و از طریق کنگره بخواهند که اسد بدون فشار نظامی پای میز مذاکره نمی‌آید.

انتهای پیام

کد N848592

وبگردی